Diepteregeling / 'lageregler'

Zowel mijn Robbe Seawolf als mijn U47 varen prima, zij het dat ze zonder de beroemde Norbert B.'s 'Lagerregler' als een dolfijn door het water gaan. Het is met de hand niet tegen te sturen.
Fantastisch apparaatje dus! Ik had eerst een heli-gyro gemonteerd maar die zijn helaas te ongevoelig.
Nu is zo'n Lageregler een behoorlijk duur ding..
Wat is het geheim van die dingen en is er op een meer economische wijze zoiets te bouwen dat de duikboot stabiel houdt?

Overigens heb ik veel baat bij het dichtplakken met doorzichtig plastic van de spoelgaten in de romp van de U47: het klots-/duikeffect bij versnellen/vertragen is zo veel minder.

groeten,

Nico
 
Nico,
wilde je de Lageregelung van Norbert nabouwen?
Zal niet makkelijk zijn, de huidige is het produkt van zeker 15 jaar ontwikkeling.
Mijn eerste is tenminste zou oud.
Heb je ze nu in beide boten zitten of niet.
De auto giro is aan te passen zodat hij het wel doet.
Welke gebruik je
Stuur eens een foto

Hein
 
Hallo Hein,

Ik heb niet de illusie dat ik die Lageregler kan nabouwen. Wat ik wel wil weten of dit werkelijk van die top-techniek is. Het lijkt mij een extreem gevoelig gyro elementje.
Wat bedoel je met auto gyro? Zijn dit speciale modellen en gebruik je die?

Foto's van mijn U47 heb ik als bijlage.
De Seawolf ligt thans uit elkaar: ben dat gejank van die getriebe tandwielkast zat en maak er een directe aandrijving van. Ook lijken me de roeren diepte/richting nogal overdreven groot en wil ze 'knippen'. Heb er een RCABS systeem in gebouwd.

Ik had in de U47 eerst een open water-ballasttank ingebouwd mbv een alu bierblikje van een 1/2 liter. Het slangenpompje met 220ml/min deed er veel te lang over en bij het lenzen moet die persicoop wel boven water zijn. Uiteindelijk uitgekomen op het RCABS systeem.
De U47 is met een 12V systeem (NiMh 4300Ah) uitgerust en 2x RS550PF motoren (met luchtfans). De Raboesch koppelingen draaiden door dat hoge koppel ook nog eens door (rubber is alleen maar geklemd) en die heb ik nu met 2 pinnen door het rubber geborgd. Eigenlijk te veel kracht, hij gaat vol gas te snel. Een accupack van 3Ah 7,2V voldoet ook wel, maar die is redelijk snel leeg. Ik had die 12V 4,3Ah nou eenmaal al gekocht en vond het zonde om niks mee te doen. De 12V was ook hard nodig voor die dure 12V slangenpomp..

Motoren zijn geweldig maar worden ook warm, waardoor zij en de regelaar dus weer waterkoeling moeten hebben. Ik heb dat opgelost door er alu water-koellichamen op te plakken (sec. lijm), icm de koeling van de regelaar. Ik had nog die slangenpomp over, dus die pompt alles netjes rond en houdt de boel koel. Motoren en regelaar zijn aan de zuigzijde, de jampot aan de perszijde vd pomp: anders raakt die fietsband niet leeg.
De U47 is uiteindelijk met een uitgebreid RCABS systeem uitgerust, met een interne tank. De tank is een oude jampot waar een fiets-binnenband in zit. Het water wordt via de slangen-koelwaterpomp via de motoren en de regelaar in-/uitgepompt. Ook nog een paar fietsbanden in het voor- en achtersteven en de zadeltanks. Dankzij de 300ml jampot ligt ie mooi hoog op de waterlijn.... en genoeg onder water.

Nadeel is wel dat je bij een grote boot als de U47 flink wat lucht moet verpompen. Voor- en achterin is te weinig ruimte voor grote volumes en komt ie nauwelijks met het dek vrij. In de zadeltanks zitten ook fietsbanden, maar die geven over een beperkte stijging genoeg opwaartse druk aangezien ze nogal hoog liggen. Met het jampotje is dat opgelost en is daarbij ook erg sterk. Scheelde me een 300g lood +rugklachten bovendien.
Moet er bijna 2 pompjes in zetten aangezien het nogal duurt voordat alles opgepompt is. Kan ook twee in serie zetten, om het drukverschil sneller te overwinnen.
Met het warmer worden van de binnenlucht is het nadeel wel dat de luchtzakken niet geheel leeg meer raken.
In de toren zit een stuk piepschuim, wat hem stabieler maakt en wat extra rest-drijfvermogen geeft zodra hij met het dek onder gaat. Voordeel is ook dat piepschuim niet samengeperst wordt bij diepte.





Lessen geleerd:
De U47 heeft erg veel verschil in luchtvolume nodig om hem goed op de WL te krijgen en onder water met de toren bijna ondergedompeld. Ik had vanaf het begin dus de zadeltanks met grotere fietsbanden moeten vullen (kan er niet meer bij zonder slopen). Na het gebruiken van de voor- en achterzijde tbv nog een tweetal fietsbanden werd het iets beter. Met het interne tankje van ~300ml is het eindelijk gelukt. Een hoop slangen en een hoop koppelingen nodig.
Een Engeltank inbouwen is dan lekker makkelijk, maar ik vond dat veel te duur. Uiteindelijk met die slangenpomp, luchtpompen en fietsbanden zat ik op de prijs van die Engeltank haha!

groeten,

Nico
 
De LR2, en ook de LTR 5.3, merken niet met een gyro-element. Er zit een piëzo elementje in dat met opstijgende warme lucht werkt, waar de regelaar de vaste 'horizontaal' uit haalt.
 
