DHC-2 Beaver van E-flite

DHC-2 Beaver van E-flight

Dan het inrichten van de cockpit kit,

IMAG0298.jpg

IMAG0299.jpg

IMAG0300.jpg

IMAG0305.jpg

Voor de achter vloer miste ik 4 blokjes, deze waren niet meegeleverd.
Dus zelf maar wat geknutseld van verf roer stokjes

IMAG0304.jpg

Voordat de vloer achter erin gaat nog even de ontvanger kabeltjes gezekerd met hot glue. Dat haal je er zo weer vanaf als het nodig is.

IMAG0307.jpg

IMAG0308.jpg

Door het gebruik van de magneten zijn er 4 spacers extra nodig om de motor verder naar voren te schuiven.

IMAG0313.jpg

Schakelaar ingebouwd in het motorschot en kan je bedienen vanuit de batterij ruimte

IMAG0311.jpg

Laatst bewerkt:

Voor de wielen heb ik andere gekocht, dat heb ik bij een ander bouwverslag gezien en vond ik persoonlijk erg mooi. Deze zijn navulbaar dmv een ventiel.
Zoek de verschillen;)
IMAG0321.jpg

IMAG0323.jpg

IMAG0324.jpg

IMAG0325.jpg

Gisteren even de beaver naar buiten meegenomen en de eerste testen gedaan. Alleen de Rudder stond verkeerd om maar voor de rest werkt alles prima.Ik heb hem laten draaien met een 3S 2200 maar dan gaf al behoorlijk wat power. Ben dan ook benieuwd wat de 4S 3300 gaan doen.
Deze passen overigens nog niet in de batterie tray.
Dus daar heb ik nog een uitdaging. Hopelijk is ie dit weekend helemaal klaar voor de maiden.

IMG-20120524-WA0000.jpg

Een geweldig mooie kist, ik zit er ook sterk over te denken om hem aan te schaffen en dan de kleuren van de SKHV te geven: Beaver (PH-DHC)
Ik heb het voorrecht gehad om een keer mee te vliegen, echt super!

Heel veel vliegplezier ermee!

Mvg Ron

E-flight Dhc -2 beaver

Zo gisteren de maiden flight gemaakt met de Beaver.
Enigzins met knikkende knieen maar het is gelukt. De 1e landing ging even een beetje mis omdat ik de focus te veel op de kist had en niet op het veld. Gevolg was dat de baan nog niet begonnen was maar de beaver wel al de grond raakte en over zijn neus tuimelde . Gelukkig geen schade dus meteen de beaver weer op zijn wielen gezet en opnieuw proberen. Hij vliegt erg gemakkeijk alleen wel heel anders als de A10 die ik gewend ben. Het landen is een eitje met de beaver.
Tijdens takeoff wil de beaver wel linksaf en gaat automatisch in een linker bocht wanneer je niets doet. De motor zit er dan ook kaars recht op en dat schijnt dus niet zo te horen. Dus even een extra ringetje plaatsen naar rechts. Verder vond een club genoot die al heel lang vliegt de motor wat over powerd voor de uitvoering met wielen. Maar deze motor is dan ook voor de floates op langer termijn aangeschaft. Al met al be ik zeer tevreden na 2 vluchten. Nu maar wachten op beter weer zodat ik verder kan wennen aan het andere vlieggedrag van de beaver.

gr,
Frans

Hoi Frans ,

Gefeliciteerd met je maiden !! Nu volgende vlucht wel een filmpje maken heh!

Nu nog even voor september de floats bestellen en je kan naar Zeumeren.

Mvg,

Bart

Mooie kist en gefeliciteerd met de eerste vlucht.
Maar ik zag bij de bouwfoto`s van de servo`s in de romp toch een klassieke fout die veel wordt gemaakt de messing busjes waar je servoschroeven doorheen gaan zitten op z`n kop de breede rand moet aan de onderkant zitten,dit om te voorkomen dat de busjes in het hout worden gedrukt en de demping van de rubbers teniet wordt gedaan.
Het probleem is makkelijk te verhelpen en het is een behoud voor je servo`s.

Egbert

E-flight Dhc -2 beaver

Hoi Egbert,

Dank voor jouw advies, ga ik zeker van de week even corrigeren.
Wist ik inderdaad niet en nu je het zo zegt klinkt het inderdaad ook logisch

gr,
Frans

Leuk topic, mooie kist; ik heb hem ook liggen, nog in de doos. Ik ga hem maar eens bouwen, denk ik... Voor de aandrijving ga ik minimalistisch, richting de Power 25 set-up zoals E-flite die aanraadt:
Turnigy G25 van 610kv (HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy G25 Brushless Outrunner 610kv)
Turnigy Plush 40 amp ESC (HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller)
En 4S3000mAh packs. Prop wordt een 12x8 om te beginnen.

