DHL denkt wat extra inkomste te hebben.

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door xyz, 9 jan 2017.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    HobbyKing zet een (indien gewenst gefingeerde) waarde op het pakket. Bedrijven kunnen een factuur buiten op het pakket in een envelop plaatsen. De douane kan het pakket open maken op zoek naar een factuur of de waarde schatten. De geadresseerde kan gevraagd worden een waarde opgave te doen.

    Kies maar uit.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Gisteren een bestelling gedaan bij HK int. Prijs op de factuur aanpassen gaat niet meer.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    terecht.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is boven € 22,- dus heeft DHL gelijk.
    Volgende keer rekening houden dus dat dit gebeurt. Het pakketje weigeren is nog erger.
    De bezorger die er al geen pepernoot aan overhoudt moet dan formulieren gaan invullen.

    Beetje jammer.
     
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb trouwens nog even verder gelezen, bij de belastingdienst en de regels zijn niet logisch gemaakt.
    Je moet dus pas btw betalen als de waarde ( exclusief verzendkosten + verzekering + etc ) van het pakketje meer is dan 22 euro.
    Maar als die waarde meer is dan 22 euro moet je dus wel over de waarde + verzendkosten + verzekering + etc btw betalen. Raar maar waar.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, en nog eens de handelingskosten van 12,50 dus het loopt snel op ! En ja, die btw gaat over het totaal plaatje. Elke ondernemer rekent dat door naar de klant. Is niet raar.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heren "importeurs".
    Onlangs onderdelen besteld in China van circa €60
    Zonder verzendkosten.

    Kreeg ik na een paar dagen van DHL een sms met het verzoek naar hun site te gaan waar ik een rekening kon betalen, daarna zouden ze het pakket gaan versturen. (pakket lag toen nog in China)

    Op de site bleek dat ik maar even €48 moest betalen
    Nu had ik al rekening gehouden met "straf van €17.5 en btw van €12, dus dat zou een €29,5.
    Dus dat verschil van €18,50..............................(doet even zeer)
    Toch maar betaald want ik wilde de onderdelen wel hebben. (was uiteindelijk nog steeds goedkoper dan uit de UK , dan kwam er ook nog £50 verzendkosten bij)

    Toen het pakket werd gebracht (erg snel overigens per vlieg en niet per boot) zat er een proforma factuur op van $30.

    Toch maar even een mail gestuurd aan de afzender en aan DHL.
    Afzender zei dat het met DHL moest omdat het boven de 2 kilo was. . . . .
    DHL vertelde dat de douane geld wil zien over het product en over verzendkosten en dat dhl niet voor niets transporteert.

    btw over goederen: 32 : 21% = 6,7
    douane handelingskosten: 17.5
    verzendkosten 2 kilo: 22,71
    btw over verzendkosten: 1,4 (6% ???)
    6,7+17,5+22,71+1,4 =48,4 is wel ongeveer exact wat ik moest betalen.(afrondfouten)

    Geheel duidelijk.


    Koop je dus een product van $4 <0,5kilo, zonder verzendkosten en laat de afzender dhl het transport regelen, krijg je van dhl een rekening van ongeveer:
    19,95 (+de btw daarover)
    17.5 "straf"
    4 *21% =1
    19,95*6%=1,2

    geeft extra te betalen: €43 en dan wordt een onderdeel van $4,00 (gratis verstuurd), wel duur.

    Conclusie: ook onder de €22 kan je extra kosten krijgen voor douane handelingen ALS dhl het transporteert.
    Let dan op dat de afzender het NIET met dhl verstuurt (andere transporteurs heb ik dit soort ervaringen nog niet mee)
    Kan de verzender niet zonder dhl, moet er op de proforma WEL een bedrag staan voor transport. (ik weet dan niet of je nog een rekening krijgt van dhl voor transportkosten)



    tekst van dhl:

    Er wordt geen bedrag verzonnen; er wordt gekeken naar de afkomst van het pakketje en het gewicht. Vervolgens kijkt de Douane in de lijst met standaard tarieven van DHL Express. Zie
    https://www.dhlexpress.nl/sites/default/files/DHL Express Tarieven 2017_v2.pdf
    Een bedrag bestaande uit “0” of “free shipping” is niet afdoende voor de Douane. Zoals gezegd moet u ook BTW over de transportkosten. De Douane ziet transport als waardevermeerdering en daarom bent u ook de transportkosten BTW-plichtig. Ook al waren de kosten voor u gratis, toch wil de Douane een bedrag zien voor transport, waarover zij belasting kunnen heffen.

