Dieseltjes moeten weer draaiend gemaakt worden

Motor zit op een goed in de hand vast te houden bokje, maar de 'tank' . . .

upload_2022-11-16_9-9-42.png



upload_2022-11-16_9-9-10.png


Tank kost € 0,50, bij de apotheek.

Waar doen ze het van . . .

Ik had het verticale houten deel eerst veel hoger, maar je moet nog wel met je vingers bij de 'Knebel' (Nederlands woord?) kunnen.

Voor de diesel die ik zaterdag hoop te krijgen:

upload_2022-11-16_9-11-56.png


€ 0,69 bij de Action.

Moet denk ik wel goed rechtop staan . . .

Een spuitflesje, met zo'n tuitje: kan ik alleen maar online vinden . . .


jan.
 
Motor zit op een goed in de hand vast te houden bokje, maar de 'tank' . . .

Bekijk bijlage 517359


Bekijk bijlage 517358

Tank kost € 0,50, bij de apotheek.

Waar doen ze het van . . .

Ik had het verticale houten deel eerst veel hoger, maar je moet nog wel met je vingers bij de 'Knebel' (Nederlands woord?) kunnen.

Voor de diesel die ik zaterdag hoop te krijgen:

Bekijk bijlage 517360

€ 0,69 bij de Action.

Moet denk ik wel goed rechtop staan . . .

Een spuitflesje, met zo'n tuitje: kan ik alleen maar online vinden . . .


jan.
Knebel? > Compressiehandle.

Spuitflesje? > dit
Vervolgens snijd je de eerste 5 cm van de tuit af en doet dat stukje in de dop.
Nu moet je de fles omkeren tijdens het vullen.
Maar het allerbelangrijkste, hij gaat niet meer achter je rug staan leeglopen door de dampspanning van de ether..

Een 'tank' hoort met het hoogst mogelijke vloeistofniveau ongeveer gelijk te staan met de hoogte van de sproeier.
Anders loopt -zoals in jouw opstelling- je motor vanzelf vol..... (Wet van de telecommunicerende vaten).
Ik mag hopen dat de afdichting van je weckfles de ether tegenhoudt, c.q. er niet in oplost.....

Met wat voor boutjes zit de motor op de bok?

Prop: 0,5 cc > 7 x 4, 1 cc > 8 x 4
 
Laatst bewerkt:
Knebel
In het Nederlands knevel.
In de betekenis van ‘stokje om het losdraaien te beletten’ voor het eerst aangetroffen in het jaar 1567

Grt John
 
Vervolgens snijdt je de eerste 5 cm van de tuit af en doet dat stukje in de dop.
Nu moet je de fles omkeren tijdens het vullen.

:hammer:

Voor mij vraagt dat om een tekening.

Vroeggah (plm. 1970 - 1975) hadden we een flesje met twee 'doppen': eentje met het buisje met de knik en het hele fijne tuitje, en een 'echte' dop, die de boel luchtdicht afsloot.

Dat heeft die van HobbyIn volgens mij niet . . .


Ik mag hopen dat de afdichting van je weckfles de ether tegenhoudt, c.q. er niet in oplost.....

Goed punt.

Ik heb veel winkels bezocht; moet waarschijnlijk toch m'n toevlucht zoeken in het online gebeuren . . .


Met wat voor boutjes zit de motor op de bok?

Ik schat m2, met inslagmoeren . . .

Die zijn op de foto niet te zien.

Geen zorgen, dat zit wel goed.


Prop: 0,5 cc > 7 x 4

Uit dat testrapport:

upload_2022-11-16_20-47-29.png


Er zit nu een Master Airscrew 7 x 3 op.

Het belangrijkste is dat we 'm zaterdag aan de praat krijgen, en vervolgens volgens de regels der kunst bewaren.

Flesjes etc.: van later zorg.


jan.
 
Hij is ge-wel-dig....:rofl: :thumbsup:

Overigens wordt dat zaterdag iets later.
Ik ben er trouwens 3 december niet bij, dus kan ik je ook niet van peut voorzien, maar ik denk dat zowel PP als Henk de Jong je voor die dag wel van een paar druppels juiste peut kunnen voorzien.
 
Komt vast goed 3 december.

Waarom de ether wel vervliegt in situatie 1 en niet in situatie 3: :hammer:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dampdruk

Gaat mij boven de pet, maar dat geeft niet.

