DJI Phantom werkt niet goed met aftermarket batterijen

Tot nu toe heb ik enkel met mijn DJI Phantom gevlogen met de originele batterij, dit ging prima, met de camera eronder haalde ik circa 6-8 minuten vliegen voor hij aangaf dat het tijd werd om te landen.
Omdat ik toch wat langer plezier wilde beleven :-) ben ik deze week bij een RC winkel hier in de buurt gestopt om 2 extra batterijen te halen, die heb ik vandaag pas kunnen testen, en deze werken niet goed.

De Phantom stijgt op, maar geeft meteen aan dat batterij bijna leeg is, ik kan wel tot op een meter of 3-4 klimmen (hoger durf ik ook niet met zo'n batterij...) waar hij toch wel een minuut of 5-6 blijft hangen voor hij echt naar beneden komt omdat er niet genoeg power meer is. Ook bij het draaien en sturen voelt hij veel langzamer aan als met de originele accu.
dit is hetzelfde met beide aftermarket batterijen die ik gekocht heb, met de originele batterij vliegt hij perfect.

De originele batterij heeft als specs:
2200mAh
11.1V
3S
20C (discharge?)
??C burst

De aftermarket batterij is van RC-Plus, type Python Plus (link):
2100mAh
11.1V
3S
25C discharge
50C burst

De batterijen zijn beiden opgeladen met de lader die bij de Phantom zat (Balance Charger BC20-4) met een laadstroom van 2A.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Zijn de RC-plus batterijen gewoon stuk/foutief? Of heb ik verkeerde batterijen meegekregen?

bedankt voor de reacties!

Kan zijn dat de batterijen eerst ff moeten "inlopen".... Nieuwe lipo batterijen een paar keer gecontroleerd laden/ontladen wil de inwendige weerstand nog weleens verlagen met als gevolg beter presterende batterijen.

Het kan ook zomaar zijn dat de packs hun 25C ontlading bij lange na niet halen en lang voor die tijd het voltage al inkakt met als gevolg de beschreven situatie.

De aanschaf van een degelijke computerlader met ontlaadfunctie is dan ook geen overbodige luxe , in geval van twijfel kun je dan de ontlaadfunctie gebruiken om 1 en ander uit te sluiten.

Die 100mAh minder ga je normaal niet merken , dat gaat in ieder geval niet zo'n verschil in vliegen geven op een accu van 2000+mAh.

Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je wat meer informatie geven. Bij voorbeeld de spanning van de Li-Po meteen als deze volgeladen van de lader komt. Die zou 12,6 volt moeten zijn.

Ik ben ze inderdaad al terug aan het opladen in de hoop dat ze het beter zullen doen, maar vrees er toch voor moet ik zeggen...

De aanschaf van een degelijke computerlader met ontlaadfunctie is dan ook geen overbodige luxe , in geval van twijfel kun je dan de ontlaadfunctie gebruiken om 1 en ander uit te sluiten.
Kan je mij een goede aanraden?

En hij is 100 mAh minder. Niet veel maar toch minder
Klopt maar dit zou toch enkel merkbaar moeten zijn in de vliegtijd, niet??

Dat heeft nog weinig nut N.P.S...

Onbelast komt ie vast aan de 12,6v , tis meer wat ie onder belasting doet waar je info uit kan halen.

Heb zelf ook packs gehad die niet aan hun C-rating kwamen en hetzelfde gedrag vertoonden.
In rust net van de lader prachtig mooi 16,8v , in de boot bij het gasgeven kakten ze finaal in....

Dat heeft nog weinig nut N.P.S...

Onbelast komt ie vast aan de 12,6v , tis meer wat ie onder belasting doet waar je info uit kan halen.

Heb zelf ook packs gehad die niet aan hun C-rating kwamen en hetzelfde gedrag vertoonden.
In rust net van de lader prachtig mooi 16,8v , in de boot bij het gasgeven kakten ze finaal in....

Naar mijn idee kom je stapsgewijs tot de oplossing van het probleem. Omdat meten weten is, begin je met het meten van de spanning van de geladen Li-Po. Is die goed, dan ga je verder en onderzoek je hoe de Li-Po zich onder belasting gedraagt.

Overdacht en stapsgewijs werken lost het probleem op. Halverwege beginnen kan ook, maar dan komt er een moment dat je toch de beginspanning wilde weten...

Aangezien het nieuwe lipos zijn die net opgeladen waren lijkt die stap me overbodig...

Zoals gezegd komt ie onbelast ongetwijfeld aan de 12,6v , was er een d.o.a. cel bij (of in dit geval zelfs minimaal 2 , 1 in allebei de packs) had de lader dat al aangegeven door simpelweg niet te laden.

Dus meten zonder belasting heeft geen nut , pas als je de cellen meet onder belasting kun je zien wat er aan de hand is.

Daalt de spanning al aanzienlijk bij de 5A die de gemiddelde lader kan verwerken bij het ontladen weet je al genoeg...

Even een ampere meter ertussen en je weet wat de lipo waard is .

En als de lipo het na de eerste lading niet red om de gevorderte A,s te leveren is hij voor mij niet veel waard .
Een lipo gaat iets beter presteren na een paar maal gebruikt te zijn , maar dat moet hij al bij de eerste keer kunnen brengen.

Mvg Johan

Omdat ik geen ontlader heb, heb ik even getest met de Phantom zelf.
Ik heb de Phantom vast gemaakt aan een bureau, de multimeter aan de batterij gehangen en hem even laten werken.

De beginspanning recht van de lader was 12.46V.
Aan de Phantom zonder draaiende props was dit 12.42V
Met stationair draaiende props blijft hij op ~12.27V
Bij volle belasting zakt hij af naar ~10.25V

Even een kort filmpje van het ganse gemaakt, let er vooral op hoe traag hij reageerd bij het gas geven:

De originele accu is aan het laden, zodra hij opgeladen is doe ik nogeens dezelfde test.

Laatst bewerkt door een moderator:
Yep turnigy 2200mah 25c, de perfecte accu, Nanotechs zou ik links laten liggen, die gaan bij mij veel minder lang mee dan de 25c versie...

Bij deze ook nogeens een filmpje met de originele accu, je ziet duidelijk het verschil, deze blijft mooi boven de 11V. Hij reageerd ook veel sneller op de throttle:

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar zijn dit nu slechte accu's, of zijn ze gewoon stuk?
Ik heb er 2 dezelfde die allebei dit probleem hebben.

Ze hebben hetzelfde voltage en 100mAh minder dan de originele batterij.
Hun discharge rate ligt zelfs 5C hoger (alhoewel de Phantom waarschijnlijk niet eens aan de 20C van de originele komt).

Als ik het goed heb zouden deze batterijen evengoed moeten werken dan de originele, al zouden ze iets sneller leeg zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb trouwens beide filmpjes naar de verkoper gestuurd waar de batterijen vandaan komen, en kreeg zonet al terug antwoord dat hij de filmpjes doorstuurd naar RC-plus en hun reactie afwacht, klasse service!

Slechte accu's ???
Dat hoeft niet... Het is ook koud buiten, dan kakken ze ook eerder in....

Wel , kunnen ze, zoals je zelf al gezien hebt wat verder "inzakken" wbt voltage (onder load)dan de ander (originele)... Dat de andere "beter"is is wel duidelijk ;)

Je zou d elow voltage warnign wat lager kunnen zetten. Die heb ik meestal op 3,3 tot 3,5 volt per cel, dus met 3s accu eerst op 10,5 volt. En dan eens verder kijken...

Back