DLE 55 starten

Je schreef zelf dat je na 30 min alweer de kelk met de duim moet dicht houden .

En dat is ook voor een DLE niet normaal.
Eenmaal benzin in de carb moet hij ook met het gaatje pompen .

Alleen als er lucht in de slang zit en de carb is leeg en je niet aan de kelk kan om hem helemaal dicht te houden , dan is een dicht gaatje makkelijk .

Sluit de klep wel helemaal dicht , komt wel eens voor dat hij niet helemaal korrekt zit.

Mvg Johan
 
gaatje is nu gedicht, ik ga nu de motor gaan monteren, en later even testen….

12484751.jpg

12484976.jpg
 
Laatst bewerkt:
Johan, ja 30min….t' misschien wel iets langer hoor…lucht zie ik hem niet aanzuigen, de afstand van de benzine slag is slechts 10cm en bestaat in één stuk en goed aangesloten…
ik ga eens proberen met het gaatje dicht nu, kan die nog altijd gemakkelijk verwijderen
 
Ben benieuwd. Misschien wel opletten dat die tin die is "gerivetteerd" toch niet kan lostrillen hoor!
Vind dit ook raar dat er zijn die het gaat dicht moeten doen en anderen niet.
Mijn dle55 ra start heel makkelijk zoals hij is en mn zg38 ook.
Mvg Wes.
 
De kleppen van de brandstofpomp zijn een vrij taai materiaal met vezel erin. In elk geval geen rubber.
Ik vermoed dat bij sommige motoren de oppervlakte net niet glad genoeg is om teruglopen van brandstof te voorkomen. Bovendien kan door een beetje damp de brandstof ook teruggedrukt worden.

Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen om, met het gaatje dicht zijn alle problemen opgelost en de motoren starten en lopen prima.

Gewoon even dat schoefje van de chokeklep los, ontveten en beetje opruwen en binnen 10 seconden is dat gaatje dicht.
Een actie van 5 minuten die compleet omkeerbaar is bovendien, niets te verliezen.

Heb 2 DLE in gebruik een 30 en een 55.
De 55 heeft er geen last van terwijl die met de staart naar beneden staat tijdens het starten, kan met simpel op en neer draaien aan de prop aanzuigen. Heeft een Walbro carb.
De 30 staat in lijn met de tank maar loopt terug en heeft het gaatje dicht om het aanzuigen en choken goed te laten werken. Is een DLE eigen carburateur.
Samengevat, ze starten en lopen allebei nu prima.
 
Kijk , wat een grondige uitleg!
ik zal wanneer het weer het toelaat de motor eens opnieuw proberen te starten, en dus zien of het helpt.
is het dat niet, dan is het vlug omkeerbaar zoals Robke zei....
lostrillen, tja...zit nu goed vast, ik hou het in het oog....
 
gisteren opnieuw de motor proberen te starten, ditmaal met gesloten gaatje in de carbu plaat.
maar nog steeds zuigt hij geen benzine aan bij de eerste start.
Ik moet dus bij de allereerste keer mijn duim in de carburator kelk steken om ervoor te zorgen dat er een volledig afzuiging is.
Wat hij na één uurtje stilstand doet weet ik niet, dat heb ik niet verder getest.
Het blijkt dus dat de carbu volgens mij niet genoeg gedicht is....

ik heb dus een kelk op de carubator aangebracht.De schroeven heb ik dichtgedraad, niet met volle kracht,maar gewoon goed dicht gedraaid....mag ik meer geven?
 
gaatje is nu gedicht, ik ga nu de motor gaan monteren, en later even testen….

Heb je het vlindertje eraf gehaald? Dan even het boutje stuiken aan de achterkant, als die lostrilt en in je motor terecht komt wordt je niet blij!

In het botenwereldje waar we 26-30 cc motoren gebruiken is de vinger in de carb heel normaal om benzine in de carb te krijgen.
 
nee niet afgehaald
Heb je het vlindertje eraf gehaald? Dan even het boutje stuiken aan de achterkant, als die lostrilt en in je motor terecht komt wordt je niet blij!