Hallo Lex,

Kun je wat meer vertellen over dat principe? Is er in die kleine ingegoten behuizing een luchtstroompje?

groeten,

Nico Buis
 
Hallo Nico,

De info heb ik van de site en handleidingen van Norbert Brüggen. Ik geloof hem meteen, maar hoe zoiets in dat ietsiepietsie kleine elementje werkt is mij ook een raadsel.
 
Ik denk dat in die behuizing gewoon een NTC of PCT zit (temperatuur gevoelige sensor) en als het principe waar is zoals vermeld (warmte en koude stromingen in een modelduikboot) zal zo'n regler dat best kunnen detecteren en daarop aanpassingen maken.
 
hallo


zoek het ic eens op en dan krijg je daar alle info over
in het ic zitten niet 1 maar twee van die meet weerstanden
het programma in de pic maakt daaruit het horizontale signaal
met de potmeter regel je de damping van het programma in de pic zodat je de boot meer en minder gevoelig kan maken
de lucht boven de weerstanden wordt verwarmt en daardoor krijg je een bepaalde lucht druk
waarop het ic reageert

als de lucht druk in je romp nu stijgt (samen drukken door de piston ,ander duiksysteem) dan veranderd de druk op BEIDE weerstanden en is er geen verschil
duikt je boot naar voor dan is er wel een verschil tuseen de voorste en de achterste druksensor en dan reageert het programma door een signaal te maken dat tegen stuurt

ik heb de oude regelaars nog in gebruik maar om een heel ander principe
deze werkt als een condensator met drie aan sluitingen
maar dat hou ik nog voor mezelf deze toepassing
want met die oude regelaars kan je meer dan alleen maar langsstabilisatie regelen

groetjes raf
 
ik heb de regler nog niet binnen, zodra ik die binnen heb zal ik het nr van het IC hier vermelden en de evt werking.
 
De lageregler is toch in elke positie te plaatsen als hij maar in de lengte richting gemonteerd is,bij mijn X-craft is hij plat het beste te monteren ,dus met de regelschroef naar boven,of heb ik dat mis?Wie weet hier meer van af?

Gr.joop
 
hallo joop

in de lengte richting hoeft zelfs niet
ik heb er namelijk twee in de orka zitten en deze staan schuin in de romp
de reden is dat de twee roeren afzonderlijk worden aan gestuurt om die orka op zijn rug te krijgen
als de boot dus naar voorduikt dan heffen beide regelaars door de sturing van de vinnen dit op
gaat de orka nu willen rollen dan werken de twee regelaars dat ook tegen door dat ze schuin staan
wil ik nu rollen dan over stuur ik de regelaars en de orka rolt naar de kant die ik wil
waarom deze constructie
de orka is heel onstabiel in alle richtingen
en dit was bij de bouw reeds geplant om een supper krikkel vaarbeelt te verkrijgen
en zonder de twee regelaars zou je hem zelfs niet kunnen varen
plat kan ook als hij maar in de lengte richting licht
bekijk het als een soort water pas
het programma probeert de twee meet bruggen in evenwicht te houden en dan maakt het niet zoveel uit hoe hij licht

groeten raf
 
Joop.O.H. zei:
De lageregler is toch in elke positie te plaatsen als hij maar in de lengte richting gemonteerd is,bij mijn X-craft is hij plat het beste te monteren ,dus met de regelschroef naar boven,of heb ik dat mis?Wie weet hier meer van af?

Gr.joop

Klopt helemaal Joop.

Het schuin monteren dat Raf doet is om ook het rollen van de romp mee te pakken. Ik heb dat ook gedaan, maar dan door één regelaar in de lengterichting, en één dwars te plaatsen. Dan via een mixer naar de roeren. Dan vind ik het makkelijker af te stellen dan met de regelaars diagonaal.
 
hallo lex

Ja dat is ook een manier maar als je dan wil rollen dan kan je niet
en dat is juist wat ik wel wilde doen
kunnen rollen en stunten
maar met een boot die 0% stabiel is valt er zonder regelaars niet te varen dan is het heel de tijd knuppelen en dan krijg je stijf vingers

groeten raf
 
Môgge Lex,

Die 2 regelaars L.R2 en L.T.R 5 in jouw walrus
is dat jouw verhaal.
Ik ben hier mee aan het rommelen, in mijn U-2540
en straks eventueel in de neue ROBBE 8O

Gr.Rob
 
hallo rob

als je de u2540 bouwd net zoals de u47 en die nieuwe gaat je met 1 regelaar toekomen
deze boten rollen namelijk niet
door al het lood dat je onder in de kiel moet leggen
ik ben nu een filmpje aan het uploaden overde u47 en de u2540
maar dat duurt nog eventjes voor het online is
bij de bouwverslagen komt de link te staan

groeten raf
 
raf zei:
hallo lex

Ja dat is ook een manier maar als je dan wil rollen dan kan je niet
en dat is juist wat ik wel wilde doen
kunnen rollen en stunten
maar met een boot die 0% stabiel is valt er zonder regelaars niet te varen dan is het heel de tijd knuppelen en dan krijg je stijf vingers

groeten raf

@Raf,

Gaat toch wel hoor. De 'dwars-regelaar' op het kanaal van de linker 'links-rechts' knuppel zetten, dan houd de regelaar hem rechtop. Maar als je dan met de knuppel het ding 'overruled' dan kun je de boot mooi plat leggen. Waarschijnlijk heb jij dat signaal op alle twee de regelaars staan.

@Rob,

Yep, is van mij.
 
hallo lex
bij mij sturen de regelaars de voorste duikroeren en niet het richtings roer
door de schuine stand vang ik twee vliegen in een klap

groeten raf
 
Back
Top