dit was 'm en dit is de nieuwe ......

Arno, heb je nu alleen aan de bovenzijde, voor de ailerons, de turbulatoren aangebracht?

Ik kan me een artikel uit Aufwind herinneren dat dit ook/juist aan de onderzijde van de vleugel zou moeten gebeuren.

klopt, dat heb ik al op verschillende plekken gelezen... het zou volgens de geschreven teksten meer uithalen als je t alleen van onderen plakt dan alleen van boven.
over BEIDE zijden kan ik niets zeggen, heb ze in de beginfase dat het opkwam alleen op de bovenzijde gekleeft...

maar er zijn hele draadjes op het net te vinden over turbulatoren...

Na nog wat "spielereitjes" met het zwp en de diverse roeruitslagen (nee, niet de franse ;) ) begint de Nimbus langzaam een vliegbaar model te worden :rolleyes:

Jammer genoeg gooide vandaag de regen mijn plannetjes in de war, maar 3 vluchten waren voldoende om aan te tonen dat ik nu met deze kist op het goede pad zit :)

Zo ongeveer het hele spektrum van de zwp range heb ik nu doorlopen. Tevens zorgen de uitermate smalle ailerons ervoor dat je nogal terughoudend moet zijn met de differentiatie. Dat alles nu geleerd hebbend doet de Nimbus het niet onaardig.

Het enig wat echt anders is, is het gegeven dat je tijdens de landing de vaart er goed in moet houden. Reden te meer z.s.m. een rem op het wiel te gaan monteren.

Laatst bewerkt:
en de diverse roeruitslagen (nee, niet de franse ;) )
Ik herinner mij dat je precies weet wat de Franse rolroeruitslagen zijn. Kun je uitleggen waarom je dat hier niet toepast? Ik lees dat je het hebt over weinig autoriteit van de smalle rolroeren terwijl Berrie in zijn Furio meer effect van de rolroeren merkt als hij het op z'n Frans doet ;)

Ik herinner mij dat je precies weet wat de Franse rolroeruitslagen zijn. Kun je uitleggen waarom je dat hier niet toepast?

Zie post 5. (ook van toepassing op de suggestie turbulatoren toe te passen op de onderzijde van de vleugel, overigens ....)

Mooie kist Arno!
Wat is het verschil in slankheid tussen deze en ja Ash31?

Weet je zo of moderne 1:1 zwevers ook meer met het kielvlak sturen dan oudere, minder slanke, ontwerpen? Ik vind het kielvlak van een moderne kist vaak 'groot' overkomen.

Mooie kist Arno!

Weet je zo of moderne 1:1 zwevers ook meer met het kielvlak sturen dan oudere, minder slanke, ontwerpen? Ik vind het kielvlak van een moderne kist vaak 'groot' overkomen.

Dit klopt ook echt.
In een draadje over V-Staarten heb ik eens uitgelegd waarom kisten met een hoge slankheid een relatief groter kielvlak nodig hebben dan een met lagere slankheid.

Rick

Mooie kist Arno!

Mijn ASH 31 is niet volledig schaal gebleven (staat ook in het draadje); mijn vleugels hebben wat meer oppervlak gekregen waardoor de slankheid van de AH-31, 30.4 is. De echte ASH 31 heeft een slankheid van 33.5. Stukken lager dus als de Nimbus 4 of de ASW 22

Geen flauw idee of de 1:1 jongens, slanke kisten ook veel meer op het roer moeten vliegen. Misschien kan iemand anders, met wel die vliegervaring, daar iets over vertellen....

Hallo Arno

Voor wat betreft de vliegeigenschappen heb ik met een Tangent Nimbus 4 soortgelijke ervaringen.
Ik heb dit toestel (eigendom van een clublid) ingevlogen en afgesteld.

Om het bochtengedrag te verbeteren hebben we de buitenste rolroeren geprogrammeerd als spoileron (veel uitslag naar boven en niets naar onderen) en gekoppeld met het richtingroer. Vraag me niet hoe dit gedaan is, het betrof een MC24 zender.

Hierbij is het richtingroer de 'master', om e.e.a. te verduidelijken:

Rolroer-uitslag, alle uitslagen zijn normaal met ongeveer 50% differentieel.

Richtingroer-uitslag, zoveel als mogelijk en hierbij worden de buitenste rolroeren meegenomen zoals boven beschreven.

Wat mij ook is opgevallen is dat het toestel erg 'op zijn neus gaat' met een soort halve 'butterfly' en de remkleppen uit, dit is bijna niet weg te krijgen met 'Up' trimmen dit, omdat het toestel dan te langzaam wordt. Een en ander is vermoedelijk te wijten aan een te klein stabilo.