In het botenwereldje waar we 26-30 cc motoren gebruiken is de vinger in de carb heel normaal om benzine in de carb te krijgen.
 
neem je carb mee naar een mechanisatie bedrijf, en zet er nieuwe pakkingen in, kost je nog geen tientje, en je probleem zal voor 90 % zeker opgelost zijn.

en om nog even op het gaatje terug te komen, als de carb goed werkt hoef je die niet dicht te maken, het is het omzeilen van het probleem, niet het oplossen er van.
 
Johan, ja 30min….t' misschien wel iets langer hoor…lucht zie ik hem niet aanzuigen, de afstand van de benzine slag is slechts 10cm en bestaat in één stuk en goed aangesloten…
ik ga eens proberen met het gaatje dicht nu, kan die nog altijd gemakkelijk verwijderen

Ik denk dat het probleem van die 30 min is dat de slang te kort is. Doe er eens een slang van 20 cm aan
 
de slang is idd maar een kleine 10a 12cm...zou een korte een reden hebben tot falen? en dan heb ik het over de benzine slang en NIETS anders! :)

en zou dit het startprobleem in het algemeen verhelpen?
zou zeker moeten zijn, want de tank uithalen is geen lachertje
Ik denk dat het probleem van die 30 min is dat de slang te kort is. Doe er eens een slang van 20 cm aan
 
de slang is idd maar een kleine 10a 12cm...zou een korte een reden hebben tot falen? en dan heb ik het over de benzine slang en NIETS anders! :)

en zou dit het startprobleem in het algemeen verhelpen?
zou zeker moeten zijn, want de tank uithalen is geen lachertje

Helpt zeker. Hoe langer de slang hoe moeilijker het er uit loopt vacuüm effect. Plus als je er een lus op de bodem ligt krijg je de wet van de communicerende vaten. Slang gaat nooit verder leeg dan dat de tank is.
 
sorry, maar de lengte van de slang heeft werkelijk helemaal niets met niet aan zuigen te maken.

ik heb slangen van meer dan 40 cmt gehad, en van minder dan 5 cm..
maar vooral proberen,
lekker om de heette brij heen blijven draaien..

en vooral NIET je carb uit elkaar trekken om de membranen te controleren, zeker niet doen..
en in geen geval deze vervangen voor een paar degelijke van een beter merk,gelukig heb ik dat ook nog nooit hoefen doen, bij DLE motoren, dus het ligt 100% zeker weten niet aan je carb.

mischien inderdaad wel aan je reed valves, deze werken ook alleen maar tijdens het choken, tijdens de motor loop doen ze helemaal geen dienst meer. ik zou ze er uit halen.

en als je motor loopt, dan doet hij dat wel goed toch? dus groot kans dat het aan je reeds ligt.

weet je eigenlijk wel weat ze doen? die reed valves?
 
sorry, maar de lengte van de slang heeft werkelijk helemaal niets met niet aan zuigen te maken.

ik heb slangen van meer dan 40 cmt gehad, en van minder dan 5 cm..
maar vooral proberen,
lekker om de heette brij heen blijven draaien..

en vooral NIET je carb uit elkaar trekken om de membranen te controleren, zeker niet doen..
en in geen geval deze vervangen voor een paar degelijke van een beter merk,gelukig heb ik dat ook nog nooit hoefen doen, bij DLE motoren, dus het ligt 100% zeker weten niet aan je carb.

mischien inderdaad wel aan je reed valves, deze werken ook alleen maar tijdens het choken, tijdens de motor loop doen ze helemaal geen dienst meer. ik zou ze er uit halen.

en als je motor loopt, dan doet hij dat wel goed toch? dus groot kans dat het aan je reeds ligt.

weet je eigenlijk wel weat ze doen? die reed valves?

Nee, geen idee wat ze doen, maar op de Amerikaanse forum zeggen ze dat het de reeds zouden kunnen zijn.
Ze geloven ook niet in de lengte van je brandstofleiding (sorry e.rukkers)
En ja, eens de motor loopt, zijn er geen problemen, het zou dus kunnen zijn dat de carburator niet goed afgesloten is, en dat er dus wat vlakker moet gemaakt worden
 
Reed valves worden gebruikt om de inlaat af te sluiten zodat er geen brandstofmengsel terug de inlaat in worden geperst tijdens de compressie slag:
Reed valve - Wikipedia

Hebben dus absoluut niks met choken of benzine aanzuigen te maken.
Kan Rick hier alleen maar gelijk in geven.
 
Back
Top