Ramses bedankt voor het plaatje. :)

Overigens lijkt het me nog steeds prettig om ook een dop te hebben die het flesje gewoon helemaal luchtdicht afsluit.

Een 7 x 4: is inderdaad vast beter, en misschien voor 3 december wel op de kop te tikken.

(Maar, voorlopig is die Bellanca nog niet klaar hoor!)

Kortom, er is nog tijd . . .


jan.
 
Waarom de ether wel vervliegt in situatie 1 en niet in situatie 3: :hammer:

Bruno zei niet dat de ether vervliegt:

Maar het allerbelangrijkste, hij gaat niet meer achter je rug staan leeglopen door de dampspanning van de ether..

Hij gaf aan dat de fles gaat leeglopen (qua brandstof) door de dampspanning van de ether.

In situatie 1 vormt de gasdrukopbouw zich boven in het flesje en dus zal de brandstof eronder door de lange tuit naar boven en buiten worden geduwd.
Dat is in deze situatie de enige uitweg en gaat dan dus door de tuit lekken terwijl de fles gewoon vlak staat.
In situatie 3 vervliegt de gasopbouw door de korte tuit bovenin, de vloeistof blijft gewoon onderin de fles.

Overigens lijkt het me nog steeds prettig om ook een dop te hebben die het flesje gewoon helemaal luchtdicht afsluit.

Dit flesje gebruik je alleen om de tank te vullen, niet om de brandstof in op te slaan.
Na het vullen/vliegen spuit je dit flesje weer leeg in de brandstof opslag.
Meerdere doppen is dus overbodig en niet wenselijk als je gaat vullen en vliegen.

Een 7 x 4: is inderdaad vast beter, en misschien voor 3 december wel op de kop te tikken.

:thumbsup:



Groeten, Ramses
.
 
Ik dacht dat het probleem was dat de ether 'ontsnapte' (vervluchtigde).

Blijkbaar niet, dus.
Nou, preciezer, de ether vervluchtigt wel, maar niet zoveel gedurende de periode in de vulfles.
Het gaat pas fout bij opslag.
Dan wil je zeker niet zo'n polytheen fles, zelfs met een dichte dop gaat het daar doorheen.
Dieselpeut sla je daarom het beste op in blik of (donker!) glas.
Maar ook bij dat laatste hangt het af van de dop.
Zo vond ik eens een lege literfles ether waarvan de plastic dop gewoon opengescheurd was door inwerking van de ether en het stevige vastdraaien.....
 
Nou, preciezer, de ether vervluchtigt wel, maar niet zoveel gedurende de periode in de vulfles.
Het gaat pas fout bij opslag.
Dan wil je zeker niet zo'n polytheen fles, zelfs met een dichte dop gaat het daar doorheen.
Dieselpeut sla je daarom het beste op in blik of (donker!) glas.
Maar ook bij dat laatste hangt het af van de dop.
Zo vond ik eens een lege literfles ether waarvan de plastic dop gewoon opengescheurd was door inwerking van de ether en het stevige vastdraaien.....

Al jaren gebruik ik voor de opslag een lege jeneverfles met een goede dop. Die sluit prima af want je wilt tenslotte ook niet dat bepaalde essentiele bestanddelen van de oorspronkelijke inhoud via de dop vervliegen.

IMG_0364.jpg
 
img_0364-jpg.517889


Voor (gemengde) dieselpeut lijkt me dit verdacht helder.
Door de ricinusolie is het bij mij altijd veel geler.
 
Hallo Bruno, mijn dieselpeut is heel licht getint. De ricinusolie die ik gebruikt heb komt uit een 5-liter jerrycan wonderolie van Hobby-In. Verder zit er petroleum in de mix en ether van een winkel in toebehoren voor nagellak studios. Ook ricinusolie van de apotheek is nogal helder.
 
Mocht je snel peut willen hebben kan ik ook nog wel wat missen. Vul fles voor je tankje heb ik ook nog wel een reserve exemplaar.
 
Dit beter?

upload_2022-12-16_12-1-39.png



Niet goed te zien, maar de binnenkant is nog helemaal gaaf:

upload_2022-12-16_12-6-34.png



Er zit nog een restje in.

upload_2022-12-16_12-9-20.png


Als ik dat er uit heb laten lopen; hoe maak je daarna zo'n blik schoon?


jan.
 
Scheutje thinner , dat lost bijna alles op. Ik heb geen idee wat citroen olie doet in een Duitse motor ;-).

Wijnfles met schroefdop werkt ook,
 
Back
Top