Persoonlijk vind ik het een prima thermiek-kist maar, het is zoals je al schreef, erg wennen.

Harry

Hallo Arno

Voor wat betreft de vliegeigenschappen heb ik met een Tangent Nimbus 4 soortgelijke ervaringen.
Ik heb dit toestel (eigendom van een clublid) ingevlogen en afgesteld.

Om het bochtengedrag te verbeteren hebben we de buitenste rolroeren geprogrammeerd als spoileron (veel uitslag naar boven en niets naar onderen) en gekoppeld met het richtingroer. Vraag me niet hoe dit gedaan is, het betrof een MC24 zender.
Hierbij is het richtingroer de 'master', om e.e.a. te verduidelijken:

Dit wordt nummer 3 op mijn lijstje van te testen zaken Harrie :). Dat half jaartje voor het invliegen krijg ik zo wel erg makkelijk vol :rolleyes:

Rolroer-uitslag, alle uitslagen zijn normaal met ongeveer 50% differentieel.

Wat de excacte oorzaak is weet ik niet zeker (ik vermoed de minimale afmetingen van de ailerons) maar ik heb het differentieeren teruggebracht van 70-80% naar 50% wat het bochtengedrag al flink verbeterde

Richtingroer-uitslag, zoveel als mogelijk en hierbij worden de buitenste rolroeren meegenomen zoals boven beschreven.

De afdichting op het kielvlak in kombi met de zackenband was hier al een super verbetering ! Het kielvlak werd fors effektiever :)

Wat mij ook is opgevallen is dat het toestel erg 'op zijn neus gaat' met een soort halve 'butterfly' en de remkleppen uit, dit is bijna niet weg te krijgen met 'Up' trimmen dit, omdat het toestel dan te langzaam wordt. Een en ander is vermoedelijk te wijten aan een te klein stabilo.

Hier had ik ook problemen mee want mijn eerste landingen waren nogal "zwaar" :schrik:
Met alleen de flaps uit moest er een flinke portie down bij om te voorkomen dat de kist niet achterover ging. Met alleen de remkleppen uit moest er flink up bij.
De oplossing is dus om beide er gelijktijdig uit te gooien en dat funktioneert prima :) Dus remkleppen uit en de binnenste flaps ca 40 graden omlaag. En hierbij is geen up/down correctie nodig ;)

Omdat bij, vooral windstil weer, de snelheid nog altijd relatief hoog bleef, kan ik nu ook, seperaat van de remkleppen en binnenste flaps, de tweede rij flaps laten zakken. Iets wat bij de laatste testvluchten prima leek te funktioneren :)

na 50 sleepstarts

Tja, dat gaat vlotjes wanneer je een beetje doorvliegt :rolleyes:

Conclusie: Deze Nimbus 4 is zonder meer een superkist met een super glijhoek, maar door mijn handicap met mijn ogen, is het niet mijn kist.
De super slanke vleugel in combinatie met mijn niet optimale oogjes, beperken mij te zeer, in zowel mijn eigen mogelijkheden, als ook in de mogelijkheden van de Nimbus. Jammer maar het is niet anders :(

Mijn zoektocht naar een waardige vervanger van mijn "gele" is dus nog niet teneinde:cool:

Arno

Kun je niets aan het kleurenpatroon doen, of is dat al optimaal?
Ik weet uit eigen ervaring dat dat heel erg uitmaakt.

Donkerblauw op de onderzijde .......
Heb je het verhaal over het GPS WK gelezen ? o.a. op Facebook. De onderzijde van je kist donkerblauw (maken) is ook dat, wat de grote jongens doen ;)

Mijn zoektocht naar een waardige vervanger van mijn "gele" is dus nog niet teneinde:cool:
Arno

De Nimbus heeft sinds vandaag een nieuwe eigenaar :confused:

De grootste kanshebber als vervanger van mijn "gele" is de Ventus van Topmodel.
Hopelijk hebben we vlgd. week zondag goed weer, zodat ik de kans krijg dit model in actie te zien :)

Ik ben een speurtocht naar servohevels voor de DES448 begonnen, W&W heeft ze nog niet binnen.
Hopelijk lukt het, dan kan de Ventus de lucht in.
Als je Mode 1 (rol rechts, hoogte links) vliegt dan mag je er ook nog even mee vliegen.

GJ

Ik ben een speurtocht naar servohevels voor de DES448 begonnen, W&W heeft ze nog niet binnen.
Hopelijk lukt het, dan kan de Ventus de lucht in.
Als je Mode 1 (rol rechts, hoogte links) vliegt dan mag je er ook nog even mee vliegen.

GJ

Bedankt voor het aanbod maar ik vlieg normaliter mode 4 ( soms 2 )

Back