DHC-2 Beaver van E-flite

Zo, opgelost. Zo zat het, helaas krijg ik de foto niet scherper:

IMAG0165.jpg

Oplossing, naast het een beetje afslijpen van de steun van het wieltje:

IMAG0166.jpg

Het armpje wat verdund en de kwiklink vervangen door een Z-buiging in de stang. Alles loopt nu keurig en past goed.

Hugo

Maiden gehad. Vliegt erg goed, maar de rechter rolroerservo doet gek. Bij het inpluggen van de accu op het veld ging hij even naar vol down, maar daar zocht ik weinig achter. Helaas deed hij het ineens in de vlucht ook, een seconde of 3, 4 lang. Vol tegensturend hield ik hem recht en alles ging goed. Ineens ging de servo weer meedoen, niks aan de hand. Toch de instructeur maar even laten landen, ik was best geschrokken. Eenmaal geland deed hij het nog eens. Beide servo's zitten met een Y kabeltje op 1 kanaal, dus ik denk dat het echt in de servo zit. In ieder geval niet meer gevlogen, eerst thuis eens uitzoeken en verhelpen. Dit was 'interessant' maar niet voor herhaling vatbaar!

Hugo

Hoi Hugo ,

Gelukkig is het goed gegaan.

Gefeliciteerd met je maiden , nu nog beeldmateriaal.

Mvg,
Bart

Ja, beelden komen van de volgende vlucht. Stonden in de planning voor de tweede vlucht, maar ja, die kwam nog even niet. Was leuker geweest als ik de eerste had laten filmen, dan had je me een keertje het leplazurus (spelling?) kunnen zien schrikken...

Even wat anders; wie weet er leuke aanpassingen voor dit toestel? Ik heb niet genoeg vermogen voor drijvers (en geen bevliegbaar water). Ik denk aan verlichting, misschien ski's voor als er sneeuw ligt, etc. Wie helpt met meer leuke ideeën?

Hugo

E-flight Dhc -2 beaver

Hoi Hugo,

ik kan me voorstellen dat de schrik in de benen zat na zoiets. Ik zag dat je met instructeur aan het vliegen was, maar je bent toch geen beginnend vlieger?
Zou ik erg knap vinden om dan meteen met de beaver te vliegen. Wat vinden jullie van de vliegeigenschappen. Ik vind hem moeilijker dan verwacht met name met wat zijwind heeft ie erg veel rudder correctie nodig. Het is mijn eerste bovendekker maar ik had deze makkelijker verwacht. Wellicht dat het prijskaartje hier ook een bijdrage aan heet:oops:

Aanpassingen voor deze kist zijn er genoeg. Inderdaad Bart de toendra banden heb ik er ook op. Kosten 10 euro p/stk maar dan moet er achter ook een grotere op. ik vind het erg mooi staan er met taxiën rijdt ie veel makkelijker. Ook bij het landen is de vering er comfortabel.

ik weet niet of je het filmpje van de verlichting op de beaver al kent? Kosten 50 usd volgens mij

JpyH5j7q1N0[/media] DHC-2 Beaver 25e with DElight lighting and Servo Slow - YouTube

inderdaad zijn er ook ski's het onderstel heb je als het goed is al?

Heb je de cockpit kit ook geinstalleerd?.

gr
Frans

Laatst bewerkt door een moderator:
... ik kan me voorstellen dat de schrik in de benen zat na zoiets. Ik zag dat je met instructeur aan het vliegen was, maar je bent toch geen beginnend vlieger?

Nee, hoor! Ik vlieg sinds mijn 16e, ben even weg geweest maar 5 jaar geleden weer begonnen. Ik vlieg ook maidens voor anderen, als ik me goed voel. Deze maiden ook zelf gevlogen, maar ik was al niet erg scherp en na deze actie voelde het veiliger een nog ervarener piloot even de boel over te geven. Ik ben iemand die als het niet 'lekker' gaat / voelt, voor veilig kiest. Het feit dat ik de boel onder controle had zelf bij deze servo-storing, laat wel zien dat ik best aardig kan vliegen.

Aanpassingen voor deze kist zijn er genoeg. Inderdaad Bart de toendra banden heb ik er ook op. Kosten 10 euro p/stk maar dan moet er achter ook een grotere op. ik vind het erg mooi staan er met taxiën rijdt ie veel makkelijker. Ook bij het landen is de vering er comfortabel.

Zit ik ook naar te kijken, wie weet. Ziet er wel stoer uit. Ik heb nu Dubro's gevonden van 5 inch, maar wel meteen 23 euro of zo.

ik weet niet of je het filmpje van de verlichting op de beaver al kent? Kosten 50 usd volgens mij

JpyH5j7q1N0[/media] DHC-2 Beaver 25e with DElight lighting and Servo Slow - YouTube

De servo-slow ken ik, volgens mij heb ik er nog een paar IC-tjes van liggen. Is een goed idee, dank je.

Heb je de cockpit kit ook geinstalleerd?.

Nee, ik hou niet zo van details in het toestel, zie je toch niet als ik vlieg. Maar wie weet, als de rest klaar is.

