DLE of RCGF twin of echte boxer?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door GJVO, 23 jun 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Glasbloazer: even je post editten, je hebt je eigen reactie binnen de quote marks gezet waardoor het lijkt alsof Nico dat geschreven heeft.

    Qua temperaturen: ik denk dat bij die 3W motoren de achterste cylinder het langste leeft, want die komt tenminste fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur.
    De meeste benzinemotoren blijven VEEL te koud...
    Maat van mij vliegt met een Zenoah 26 op een Big Lift, en die cylinder wordt, gemeten bij de bougie in de buurt, niet heter dan een graad of 50. Da's nie goe nie...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die oude Moki's waren qua ontwerp gloeipluggers en dus wat erg krap qua koeling. Daar kan ik me redelijk van voorstellen dat dat tricky is, en plug&play krijg je dan sowiso niet voor elkaar...
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb bericht van DLE (erg snel).
    Het is inderdaad zoals ik een boxer verwacht, dus beide cilinders naar binnen en beide naar buiten op hetzelfde moment.
    Anders zou het fataal zijn schrijven ze,

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou inderdaad "fataal" zijn, want dan pompt het carter niet, en loopt ie dus ook niet... :p
     
  5. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    G360_200.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu wil temperatuur in de vorm van koeling niet alles zeggen..
    Ik weet een zekere Brutus die bij zijn motor de problematiek al eens heeft weten te herleiden naar de brandstofverdeling tussen de cilinders.
    Immers: 1 carb.
    verschillende lengtes leiding tussen de ene en andere cilinder = 1 loopt wat rijker dan de ander.
    of puur draaiing in de venturi waardoor meer mengsel de ene kant op gaat ipv gelijkmatig verdeelt door de leiding te gaan.
    Dus stel je de voorste cilinder netjes strak af, draait de achterste in elkaar (als voorbeeld)

    @GJVO
    Dus, de DLE 40 wordt het?
    Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien..
    Wat voor pijp gaat erop?
    scheelt ook nogal in geluid..
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... het gaat in een wat grotere Shoestring.
    De Roto 50 die in het vorige model (dat ik noodgedwongen verkocht heb) zat had een achterinlaat.
    Bij de DLE en de RCGF (wat ook een optie is) zit de carb aan de onderkant.
    Het is dus de vraag of het allemaal past.
    Het zou ook zomaar een 30cc kunnen worden.
    Uitlaat laat ik weer op maat maken bij Pefa, een 2 in 1.
    Dat had ik ook op de Nemesis F1 met de 152MVVS en dat klinkt als een race-auto.
    In de tussentijd ligt er nu een tekening van de Cosmic Wind in de kamer, eens kijken of ik daar iets van kan maken.
    De spanten had ik al grotendeels gezaagd, nu moet het allemaal op een bezemsteel geschoven worden en dan stringers plaatsen.

    GJ
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vond nog een foto van mijn Roto50 met 2 in 1 uitlaat van Pefa.
    Helaas is dat met de "goedkopere" DLE of RCGF niet mogelijk ivm de plaatsing van de carburateur.

    roto.jpg
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat dat op zich wel lukt hoor, het zal alleen wat meer passen en meten worden, en je zult verrektes goed moeten oppassen dat de brandstofleidingen niet tegen die spruitstukken aan komen...
    Per slot van rekening zit die carb min of meer op de lijn midden tussen de twee uitlaatpoorten en daar is de vork het wijdst.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even wat oude foto's zitten doorzoeken en kwam daar wat dingen tegen uit mijn glorietijd van modelbouw.
    De Roto50 in de Kuhlmann Cosmic Wind.
    Dat pastte net.
    cw.jpg



    De MVVS152 in de Air C race Nemesis.
    Krap maar het past.
    Ik had hittefolie aangebracht om de epoxy te beschermen.
    Ook weer met een Pefa 2 in 1 pijp.
    mvvs.jpg




    En het gelijk van Brutus dat het misschien ook wel kan met een onderinlaat.
    Deze motor heb ik ook ooit eens gehad, volgens mij een 3W.
    De bochten gaan om de carburateurs heen.
    Dus het moet kunnen, als ik genoeg hoogte heb in het model.
    3w.jpg



    Straks maar even een stukje rijden om het model op te halen ergens in de buurt van Dusseldorf.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rij voorzichtig, en ALTIJD weer een gave dag, als je een "nieuwe" kist ophaalt...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas, een gelovig man, geen bezoek op zondag...
    Ik kreeg net ook nog een opmerking van de buurvrouw, dat het niet normaal was dat ik de was te drogen hing op zondag.
    Maar het word ook vies op zondag zei ik, dat vond ze een minder geslaagde opmerking.

    Dan maar komende week het model ophalen.
    In de tussentijd ben ik oude zooi aan het weggooien, oude mallen, modellen die toch nooit meer afgemaakt worden.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Mittagsruhe. Niet op zondag. Ken het nog van mijn opa en oma in Emden.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach, niks mis mee.
    Ieder zijn ding.

    Voordeel is dat doordeweeks alles open is en ik dan daar lekker een beetje kan gaan shoppen en langs de Rijn op een terrasje kan zitten.

    GJ
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Mocht je boven de motor nog ruimte hebben dan kan je de cylinders (en zuigers) omdraaien, dan steekt de carburateur aan de bovenkant en de uitlaten aan de onderkant van de motor ;)
    Maar ik vrees dat je die ruimte niet hebt
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als de motor ingelopen is, is dat wel een hoop gedoe hoor... want de zuigers moeten dan los van de drijfstangen, zodat ze met de cylinders mee draaien. Daarnaast moeten de spoelkanalen in de cylinders dan ook nog maar net nog steeds overeenkomen met de uitsparingen in het carter...
     

Deel Deze Pagina