Hallo Arno
Voor wat betreft de vliegeigenschappen heb ik met een Tangent Nimbus 4 soortgelijke ervaringen.
Ik heb dit toestel (eigendom van een clublid) ingevlogen en afgesteld.
Om het bochtengedrag te verbeteren hebben we de buitenste rolroeren geprogrammeerd als spoileron (veel uitslag naar boven en niets naar onderen) en gekoppeld met het richtingroer. Vraag me niet hoe dit gedaan is, het betrof een MC24 zender.
Hierbij is het richtingroer de 'master', om e.e.a. te verduidelijken:
Dit wordt nummer 3 op mijn lijstje van te testen zaken Harrie

. Dat half jaartje voor het invliegen krijg ik zo wel erg makkelijk vol
Rolroer-uitslag, alle uitslagen zijn normaal met ongeveer 50% differentieel.
Wat de excacte oorzaak is weet ik niet zeker (ik vermoed de minimale afmetingen van de ailerons) maar ik heb het differentieeren teruggebracht van 70-80% naar 50% wat het bochtengedrag al flink verbeterde
Richtingroer-uitslag, zoveel als mogelijk en hierbij worden de buitenste rolroeren meegenomen zoals boven beschreven.
De afdichting op het kielvlak in kombi met de zackenband was hier al een super verbetering ! Het kielvlak werd fors effektiever
Wat mij ook is opgevallen is dat het toestel erg 'op zijn neus gaat' met een soort halve 'butterfly' en de remkleppen uit, dit is bijna niet weg te krijgen met 'Up' trimmen dit, omdat het toestel dan te langzaam wordt. Een en ander is vermoedelijk te wijten aan een te klein stabilo.
Hier had ik ook problemen mee want mijn eerste landingen waren nogal "zwaar" :schrik:
Met alleen de flaps uit moest er een flinke portie down bij om te voorkomen dat de kist niet achterover ging. Met alleen de remkleppen uit moest er flink up bij.
De oplossing is dus om beide er gelijktijdig uit te gooien en dat funktioneert prima

Dus remkleppen uit en de binnenste flaps ca 40 graden omlaag. En hierbij is geen up/down correctie nodig
Omdat bij, vooral windstil weer, de snelheid nog altijd relatief hoog bleef, kan ik nu ook, seperaat van de remkleppen en binnenste flaps, de tweede rij flaps laten zakken. Iets wat bij de laatste testvluchten prima leek te funktioneren