Diverse projectjes Peerke

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 13 mrt 2018.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    in de tijd tussen alle projecten door toch ook even de tijd genomen. om na de kleinste "kantelcabine" ook even te kijken naar de grootste.
    3600bleurocky1.jpg

    daar zitten nog wel een paar foutjes in de bestanden. op zich voor deze geen ernstige gevolgen. de wanddikte is op veel plaatsen maar 1,5 mm. en met de 3d-pen de lijmnaden opgevuld.
     
    sandertrucker, Marker, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ik moet nog een paar dingetjes tekenen en printen
    de luchtinlaat, de grepen onder het raam en de ruitenwissers.
    en eigenlijk moet de dop in het gat van de grill. maar dat is dan nog een uitdaging om dat weer erin te krijgen. maar dat zal vast wel kunnen lukken.
    3600 bleurocky.jpg
    nu tijd voor schuren en plamuren en schuren enz. chassis eronder, oplegger er achter. maargoed. het begin is er. en ik ben tevreden
     
    sandertrucker, Helicor, Da Gum en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    kleine update
    helaas zonder filmpje of foto.
    maar de 95 leswagen heeft de eerste meters gereden. de stuuruitslag is nog niet wat ik er van hoopte. maar dat zal een instelling op de zender zijn.
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    weer een kleine update

    de aanhanger van de lestruck krijgt een klein beetje voorrang van de eigen projecten
    wat ik er al van kan laten zien is een wiel.
    wielles.jpg
    de geprinte velg een beetje geplamuurd. en de chromeverf van de action.

    en voor het lessen is natuurlijk ook een dok nodig. om te voorkomen dat de deuren er niet uitgereden worden heeft het geveltje die alvast niet gekregen
    lesdok.jpg

    dat was de update alweer
     
    Catwoman, raoul00123, sandertrucker en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    normaalgesproken post ik niets van wat ik op verzoek maak.
    maar deze CF euro 3. ga ik toch wel het resultaat van het print proces laten zien. en tot dat deze op mijn dummy chassis staat.
    de bumper het het grootste deel dat nu al geprint is voor deze truck.
    CFe3bumper.jpg
     
    sandertrucker, ozy, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    een kleine update
    de bumper en het dak zijn van de printondersteuning bevrijd.
    de delen van de bumper zijn verlijmd. en het dak met een 3d pen gelast
    BUMPER.jpg
    CF DAK.jpg

    nu eerst de relevante delen van het dummy-chassis uittekenen. het kan namelijk zo zijn dat de spatborden precies onder het elektronica-dek uit komen. en daar kan ik dan mooi gebruik van maken.
    en dan de cabine delen printen.
    en kijken wat er nog meer nodig is om een goed model neer te zetten.
     
    ozy, bvdh, Hans2020 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    weer een kleine aanvulling van de projecten pool.
    N2500.jpg

    deze heet in mijn projectenlijst Harry-II wordt een 6x4 kieper. de twijfel is of deze oranje en groen gaat worden zoals de originele in het daf museum. of rood met wit en een zwarte bak. passend bij een aantal van mijn andere kiepers.
    eerst maar bouwen de kleur keuze komt later wel
     
    Catwoman en Leon1965 vinden dit leuk.
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    voor de 3200 eerder in dit topic. de cabine gaat vervangen worden.
    na lang wikken en wegen. wat gaat het worden. of laat ik m zo. maar ik er compleet iets anders van.

    uiteindelijk toch de keuze gemaakt. die cabine moet er hoe dan ook af.

    3200.jpg

    en een geprinte 3200 komt er voor terug. Toch bij het plan gebleven.
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  9. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Mooi cabine, zit daar nog veel nabewerking aan qua schuren en plamuren?
     
  10. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ja wat is veel.
    Het is heel wat minder dan bij het bouwen van een cabine uit karton en hars. en het is meer dan een giethars cabine. om van een fabrieksmatige geproduceerde cabine niet te spreken.
    de cabine gaat rondom in de autoplamuur. dan schuren. dan zijn vaak nog plekken die een 2e ronde plamuur en schuren nodig hebben.
    daarna zet ik m in de spuitplamuur. dan weer schuren. de autoplamuur is bijna wit. de spuitplamuur grijs. dan kan je de laatste punten zien.
    die weg werken. dan nog een keer in de spuitplamuur. en klaar voor de kleur.
    maar de printlagen van 0.16mm die zie je gewoon. alleen om die weg te schuren is niet alleen een pokke klus. maar de printer print binnen de contouren die ik getekend heb. dus om aan de juiste contouren te komen moet de ruimte tussen de ribbels opgevuld worden. en kan je in feite terug schuren tot het nokje er weer net door komt.
    bij het puntje van de neus van de N2500 was de printer de weg aardig kwijt. en moest er met plamuur hier en daar nog wat gered worden. maar daar zie je uiteindelijk ook niets meer van.
    dus veel werk. een paar avonden is het wel.
     
    sandertrucker vindt dit leuk.
  11. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Dank voor de duidelijke beschrijving. Voor mijn volgende project wil ik een DAF105XF printen. Vandaar mijn vraag.
    Heb jij deze trouwens zelf geprint?
     
  12. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    Ja. Zelf getekend en zelf geprint. Op advies van fred uit petg. Print bijna net zo makkelijk als pla. Iets warmer. Maar het kan in de zon staan. Of het vervormt niet sls het warmer wordt dan 50 graden. Met de afgelopen week in gedachte in de kist in de auto. Kan het dus ook al boven de 50 graden komen.
     
  13. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Ziet er goed uit, mijn complimenten. Mooi model DAF ook trouwens
     
  14. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ooit lang geleden een truckje begonnen. en in de tussentijd een aantal malen verbouwd, en uiteindelijk nog niet klaar. (4x4 kikkerdaf kieper.)
    maar het originele plan wil me maar niet met rust laten. laatst zat ik door mijn oude tekeningen op de harde schijf te klikken. en elke keer kwam ik daarbij terecht.
    mijn vader is dit jaar 10 jaar geleden overleden. en ik denk dat het originele plan zo van rond die tijd is.
    maar goed, het probleem toen. een melkbussen vrachtwagen moet minimaal half vol staan met melkbussen. ik deed toen de repeterende onderdelen met giethars. maar nooit aan een mal toe gekomen.
    nu met de 3d printer maar wel een stag geslagen. en het resultaat verraste mij. vooral de handgrepen staan er netjes op.
    MELKBUS.jpg
    en omdat een laadbak 7 bussen breed is.
    ook een rijtje koppen gemaakt.
    RIJTJEKOPPEN.jpg
    dit is dan de 30 literbus.
    de latere 40 literbus. heb ik inmiddels ook getekend.
    en de oerdafs 7-streper, 6-streper en de 2 generaties kikkerdaf. komen ook al een eind in het tekenprogramma.
    binnenkort toch ook maar weer het originele plan oppakken. alleen dan voornamelijk geprint.
     
    Marceline, bvdh, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    in het kader van trucks van mijn vader. heb ik er 3 die eigenlijk voor mij echte vreemde eenden zijn. ooit heeft mijn vader nog een man F90 6x2 bakwagen gehad. een 5 cilinder. een echte drama truck. dat ik die ga bouwen. om het compleet te maken. ja. maar mijn gezonde verstand zegt voorlopig nee nooit niet. nog een die ik eigenlijk wil overslaan. een P92h 4.2 trekker met steenoplegger. het merk kan ik niet eens uitspreken. maar die staat nog ter overweging. omdat een T143 eigenlijk daar niet ver vandaan staat. er die staat eigenlijk nog wel ergens op een lijstje gezien het merk wel achteraan. deze truck was in ons bezit gekomen door het werk van een collegaondernemer over te nemen die met pensioen ging. en bij het werk hoorde de combinatie. in de 2 jaar dt we die gehad hebben hadden we een hele innige relatie met de dealer opgebouwd. er ging namelijk zelden een week voorbij dat het ding niet stuk was.
    maar ik kwam in mijn archief nog wel een andere tegen. en ik heb nog geen foto's of geschikte schets. maar ik denk dat ik het wel met woorden kan schetsen. Toen wij in de markt waren om de p92 te gaan vervangen was het wel duidelijk dat het een bepaald merk zou moeten gaan worden. alleen ja wat. mijn vader had wel oren naar een torpedo. maar ja gezien de eerdere ervaringen met de truck die vervangen zou moeten worden viel een T143 af. en ja een 2800NTT was eigenlijk wel een truck waar hij oren naar had. maar eigenlijk het bladgeveerde tandemstel. de 280 pk. ja toch lastig. nu had de dealer een even creatieve verkoper als de plannen die wij konden bedenken. en tegenwoordig zou het een restomod gaan heten. en we hebben het over een tijd dat de 95xf nog net niet geintroduceerd was. en we hadden wat zitten brainstormen. en het 400pk motorblok dat toe in de 95 lag was in de basis hetzelfde blok als in de 2800NTT. en eigenlijk in die sessie was ook wel bedacht dat er wat aan het tandemstel gedaan moest worden. de simpelste oplossing. een 4x2 van maken. maar dat gaf teveel inbreuk op het beeld wat we zochten. uiteindelijk na een bel rondje had de dealer een donor NTT gevonden. en een jonge gecraste 95.400 met een luchtgeveerde sleepas. was ook beschikbaar. zelfs een legertje monteurs was al enthousiast om de aandrijflijn van de 95 in/aan de 2800 te monteren. zou dan deze voor een 3 assige steenoplegger. dat was het plaatje dat aan het einde van die sessie was geschetst. uiteindelijk is er een niet zo avontuurlijke 85.400 aangeschaft. was toch een zekerheidje. niets op die 85 af te toen, dat was een heerlijke truck. maar de 2800NTS was dichtbij om gebouwd te worden. uiteindelijk. ik heb de bestanden om deze te printen. waarschijnlijk komt deze er dan in model.
     
    sandertrucker vindt dit leuk.
  16. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk die melkbussen Peter.
     
  17. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
    ff een vraagje aan de lezers tussendoor.
    stel ik ben een shovel aan het bouwen. eentje die mijn jaren 70 / 80 trucks in stijl kan vol scheppen. moet ik die dan; 1 fabrieksnieuw maken, of; 2 gebruikt, en dan; 3 zoveel slijtage dat het duidelijk een voertuig van 45jaar oud is.
     
  18. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Optie 2
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Je zou ook kunnen gaan voor een 15 jaar geleden gereviseerd model. Met andere woorden wat slijtage en wheatering maar niet te veel. Vaak is het dan een beetje overkill en maakt het er niet mooier op of het ziet er zo uit dat niemand erbij in de buurt durft te komen omdat ze bang zijn dat ie instort.
     
  20. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    passend bij de trucks, als die verouderd zijn zou ik de shovel ook verouderen
     

Deel Deze Pagina