    U kunt middels een VGGB in bezwaar gaan tegen de kosten bij de Belastingdienst.

    EDIT 29 apr:


    Bovenstaande bericht was een uitleg aan de TS, die niets snapte van invoer per DHL.
    Ik had al lang berekend of invoer met de bijbehorende kosten de moeite was boven het kopen in de UK.
    IK zeur niet en ik bash de overheid niet.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2017
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Protectionisme. Anders wordt iedereen in de EU werkloos en hebben alleen pensionado 's nog koopkracht.
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Betalen met Paypal.
    Pakje niet aannemen, wegens onterechte kosten (invoerkosten en/of btw daargelaten).
    Vervoerkosten waren immers voor de verkoper.

    Claim indienen bij Paypal, wegens niet nakomen van de gemaakte overeenkomst.
    DHL zal het pakje (voor eigen kosten) retourneren.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zou mogelijk zijn geweest.
    Maar ik schreef al dat ik moest betalen voordat het verstuurd zou gaan worden.
    Dus was geen mogelijkheid tot weigeren aan de deur.
    Verder is het zo dat als ik iets bestel ik het nodig heb.
    En dan niet weken heen en weer wil mailen of een week naar wat anders opzoek moet, want het was de enige leverancier die ik na dagen zoeken had gevonden.(naast die uit de UK die 2 keer zo duur was met het product en ook nog een achterlijk bedrag vroeg voor het verzenden.)
    Bij de tweede bestelling heb ik de leverancier al wel meegedeeld het niet aan te nemen als er weer een rekening bij zou komen van dhl, maar het gaat nu per chinapost (lichter dan 2 kilo) en zal dus wel 4 weken gaan duren. (het was ondanks deze "straf" nog ruim goedkoper dan uit de UK.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Geheel begrijpelijke keuze.
    En zo werkt de markt.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    De markt? De overheid.
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ook waar. ;)
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Goede kans dat je weer een brief krijgt en gevraagd wordt naar de waarde van het pakket.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Onderdelen voor €60,- en dan gratis versturen per DHL? Lijkt me sterk (of de onderdelen moeten in werkelijkheid veel minder waard zijn) Zoals je gemerkt heb, is versturen per koerier (DHL, UPS etc) niet echt goedkoop. De verzendkosten per "langzame post" zijn op een dergelijk bedrag misschien nog wel "verwaarloosbaar".
    Als de verkoper écht heeft toegezegd gratis en per DHL te versturen (dus als je daar niet op de één of andere manier om gevraagd hebt), had je nooit moeten betalen toen DHL daarom verzocht.

    Oh ja, en kunnen we misschien ophouden met dat gebash op "de overheid"? Over alles wat je in Nederland koopt betaal je dit soort kosten, alleen staat het niet gespecificeerd op de bon. Waarom zien een hoop mensen het toch ineens als diefstal als ze eens een keer geconfronteerd worden met het kostenplaatje van onze verzorgingsstaat?
     
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als ik een aankoop overeenkomst sluit met iemand die de kosten voor de levering voor "eigen rekening neemt", dan zijn die kosten enkel een zaak tussen de transporteur en de leverancier. Heb ik verder niets mee te maken.

    Eventuele invoerrechten en BTW daargelaten. Die zijn voor mijn rekening.
    Ik heb er wel moeite mee dat een transporteur mij een bedrag in rekening brengt voor het "afhandelen" van die kosten.
    Dat is zijn pakje aan niet. Hij moet gewoon het pakje bezorgen zodra de douane daarmee akkoord is. Dus die douane moet gewoon mij een rekening sturen en als die terrecht is zal ik die moeten voldoen, waarna mijn pakje bezorgt kan worden.
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat is toch precies wat ik zeg? Als iemand beweert dat de kosten voor transport bij de prijs zijn inbegrepen, ga ik die niet alsnog betalen als de transporteur daarom vraagt. Dat je belasting moet betalen is iets anders, die kosten zijn in principe altijd voor de "importeur". Maar aangezien je bij Chinese shops vaak kunt kiezen of je het zo gratis / zo goedkoop mogelijk wilt laten verzenden, of per koerier (wat dus altijd veel duurder uitvalt), vroeg ik me even af of Baggeraar niet per ongeluk deze optie heeft aangevinkt?
     

Deel Deze Pagina