N
niels polfliet
Guest
hallo, ik weer
De V2.1 is klaar
(Lichter dan de V1 en andere magneten, vandaar 2e generatie.)
Ik heb deze keer een kleinere 18 pool motor gebouwd, die door een speciaal fluxconcentratiesysteem, Hallbach Array genaamd, met half zoveel magneten kan werken. Hij heeft 24 magneetpolen, met zoals je kan zien, tussen elke pool een gekantelde magneet die de flux van de achterkant van de magneten omleid. Je voelt duidelijk dat er aan de buitenzijde zo goed als geen veldlijntje meer doorkomt, en de magnet cogging zeer hard is. Door dit systeem zijn 2.5mm magneten dik genoeg, en 3mm hoogte (voor 1mm stator) is ook al voldoende. Ben er dan ook zeer entousiast over. In de vergelijking met de vorige zie je dat er veel minder magneten gebruikt zijn, en echt, met minder gaat het niet.
Hij is met nog dikker (0.5mm) koperdraad gewikkeld, om koperverliezen tot een minimum te beperken. Achteraf gezien had het misschien dunner mogen zijn, dat had lichter geweest, maar zo een stator wikkel je niet op 1 dag hoor...
Hij is de tot nu toe heetste heli motor die ik heb, op volgas slaat de regelaar zelfs uit. Dit is speciaal gedaan om perfect bij m'n volgende CP heli te passen, Met de Hornet ccpm head, moet enkel nog een frame bouwen.
De motor weegt nu 59 gram en de "V1.5" 70g (staat er op de foto's naast), dus 11 gram gewonnen. Ook het rendement lijkt beter, maar daarvoor moet ik hem nog evenaan de interface hangen. (Is nog niet volledig klaar)
spread the word...
Niels
2 motoren op 1 heli 8O
alle gaten samen scheelt 5 gram... (de gyro wou er ook op, Gy240, absolute aanrader!)
ook iets dunner...
Hallbach array...
:wink:

De V2.1 is klaar

Ik heb deze keer een kleinere 18 pool motor gebouwd, die door een speciaal fluxconcentratiesysteem, Hallbach Array genaamd, met half zoveel magneten kan werken. Hij heeft 24 magneetpolen, met zoals je kan zien, tussen elke pool een gekantelde magneet die de flux van de achterkant van de magneten omleid. Je voelt duidelijk dat er aan de buitenzijde zo goed als geen veldlijntje meer doorkomt, en de magnet cogging zeer hard is. Door dit systeem zijn 2.5mm magneten dik genoeg, en 3mm hoogte (voor 1mm stator) is ook al voldoende. Ben er dan ook zeer entousiast over. In de vergelijking met de vorige zie je dat er veel minder magneten gebruikt zijn, en echt, met minder gaat het niet.
Hij is met nog dikker (0.5mm) koperdraad gewikkeld, om koperverliezen tot een minimum te beperken. Achteraf gezien had het misschien dunner mogen zijn, dat had lichter geweest, maar zo een stator wikkel je niet op 1 dag hoor...
Hij is de tot nu toe heetste heli motor die ik heb, op volgas slaat de regelaar zelfs uit. Dit is speciaal gedaan om perfect bij m'n volgende CP heli te passen, Met de Hornet ccpm head, moet enkel nog een frame bouwen.

De motor weegt nu 59 gram en de "V1.5" 70g (staat er op de foto's naast), dus 11 gram gewonnen. Ook het rendement lijkt beter, maar daarvoor moet ik hem nog evenaan de interface hangen. (Is nog niet volledig klaar)
spread the word...
Niels
2 motoren op 1 heli 8O

alle gaten samen scheelt 5 gram... (de gyro wou er ook op, Gy240, absolute aanrader!)

ook iets dunner...

Hallbach array...

:wink: