DJI Phantom FC40 vraag..

Hallo,

Gelijk maar even voorstellen want ik ben nieuw hier. Ik doe zo ongeveer mijn hele leven al aan RC modelbouw, inmiddels 50 jaar dus al een hele tijd en letterlijk wel zo'n beetje aan alles gedaan wat met deze leuke hobby te maken heeft.

Dan gelijk maar mijn vraag, ik heb sinds vorige week samen met mijn zoon het Quad virus te pakken en we hebben 2 Hubsan X4tjes gekocht. Erg leuk maar je wil gelijk meer. We hebben vandaag bij Toemen 2 DJI Phantom FC40's gekocht en willen die natuurlijk gelijk uit proberen. We snappen echter niet hoe we nou moeten beginnen!

We hebben het model met de zender waar alle sticks gewoon in het midden gecentreerd staan (alle filmpjes die ik namelijk op Youtube zie gaan uit van de 'gas' stick helemaal omlaag).

Wat ik graag zou willen hoe je nou stap voor stap de eerste keer het ding kan calibreren/initialiseren. We hebben het manual gedownload (gek dat dit er niet bij zit) maar komen er eigenlijk niet uit.

We zetten de zender aan en de quad, beide flip schakelaars staan naar boven. Er knippert van alles en als de led groen is geven we beide sticks naar links onder en alle props gaan gelijk draaien. Je kan dan alles ogenschijnlijk bedienen maar in gas neutraal stand blijven alle props gewoon op een laag toerental draaien. Als je gas geeft lijkt hij ook traag op het gas te reageren..

Kortom weet iemand hoe ik stap voor stap (met welke schakelaars in welke stand) onze quadjes kan opstarten??

Thanks!

Gr Peter

Laatst bewerkt:
Hallo Peter,

Welkom in deze fraaie hobby.
Ik heb sinds een paar dagen ook een FC40. Wat je constateert is correct.
De handleiding beschrijft dat ook. Wanneer je de sticks in eender welke hoek zet, gaan de motoren stationair draaien. De linker is je throttle bij mode 2. In de middenstand blijven de motoren stationair draaien. Wanneer je deze boven center beweegt, zullen de motoren sneller gaan draaien tot de quad los komt.
Als je de rechter schakelaar n stand 0 of 1 hebt staan en je laat de linker stick los, zal de quad zijn hoogte vasthouden. Nu kun je met de rechter stick naar linksof rechts bewegen. Als je de linker stick naar links of rechts beweegt, zal hij om zijn as naar lis of rechts draaien.
Beweeg de linker naar boden en hij zal omhoog gaan. Naar beneden en hij zal naar beneden gaan.
Het enige wat je als voorbereiding moet doen is het kompas calibreren. Hoe dat moet staat beschreven in de handleiding.

Tip: Download de software en configureer de quad voordat je gaat vliegen. Op de rechter schakelaar kun je ook een stand MANUAL zetten. Standaard staat daar FAIL SAVE op. Manual kan ik je niet aanraden. dan wordt het een behoorlijke gifkikker en dan is de middenstand van de linker stick geen stationair toerental mee. Ik heb het aan den lijve ondervonden...

Satnd 0 van de rechter schakelaar is GPS ingeschakeld. Dat kan alleen wanneer je 6 of meer satellieten hebt. Dat kun je zien aan de LED op de achterkant.
1 keer groen knipperen is GPS mode. Als er daarna 1 rode knipper komt heeft ie met 6 satellieten verbinding en kun je in GPS mode vliegen. Als ie 2 of meer keer knippert heb je niet genoeg satellieten om in GPS mode te vliegen en zal ie automatisch op attitude mode overgaan. Daarbij houdt ie wel hoogte vast maar niet zijn positie.

Ik hoop dat je aan dit (lange) verhaal iets hebt om verder te komen.

Willem.

Hallo Willem,

Bedankt voor je snelle antwoord, samen met het zoekwerk wat ik gisterenavond zelf heb gedaan is het me nu duidelijk. Ik werd voornamelijk op het verkeerde been gezet door het continu blijven draaien van de motoren.

Vandaag gaan we een test vlucht maken....

Hoi,

Net de eerste vlucht gemaakt, wat een top dingen!!! Echt lachen en super makkelijk om mee te vliegen! Filmen en FPV vliegen is ook leuk al moet ik wel snel een schermpje om de telefoon maken, met het zonnetje er op zie je bar weinig. Ik zal een filmpje op juptup plaatsen...

Thanks!

Gr Peter

Mooi dat de eerste vlucht goed gegaan is. in GPS en attitude mode kan iedereen ermee vliegen. In manual mode wordt het een ander verhaal. Dat zou ik dan voorlopig ook nog maar niet proberen.
Course lock en home lock moet ik ook nog proberen maar op een parkeerplaats achter het huis lijkt me dat niet zo'n strak plan...:rolleyes:
Veel plezier ermee en bij vragen weet je me te vinden.

Willem.

Ik kan wel met van alles vliegen dus ik ga het toch binnenkort eens proberen in manual mode. Maar inderdaad voor nu is dit wel een veilige weg.

Eens kijken of dit filmpje linken lukt:

DJI Phantom FC40 maiden flight - YouTube

Geen idee hoe je het filmpje direct op de pagina zelf toevoegd maar dit zou het linkje moeten zijn!

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi allemaal ik heb al een tijdje een dji fc 40 en weet er het een een ander van..
bezoek mijn dji phantom pagina eens op facebook

zoeken op dji phantom nederlands

een site vol met tips en films

je kunt ook zoeken op ron master en dan scrollen

have fun !!!!

Mooi dat de eerste vlucht goed gegaan is. in GPS en attitude mode kan iedereen ermee vliegen. In manual mode wordt het een ander verhaal. Dat zou ik dan voorlopig ook nog maar niet proberen.
Course lock en home lock moet ik ook nog proberen maar op een parkeerplaats achter het huis lijkt me dat niet zo'n strak plan...:rolleyes:
Veel plezier ermee en bij vragen weet je me te vinden.

Willem.
GPs en IOC zijn HULPMIDDELEN.. gebruik ze ook als zodanig.
Je gaat ook niet in je eerste auto rijles met cruise control rijden...
Als je eenmaal kan rijden is het wel enorm makkelijk...

Zo werkt het met GPS en IOC ook. Wel leuk is gps gebruiken als hulpmiddel bij het leren vliegen... Dit om side- en tail in te oefenen...

GPs en IOC zijn HULPMIDDELEN.. gebruik ze ook als zodanig.
Je gaat ook niet in je eerste auto rijles met cruise control rijden...
Als je eenmaal kan rijden is het wel enorm makkelijk...

Zo werkt het met GPS en IOC ook. Wel leuk is gps gebruiken als hulpmiddel bij het leren vliegen... Dit om side- en tail in te oefenen...

supertip : laat de dji altijd de gps vinden ( snel groene flitsen achter elkaar) mocht je de dji dan kwijtraken zender uitzetten dan komt hij automatisch terug !!

De enige garantie is dat hij landt, de vraag is waar en hoe ;)

Wees er voorzichtig mee: gevallen van Fly Aways zat hier en op Youtube te vinden door niet juist gebruik of begrip....

Idd leuk, als je door zonnestorm, een "flay away" hebt, en dan je zender uitzeten, hihihihi Heeft bijkans dus geen enkele nut. ;)

Kantelen FC40

Heren,

Ook hier een NewBie,

Als ik met mijn FC40 (laatste firmware etc.), kompas gecalibeerd op wil stijgen, kantelt hij steeds voorover...?

Na navraag bij Toemen.nl gezocht op standard settings Phantom, maar bij alle filmpjes die ik vind komen de settings overeen met die van mij.

Iemand een tip? Of moet ik niet bang zijn en 'm gewoon verder omhoog sturen?

Gr. Loek

Back