Dle30 op 1:50 stihl brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Happy-Spica, 1 aug 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ZOVEEL?????

    Nou, dan neem ik dat kleine beetje roet en geur wel op de koop toe....
    Er is geen regel die zegt dat je je modelmotor in huis MOET opslaan, en als je daar toch niet aan ontkomt, dan zijn er genoeg andere manieren om de geur tegen te gaan, zoals het afpluggen van de uitlaat, en de tank leeghalen na het vliegen....
     
  2. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Ja, helaas zoveel.
    Andersom, het is niet voor niets dat professionele gebruikers geen normale benzine meer mogen gebruiken.
    De hele dag in benzeendampen staan te werken kan niet gezond zijn.
    En ik vind het wel fijn als ik na een dag vliegen zonder hoofdpijn van de benzinedampen in de auto thuis kan komen.
     
  3. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Het leeg tanken van een benzine tank is bij mijn weeten niet zo goed.
    Kans op uitdrogende menbramen

    Ik vlieg al jaren op aspen met een kan van 25ltr betaal je minder
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is onzin, kan ik je uit ervaring vertellen!
    Mijn Cobra is uit 2005, is altijd leeggetankt (want hij staat normaliter in de woonkamer), en vliegt nog met zijn eerste set membranen.
    Ik geloof wel dat het ding een keer schoongemaakt moet worden (hij leek afgelopen voorjaar wat schraler te gaan lopen) maar alles werkt nog gewoon.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat je het niet ruikt, wil nog niet zeggen dat het niet schadelijk is....
    Bovendien, als je benzine ruikt, weet je dat je een explosief mengsel KAN hebben in een ruimte, een brandstof die je niet ruikt.....
    Daarom wordt ook aan aardgas een geurstof toegevoegd.
     
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Je ruikt het echt wel hoor, alleen je krijgt er niet zo'n hoofdpijn van als bij benzine.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nadeel van benzine is dat er benzeen in zit... krijg je er hoofdpijn van, dan ben je bezig met werken in de gevarenzone. Ik hang af en toe eens met m'n snuit boven m'n dubbelloopscarburateurs van m'n oude schicht... de deuren staan dan open... is altijd opletten dus!

    Voor de rest maar nazoeken wat de gevaren van benzeen zijn... rommel!
    En eigenlijk is deze nog giftiger geworden dan loodhoudende benzine. (minder benzeen)

    Kan er andersom wel weer loodvrij groente geteeld worden in de volkstuintjes... zou je zeggen? In Duitsland is er een onderzoek naar geweest in diverse steden en wegengebieden... en die oudere tuintjes. Zat na al die verstreken jaren nog steeds gevaarlijk veel lood in de grond.
    Werd geadviseerd zakken met verse schone aarde bovenop te plaatsen. De zelf geteelde 'biologische' uit de 'oude' grond was ongezonder dan teelt uit de supermarkt, niet consumptie geschikt. Benzine blijft dus 'rommel'.

    Ik vraag me ook wel eens af... die mengsmeringen boven de akkers... kan niet veel giftiger zijn dan de bestrijdingsmiddelen zelf :D (nicotinoïden). Goed afbreekbare smeer zou wel gewenst zijn in die zin... geeft je soms te denken... in hoeverre is dat dan ook goed afbreekbaar?
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2015
  8. airwolf

    airwolf

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    32
    Als het goed is kan deze dealert ook los aan de olie komen die Stihl gebruikt in de pre mix, ik gebruik het ook al jaren, en ja, ik kan hier in de winkel losse flesjes kopen met 100ml originele olie van Stihl kopen. dan is deze 1:25 als je dat er volledig in doet.