Dit is een vrij lichte set-up, maar gezien de 'overpowered' opmerking over de Power 32 set-up, denk ik dat het goed moet komen. Ik heb geen ambitie tot watervliegen. Nog niet, althans. ESC en accu's heb ik nog, motortje zojuist besteld.

Hugo

Hier ga je veel plezier van hebben. Laat zich makkelijk bouwen en vliegen. Heeft redelijk veel rudderimput nodig om mooie bochten te maken.

wel opletten met de flaps want die zijn zeer effectief

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank, mooie foto's!

Dat met die rudder input is eigenlijk een beetje de reden om deze kist / dit type vliegtuig te gaan vliegen. Ik heb ooit wel netjes leren vliegen, maar de laatste 8 jaar alleen maar met stuntkisten gevlogen. Ik kan geen gewone bocht of landing meer maken! Harrierlanding en knife edge loops wel, maar dat ben ik een beetje beu. Vliegen met mijn racertje leerde me dat ik netjes vliegen een beetje verleerd ben. Op zoek naar een 'echt vliegtuig' kwam ik deze tegen. Ligt al een tijdje te wachten, en nu wakker geschud door dit topic.

Hugo

E-flight Dhc -2 beaver

Hoi Hugo,

Dat met die rudder klopt inderdaad. Tot op heden had ik met name veel met de A10 gevlogen.
A10-1.jpg

Geweldige kist om mee te vliegen. 1 nadeel is echter dat er geen rudder op zit.
Om te vliegen maakt het niks uit hij stuurt perfect op de aelerons.
Je leert jezelf alleen aan om zonder rudder te sturen en dat gaf wel wat problemen. Gisteren weer 6 lipo's leeg gevlogen en ik ga met sprongen vooruit moet ik zeggen.

gr,
Frans

....Specs voor de liefhebber:

Prijs: 224 MET motor
Diamond AL 4260, 600Kv (12-24 v 900 Watt)
4S lipo
14X8E
4 X servo Turnigy TGY-9025MG (metal gear)
2 X servo TGY-S3317M (metal gear) voor de flaps
Wingspan: 1,74 meter
Weight: 2,6 kilo

Ik heb 4 van die S3317M servo's liggen, hoe bevallen deze voor jou? Zou je ze ook op de rolroelen zetten?

Dank,

Hugo

Probleempje met het aansturen van het staartwieltje! Ik heb een ander heveltje dan in de manual, maar ik heb al gevonden op diverse fora dat dat hoort. Er is zelfs een erg saai youtube filmpje over van E-Flite zelf. Maar als ik alles aansluit zoals het hoort, heb ik twee problemen:
1) Hij kan bijna alleen maar linksaf sturen, als je rechtsaf probeert komt het heveltje tegen de montageflens van het staartwiel.
2) De kunststof clevis past eigenlijk niet in de ruimte waar hij zit. Hij komt tegen de spant waar het staartwiel op gemonteerd zit, en de buitenkant van het vliegtuig.

Ik kan niet zoveel verzinnen zonder drastisch te verbouwen. Hoe hebben jullie het gedaan?

Dank,

Hugo

Goedemorgen Hugo,

Op blz 2 op 24 mei 2012, 17:40
heb ik een foto gezet waar duidelijk op te zien is hoe ik ze geplaatst heb.
Kijk even of dat voldoende helpt.

gr,
Frans

Ja, zo zit het bij mij ook. Maar het armpje raakt dan de montageflens als je naar rechts stuurt, en iets verdraaid monteren lukt niet want er zit een plat vlakje op de as, waar de stelschroef op zoekt.

Al zoekende vond ik ook nog deze:

BeaverBuild024.jpg

Dat lost het niet-passende clevis probleem op, en zo te zien heeft hij ook gezaagd / gevijld aan het armpje om meer uitslag naar rechts te geven.

Overigens komt die foto uit een leuk bouwverslag:
http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=33844

Hugo

Hoi Hugo,

Erg vreemd want bij mij is er toch echt meer ruimte.
Blijkbaar zijn de armpjes die er bij mij op zitten toch iets anders?

gr,
Frans

Geen idee, raar is het inderdaad wel. Heb jij de beveiliging (het stukje brandstofslang) ook over de clevis geschoven? De armpjes zullen wel identiek zijn. Er is een andere versie met een metalen armpje op de wielaansturing, maar die zat alleen op de eerste productie serie. Verder zou dit allemaal gelijk moeten zijn.

Ik ga vanavond maar eens wat ruimte creeeren op de arm, zodat ik meer slag heb, en de stang buigen zoals op de foto. Tenzij iemand voor die tijd de briljante oplossing heeft. Het valt trouwens wel op, de rest van de kit is echt perfect. Bij een el-cheapo kit had ik dit verwacht, maar bij deze krijg ik het idee dat ik iets fout doe, want de rest past zo goed.

Hugo

Back