Hugo

E-flight Dhc -2 beaver

Hoi allemaal,

Even een filmpje gemaakt van o.a de Beaver. De beaver zit op 2 minuut 30.

gr,
Frans

Zo, vandaag weer gevlogen met deze. Wat een verschil met een stuntkist, zeg. Ik moet leren met sleepgas en wat snelheid (lucht over de roeren) binnen te komen, want te langzaam en hij stuurt niet meer. Het zijn ook niet van die schuurdeuren die je beweegt. En ik moet er erg aan wennen dat ik meer met het richtingsroer moet sturen. En terwijl je dat doet, duikt de kist een beetje. Niks dat niet met wat up te corrigeren is, maar wel even wennen. Er riepen al mensen dat ik de up gewoon moet bijmengen, maar ik doe het nu gewoon met de hand. Hebben andere E-Flite Beavers dat ook, hoor dat zo?

Hugo

E-flight Dhc -2 beaver

Hoi Hugo,

Nou ik heb inmiddels al 10 tallen lipo's leeggevlogen met de beaver en ben er inmiddels helemaal aan gewend. Zeker weten dat deze kist heel anders vliegt. Zoals ik al eerder schreef heb ik de A10 met rudder uitgevoerd omdat ik dat echt moest leren. Zeker wanneer er wat zijwind staat wil ie graag gecorrigeerd worden. Wanneer je te veel rudder geeft in de bocht gaat ie duiken en wanneer je te weinig geeft gaat ie UP. Mengen?? ja dat zeiden ze tegen mij ook maar het gaat er toch om dat je zelf leert vliegen? Niet de computer weer alles laten doen. Nee gaat prima wanneer je een beetje gewend bent. Het landen gaat inmiddels perfect. Als het windstil is gewoon met full flaps binnen komen en dan heb je vrijwel geen snelheid nodig. Wanneer het een beetje waait is half flaps voldoende. Inmiddels de vliegtijd wel wat ingekort. Moest eergisteren een eerste noodlanding maken. Lipo had nog 3% en dan stopt de motor er echt mee . Gelukkig geen schade nu ik wat beter kan vliegen. Rustig met full flaps de snelheid er bijna helemaal uit en in het hoge gewas gezet(boerenkool???). Geen schade gelukkig. De landingsbaan was nog te ver weg namelijk.

Samengevat, ja ook mijn beaver heeft het en dat is normaal.

gr
Frans

Foam beaver

Heren hierbij een link voor mensen die zelf een beaver willen bouwen van foam.
Ik ben hier ook mee begonnen en gebruik 6mm depron.(gehaald bij de parket boer)
als je voor deze bouw 12mm nodig hebt dan lijm je twee stukken van 6mm samen.(niet teveel lijm gebruiken i.v.m. gewicht)
hier de link:Big Pink Beaver - RC Groups
bijgevoegd foto's van mijn bouw foam beaver.
full

full

full

full

Ik heb gisteren de maiden van de beaver gedaan. Mooie kist in de lucht.
Toestel valt erg snel weg over de vleugel bij aansturing met de ailerons.
Ga nu wat mixen links en rechts. Hebben jullie misschien aanbevelingen?

Laatst bewerkt:
voor de heren die de beaver van eflite of een andere ARF fabrikant hebben gebouwd..
Hoe is het gesteld met de toegang naar de lipo ruimte? zou ik daar een 5000Mah of desnoods 2*3000 in kwijt kunnen voor lange vliegtijden?
de romp lijkt me groot genoeg, maar wellicht vanwege de CoG moeten de lipo's erg ver naar voren?
Foto's?

DHC-2 Beaver van E-flight

voor de heren die de beaver van eflite of een andere ARF fabrikant hebben gebouwd..
Hoe is het gesteld met de toegang naar de lipo ruimte? zou ik daar een 5000Mah of desnoods 2*3000 in kwijt kunnen voor lange vliegtijden?
de romp lijkt me groot genoeg, maar wellicht vanwege de CoG moeten de lipo's erg ver naar voren?
Foto's?

Marcel,

Ik moet even mijn lipo's nakijken welke ik heb maar dat is volgens mijn wel de maximale maat die er in past.

deze dus [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Turnigy 3300mAh 4S 30C Lipo Pack (DE Warehouse)[/FONT]

Spec.
Minimum Capacity: 3300mAh
Configuration: 4S1P / 14.8v / 4Cell
Constant Discharge: 30C
Peak Discharge (10sec): 40C
Pack Weight: 375g
Pack Size: 137 x 43 x 28mm
Charge Plug: JST-XH
Discharge plug: 4mm Bullet-connector

Hiermee is de beaver perfect in balans te krijgen

gr
Frans

Jos,

Heb je inmiddels al een antwoord gehad op deze vraag?
Ik was op een vakantie en wist mijn lipo niet uit mijn hoofd.

gr,
Frans

Ben nu ook bezitter van een Beaver! Om hem vliegklaar te maken wacht ik nog op de motor en regelaar.
Lipo's 3S 4000 en 5000 mAh passen zonder problemen in de accuschacht. Een clubgenoot vliegt met 4 S 3300 mAh. Of het zwaartepunt dan nog goed ligt weet ik nog niet maar dat is altijd aan te passen met wat lood.
Ik hoop dat een 3S volstaat om te vliegen zonder vlotters.

Jos

Ik ga morgen ook in het bezit komen van zo'n prachtige Beaver.
Zou je er een sleeper van kunnen maken?

Wat zijn de afmetingen van de Tundra scale banden die jullie geplaatst hebben?

Groeten,

LEE

Back