    Dus je kan ook gelijk beginnen met deze benzine zonder dat je kist thuis staat te stinken :)
     
  9. Dickie

    Dickie Guest

    Aspen wordt door Moki ook geadviseerd.
    Event olie toevoegen mag zonder problemen, kostprijs Aspen tussen de 4 en 5 Euro Liter
    Deze olie is ook biologisch afbreekbaar.
    We hebben het afgelopen jaar een 4 takt uitgeprobeerd, de motor is brandschoon van binnen,
    vandaar dat we nu ook overgaan op Aspen en de Moki stermotor.
    Ik weet alleen niet of je Aspen kan mengen met E 95.
    Het is toch wel prettig als de auto niet stinkt naar de benzine.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2016
  10. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    He hallo,
    Iemand van jullie nog nooit problemen gehad met die aspen rommel, ik wel hoor.
    2 blokjes vast gelopen oorzaak volgens de RC winkel te hoge toeren.
    Aspen levert meer toeren dan gewone benzine dit loopt op van 300 tot 500 toeren per minuut meer.
    hierdoor kunnen de piston lagertjes ruim worden.
    Heb sinds dien alleen nog maar gereden op zelf-mix.

    gr eddy
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik vlieg al jaren met aspen (6/7 jaar ongeveer) en heb nog nooit problemen gehad.
    maar ik lees dat je met een autotje rijd mischien is dat anders?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat is wel heel erg kras wat je daar beweert. En ook nog op erg wankele gronden.
    Voor mij is het nagenoeg zeker dat die Aspen brandstof niets te maken heeft met het vastlopen van jouw motoren.
    Het lijkt me ook dat die verkoper ook niet echt weet wat er aan de hand is. "Te veel toeren" is een wel heel makkelijke conclusie.
    Ten eerste ben jij nog steeds degene die het gas bedient! Het toerental heb jij dus zelf in de hand.
    Ten tweede is 300 tot 500 omw/min niet zo veel dat een motor daardoor vast zal lopen.
    Ten derde, als het al zo is dat een motor met Aspen meer toeren maakt dan kan je de motor ook wat zwaarder belasten en dat extra vermogen effectief gebruiken. Als je een vliegtuig hebt kan je er bijvoorbeeld een maatje grotere prop op zetten.
    Ten vierde, zat er wel voldoende olie in de brandstof? Aspen mengt de brandstof zelf nogal schraal. Ze mengen 1 liter olie op 50 liter brandstof. Dat kan voor modelmotoren wat te schraal zijn. Je kan beter een mengverhouding van 1 op 40 of misschien zelfs 1 op 30 gebruiken. Gewoon wat olie bijmengen, wel de juiste olie gebruiken!
    Dus Aspen rommel? ?????
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... door het zeer snelle gasgeven en gasloslaten zoals bij een RC auto gebeurt, is 1:50 veel te schraal. Met name het uitrollen is funest. Vliegtuigen en heli's draaien met een veel constanter belastingspatroon, en kunnen met minder olie toe. Ik draai mijn Helimotoren (de Zenoah's tenminste) met 1:40, en de automotor met 1:25.
    Dat komt omdat de smering een beetje achter het gas aan loopt: als je gas geeft, duurt het een paar seconden voor de smering gelijke pas maakt. Bij een automotor geef je meestal maar heel kort gas, dus moet je meer olie bijmengen om toch voldoende olie in het blok te hebben. Als je het gas loslaat, valt de smering weg, maar het toerental kan nog een aantal seconden aanhouden omdat de auto uitrolt, en de belasting dus helemaal wegvalt, sterker, de achterwielen drijven het motorblok rond i.p.v. andersom. Beide situaties zijn moordend voor een tweetakt die met mengsmering draait, vandaar dat erg veel brommers en scooters, en heel veel motorfietsen al minstens een jaar of 15~20 ontworpen zijn om op schone benzine te draaien en daartoe voorzien zijn van aparte smeersystemen.
    Vliegtuigmotoren draaien veel constanter, dus de olietoevoer is ook veel constanter, en dan kun je dus met een lager olieaandeel toe. Al gauw 1:50
    Heli's hangen er wat tussenin, omdat ze een constant toerental draaien met wisselend vermogen (veranderlijk benzineverbruik), en dus een variabele olietoevoer en moeten dus een smering hebben die er tussenin ligt.

