Dilemma: CopterX Black Angel OF Beam E4

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem: ik ben van plan om een 450 heli erbij te nemen en nu is mijn oog gevallen op deze twee kandidaten:

De Beam E4
Beam Heli USA

MyBeamweb.jpg

En de CopterX Black Angel
CopterX - Utilizing The Lastest Design

blackangel_01.jpg

Mijn indruk van de twee die ik heb gekregen:

• Beam E4: Relatief duur, maar dan heb je, als je finless en anderen mag geloven, een heli die op zijn minst vergelijkbaar is met een Trex, zoniet zelfs een stukje beter. Is al een tijdje verkrijgbaar, net als de onderdelen. Ziet er goed uit.

• Black Angel: Nog niet of net uit, relatief goedkoop, nog geen enkele gebruikerservaring gevonden. Ik vind 'm er prachtig uitzien (kijk ook even op de site of op ehirobo voor een paar close-up plaatjes). Kwaliteit lijkt me, voor zover je dat op een foto kan zien, dik in orde. Voor de prijs van de Beam kan ik ook de BA + standaard motor/esc setje +3xHS65MG kopen.
Aan beide heli's valt eigenlijk niets meer te upgraden, alles is al aluminium en koolstof. Ook hebben beide heli's een staart-aandrijvingssysteem waarbij de riem rechtstreeks op een tandwiel boven het hoofdtandwiel zit.

Wat zouden jullie zelf kiezen, en om welke reden, en wat raden jullie mij aan (ik ben net begonnen met flips, rolls, loops en inverted hoveren).

Ben benieuwd :cool:,

Marvin

Laatst bewerkt:
black angel, engel van de dood? De naam klinkt mij niet echt positief in de oren, zeker als je nog geen ervaringen van anderen hebt. Ik zou voor een gerenommeerd bekend merk gaan dat zich bewezen heeft. Daarnaast vind ik hem lelijk, sorry. De Beam oogt mij prettiger al ken ik hem niet....

loges

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie heli's :)
Ik heb niet naar het prijsverschil gekeken Marvin.
Maar ze zien er allebei goed uit.
De Beam is veel mooier afgewerkt op CNC gebied, en ziet er in zijn geheel wat degelijker uit (zal ook in de prijs terug te vinden zijn).
Constructief gezien zien ze er beide goed uit op het eerste gezicht, kan weinig zeggen over instelbaarheid en max. bereik van de mixers e.d door naar foto's te kijken.
Het enige wat me wel echt opvalt is dat de Beam behoorlijk zwaarder is....
Maar liefst 10%, das niet echt weinig te noemen.

Beam:
Length : 660 mm
Height : 218 mm
Main Blade : 325 mm
Main Rotor Diameter : 723 mm
Tail Rotor Diameter : 150 mm
Motor Pinion Gear : 16T (14T)
Main Drive Gear : 150T
Main Drive Pulley : 51T
Tail Pulley : 11T
Weight (w/o main blades):420g
Flying Weight : Approx. 880g
Drive Gear Ratio = 1:10.71:4.63 (1:9.37:4.63)

Xcopter Black angel:
Length:653mm
Height:240mm
Main Rotor:714mm
Tail Rotor:157mm
Motor Gear:12T/13T
Main Gear:150T
Autorotation Tail Drive Gear:43T
Tail Drive Gear:10T
Drive Gear Ratio:1:12.5:4.3(12T) / 1:11.54:4.3(13T)
Weight(without electric parts):370g
Weight(including electric parts):760~800g

Een heli "die zich bewezen" heeft is natuurlijk een veel veiligere keuze.
Maar ik houd wel van initatieven nemen in je hobby ;)
Alhoewel ik de beam niet echt nieuw meer kan noemen, is toch al een tijdje uit in de USA.
Probeer er wel achter te komen of je goed/snel genoeg aan onderdelen kan komen, en de prijzen ervan zijn ook niet onbelangrijk.

Groet Eric

Laatst bewerkt:
loges, Eric,

Bedankt voor jullie mening :D. Ik neig toch steeds meer naar de Beam, maar eigenlijk puur omdat niemand er iets slechts over te zeggen heeft en vanwege de verkrijgbaarheid van onderdelen.

Dat gewicht is inderdaad aan de hoge kant ja, dat was me nog niet opgevallen. Zal wel z'n voordelen hebben bij de hier alom aanwezige wind;).
Nou ja, nog even doorsparen dan maar, zit nu op 300 euro dus het zal nog zeker 1 a 2 twee weken duren voor ik hem kan bestellen :(...

In ieder geval bedankt!

Marvin

Hallo,

Ben uiteindelijk toch voor de Beam gegaan en heb er tot nog toe absoluut geen spijt van gehad :D. Ik heb er al een paar keer mee gevlogen en dat beviel bijna altijd (zie onder) prima.
BeamE4.jpg

Wat zit erop:

• Outrage 3S1P 2200 mah 25C lipo
  • Scorpion HKII-2221-8 motor
  • Scorpion 55a Commander esc
  • Spektrum AR7000
  • 3x HiTec HS65 MG
  • Logictech 2100 gyro
  • Logictech 3100 servo
  • Radix hoofdrotorbladen
  • Gorilla landingsgestel en paddles

Mijn bevindingen (komende van een Belt CP):

• Ik had nooit echt begrepen waarom een koolstofvezel frame zo'n grote vooruitgang zou zijn. Toen ik het frame uit had gepakt begreep ik er nog niets van. Maar toen het eenmaal in elkaar zat voelde ik hoe ontzettend stijf dat is vergeleken met het plastic van de Belt. Hoe hard je er ook op drukt, het geeft geen milimeter mee!
  • Het direct-drive belt systeem of zoiets loopt echt ontzettend vrij, dat lijkt me een enorm voordeel als ik straks toch een keer een auto aandurf.
  • Er zitten standaard fiberglass bladen bij. Nu had ik daar voorheen eigenlijk geen goed woord over gelezen, maar ze bevallen me tot nu toe echt prima. Ik heb nog geen bladspoor hoeven aanpassen, en ze zijn begoorlijk stijf vergeleken bij balsa bladen.
  • GEBRUIK GEEN ESKY ACCU'S OM DE BEAM AAN TE DRIJVEN! Ik was dom genoeg om dit toch te doen. De eerste vlucht ging matig, maar hij vloog. De tweede vlucht waren de eerste minuten zeer matig, en ik weet achteraf dat ik toen kon weten dat ik moest stoppen, maar ik ging gewoon door tot de headspeed zo laag werd dat hij simpelweg neerstortte (relatief zacht). Schade was de canopy, flybar, main- en featheringshaft. Hij vliegt nu weer vrolijk verder met een gele Belt canopy, die overigens wel veel beter is voor de zichtbaarheid.
Mijn conclusie is dat ik gewoon erg tevreden ben met de Beam!

Laatst bewerkt:
Back