Direct Drive Main motor voor microhelies...

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
Niels

Eigenlijk geeft gerard al antwoord voor mij. Een grote heli is stabiel door de enorme schijf (ook wel rotor genaamd :wink: ) van toch al snel minimaal 1 M met een cp.
Dat micro helitje is een onstabiel fragiel ding waarbij de hoogte door een motor geregeld wordt (FP), maar een keer moet het er toch van komen.

gr Remco

Jongens ga er nu niet weer een micro VS big size heli van maken...
Zonde van dit mooie draadje :ontopic:

Ik vermoed dat de traagheid van de motor in het niet valt bij de traagheid van de rotor. Het traagheidsmoment is namelijk evenredig met het kwadraat van de radius.

@ Niels,

De indoor meeting in Markelo is op 14 februarie (zaterdags).
We vliegen van 17.00 uur tot 22.00 uur (een uurtje langer gemaakt).

Ik hoop dat je ook eens komt kijken :D , neem vooral je heli mee.

P.s. Ik ben zelf ook bezig met zelfbouw brushless motoren en expirimenten. Ik heb uit een floppydrive precies dezelfde motor gehaald als die jij voor dit project gebruikt.

Hallo allemaal,

@ Gertjan, owkee, dan was het dus een diskette drive? Sorry voor de misinfo, was echt overtuigd dat het een HD was...is al lang geleden :wink:

@ Satoer, idd, geen discussie hier. laten we het er gewoon over eens zijn dat grote heli's beter vliegen (net als grote vliegtuigen), maar dat een microheli beter is als je meer wil experimenteren :twisted: . beter een kleine voor mij dus... Ik vind hem overigens prima vliegen, mijn hummie :) (ps...past ook onder de airwolf kap...)

@ Ron, ik veronderstel dat je het dus ook over de spinup hebt? Volgens Christian lucas op de ezone kan een direct drive met een goeie regelaar zelfs sneller "oppakken" dan één met vertraging, omdat de "Inertia" lager is :P

@ Harmpy...sorry, maar is echt te ver (200km vogelvlucht)...ik kom 29 feb. wel naar Alphen, misschien daar...

mmm, was rustig weer buiten als ik van school kwam...snel even de heli genomen en 2 packjes 350mah erdoor gevlogen...aaah, zalig, zo stil, rustig relaxed... Net wat ik nodig had na een dag hard labeur :)

ik heb de indruk dat hij nu toch beter vliegd als vroeger. Geen idee waarom, maar hij reageert beter op de stuurinputs, en is stabieler. Toch gyroeffect van de schijf dat hij stabieler is?

Niels

niels vliegt ie beduidend beter met de 350 packs als met bv 1200 packs? en hoeveel flight time heb je op de 350's?

Hoi Gerard,

Bwa, niet echt beter. Hij stuurd feller met de 350packs, maar vliegt maar +-5 minuten. Met het 1200 pack is hij iets stabieler, vliegt langer, maar minder "controle".

Ik denk dat ik het 350 pack toch net iets leuker vind. Weet wel niet hoe hij hiermee tegen de wind kan, het is hier al dagen windstil 8)

Niels

danku :worship:

More to come hoor, ben nog lang niet klaar met dit heliproject. Kan nog beter denk ik...

Niels

Inderdaad, sorry van de misinfo in het begin :oops:

Hij zou eigelijk een naam moeten hebben vind ik, wat dachten jullie van
"Frisbeemotor"? :P

Niels

Frisbeemotor, ik hoop niet dat die gebaseerd is op je vliegstijl ;)

Maar wat zjin nu (behalve de coolheids factor) de voordelen?

Hallo allemaal...

Was dit weekend weer eens de heli uit aan het laten, boven de sneew nog wel, en m'n zussie heeft een paar fototjes gemaakt :). De sneew is nog maagdelijk, dus ik heb bewijzen ( 8) ) dat ik niet gecrashed heb...

Ik wil je ze niet onthouden...
afb1960.jpg

En dan de grote vraag; "kan je niet even met de neus naar hier ofzo? zouden toffe foto's zijn"... ja hallo :oops: . Dan maar langzij 8) ...
afb1961.jpg

En een sneak peak van het nieuwe project; ga voor minimum aan gewicht nu;
afb1962.jpg

De verluchtgaten moeten nog geboord worden.
Zal nog wel flink wat werk zijn om dat kreng te wikkelen...heb al 1 fase af

zo, nu enkel nog coole staartvinnetjes tekenen...

Niels

P.s. Jarig vandaag :P 17 lentes nu...

17 lentes en dan al zulke daden.

Welk een grootse verrichtingen kunnen wij in de toekomst nog van u verwachten? :worship:

Op een gezond volgend jaar :proost:

Groetjes, Erwin

Niels, als je de luchtgaten boord.. komen je magneten dan niet onder het ijzervijlsel te zitten?

dek je die af? of zitten ze nog niet vast? :)

Erwin, bedankt.
Meer projecten? Geen idee... 'K moet wel zeggen dat mijn inspiratie op dit moment op is...na cd motoren in edf en direct drive helies zal ik misschien maar eens terug leren vliegen? Ik heb gemerkt dat mijn vliegkunsten achteruitgaan...Was ik maar gewoon een ARF-buyer geweest.. :lol:

Joost,
hihi, dat klingt als praktijkervaring :twisted: :lol: :wink:

Nee, ze zitten nog niet vast, ze zijn er al lang uit btw. De ring is nu in 'bewerking'. Er moet nog aan gesoldeerd worden, dus das ook niet bevorderlijk voor magneten.

to be continued...
Niels

@Erwin: Niels maakt over 5 jaar direct drive staalturbines voor microheli's :lol:

@Niels: GEFELICITEERD!! TAART!!!
party3.gif

hihi, heb er al eens aan gedacht een heli met een edf aan te drijven, met een turboprop. Zou enorm onefficient zijn, maar wel cool :lol:

Niels

Back