    Het ligt niet aan Aspen, het ligt aan dat je een autootje rijd op Aspen, zonder extra olie bij te mengen.... Dat je motor met Asen 300 tot 500 toeren meer draait, kan kloppen: er is minder olie in het blok, en olie zorgt op zich ook weer voor enige weerstand.
     
  14. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Ok duidelijk ik heb na het 2de blokje gewoon weer zelf gemengd verhouding 100ml op 5L peut en nooit geen vast lopers of
    andere problemen gehad.
    en ik rijdt nog steeds met dezelfde rot gang rond, waarom lopen de blokjes nu niet vast dan.
    Heb ook altijd de blokjes keurig ingereden dus daar kan het ook niet aan liggen.
     
  15. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    Maat van mij is bosbouwer en had 2 tophand zaagjes van 25 en 30 cc beide zijn in 2 weken kapot gelopen.
    na het gebruik van Aspen.
    Heb de blokjes uit elkaar gehaald en beide het zelfde probleem piston helemaal blauw.
    Dat mag ik toch geen toeval noemen, hij is op mijn aanraden (toen ik begon met Aspen) ook Aspen gaan gebruiken.
    Ook hij is weer terug naar zelf mengen en geen problemen meer gehad.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet waarom jouw motoren heel blijven met maar de helft van de olie die zowel Zenoah als FG voorschrijven....

    Heb je wel de juiste Aspen gehad (er is ook een Aspen zonder olie....)?

    Hoe dan ook, ik heb tot nog toe nog van niemand gehoord dat er problemen waren met de olie in Aspen2T of Stihlmix (daarvan word zelfs door sommigen beweerd dat het de beste 2takt olie op de markt is, beter dan Castrol, BellRay, Motul of wie dan ook. Of dat echt zo is, weet ik niet, heb ik nooit kunnen testen), wel dat het voor auto's in feite te schraal is
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Daar schrijf je wat Bertus, hebben jullie wel 2 takt brandstof gebruikt??:hammer: Als je 4 takt brandstof hebt gebruikt zit er geen olie in en dan zijn vast lopers niet verwonderlijk. Dat zou ook verklaren waarom je motoren sneller draaiden. :rolleyes:

    Bij de plantsoenendienst waar mijn zwager de "baas" van is wordt al jaren niets anders dan Aspen gebruikt. Nooit maar dan ook nooit enig probleem gehad maar zij mengen wel iets olie bij tot 1:40.
    Bij een vriend van mij heb ik vaak met kettingzagen gewerkt. Dat waren oude types die al vele liters benzine verstookt hadden. Toen ze over gingen op Aspen was het een drama. Slecht starten, rottig lopen weinig vermogen. Terug gegaan naar benzine en de problemen waren over. Een verklaring voor dit fenomeen heeft niemand me ooit kunnen geven. Nu een aantal jaren later zijn die oude zagen op één na, de grootste en minst gebruikte, vervangen door nieuwe moderne zagen. Die draaien wel op Aspen en daar hebben we nooit problemen mee.
     
  18. Dickie

    Dickie Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2016
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet om leukemie of de gevaren van benzeen te bagatelliseren, maar dat is ook weer een beetje erg cru gesteld.... Je moet echt héél erg je best doen om met normaal modelbouwgebruik een gevaarlijke dosis binnen te krijgen.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Lang geleden waren er op dit forum eindeloze discussies over ervaringen met Aspen benzine. Sommigen hadden inderdaad startproblemen, maar stuk gaan van motoren heb ik nog nooit gehoord,
    Hier in de buurt is een clubje wat al jaren met Marders crost op Aspen zonder extra olie toevoegen. Ik gebruikte het ook in een benzine-heli.
    Heel speciaal spul is het, je ruikt het nauwelijks en voelt "vettig" aan tussen de vingers.
     

Deel Deze Pagina