Hallo Hein,
Ik heb niet de illusie dat ik die Lageregler kan nabouwen. Wat ik wel wil weten of dit werkelijk van die top-techniek is. Het lijkt mij een extreem gevoelig gyro elementje.
Wat bedoel je met auto gyro? Zijn dit speciale modellen en gebruik je die?
Foto's van mijn U47 heb ik als bijlage.
De Seawolf ligt thans uit elkaar: ben dat gejank van die getriebe tandwielkast zat en maak er een directe aandrijving van. Ook lijken me de roeren diepte/richting nogal overdreven groot en wil ze 'knippen'. Heb er een RCABS systeem in gebouwd.
Ik had in de U47 eerst een open water-ballasttank ingebouwd mbv een alu bierblikje van een 1/2 liter. Het slangenpompje met 220ml/min deed er veel te lang over en bij het lenzen moet die persicoop wel boven water zijn. Uiteindelijk uitgekomen op het RCABS systeem.
De U47 is met een 12V systeem (NiMh 4300Ah) uitgerust en 2x RS550PF motoren (met luchtfans). De Raboesch koppelingen draaiden door dat hoge koppel ook nog eens door (rubber is alleen maar geklemd) en die heb ik nu met 2 pinnen door het rubber geborgd. Eigenlijk te veel kracht, hij gaat vol gas te snel. Een accupack van 3Ah 7,2V voldoet ook wel, maar die is redelijk snel leeg. Ik had die 12V 4,3Ah nou eenmaal al gekocht en vond het zonde om niks mee te doen. De 12V was ook hard nodig voor die dure 12V slangenpomp..
Motoren zijn geweldig maar worden ook warm, waardoor zij en de regelaar dus weer waterkoeling moeten hebben. Ik heb dat opgelost door er alu water-koellichamen op te plakken (sec. lijm), icm de koeling van de regelaar. Ik had nog die slangenpomp over, dus die pompt alles netjes rond en houdt de boel koel. Motoren en regelaar zijn aan de zuigzijde, de jampot aan de perszijde vd pomp: anders raakt die fietsband niet leeg.
De U47 is uiteindelijk met een uitgebreid RCABS systeem uitgerust, met een interne tank. De tank is een oude jampot waar een fiets-binnenband in zit. Het water wordt via de slangen-koelwaterpomp via de motoren en de regelaar in-/uitgepompt. Ook nog een paar fietsbanden in het voor- en achtersteven en de zadeltanks. Dankzij de 300ml jampot ligt ie mooi hoog op de waterlijn.... en genoeg onder water.
Nadeel is wel dat je bij een grote boot als de U47 flink wat lucht moet verpompen. Voor- en achterin is te weinig ruimte voor grote volumes en komt ie nauwelijks met het dek vrij. In de zadeltanks zitten ook fietsbanden, maar die geven over een beperkte stijging genoeg opwaartse druk aangezien ze nogal hoog liggen. Met het jampotje is dat opgelost en is daarbij ook erg sterk. Scheelde me een 300g lood +rugklachten bovendien.
Moet er bijna 2 pompjes in zetten aangezien het nogal duurt voordat alles opgepompt is. Kan ook twee in serie zetten, om het drukverschil sneller te overwinnen.
Met het warmer worden van de binnenlucht is het nadeel wel dat de luchtzakken niet geheel leeg meer raken.
In de toren zit een stuk piepschuim, wat hem stabieler maakt en wat extra rest-drijfvermogen geeft zodra hij met het dek onder gaat. Voordeel is ook dat piepschuim niet samengeperst wordt bij diepte.
Lessen geleerd:
De U47 heeft erg veel verschil in luchtvolume nodig om hem goed op de WL te krijgen en onder water met de toren bijna ondergedompeld. Ik had vanaf het begin dus de zadeltanks met grotere fietsbanden moeten vullen (kan er niet meer bij zonder slopen). Na het gebruiken van de voor- en achterzijde tbv nog een tweetal fietsbanden werd het iets beter. Met het interne tankje van ~300ml is het eindelijk gelukt. Een hoop slangen en een hoop koppelingen nodig.
Een Engeltank inbouwen is dan lekker makkelijk, maar ik vond dat veel te duur. Uiteindelijk met die slangenpomp, luchtpompen en fietsbanden zat ik op de prijs van die Engeltank haha!
groeten,
Nico