Yup.... door het zeer snelle gasgeven en gasloslaten zoals bij een RC auto gebeurt, is 1:50 veel te schraal. Met name het uitrollen is funest. Vliegtuigen en heli's draaien met een veel constanter belastingspatroon, en kunnen met minder olie toe. Ik draai mijn Helimotoren (de Zenoah's tenminste) met 1:40, en de automotor met 1:25.
Dat komt omdat de smering een beetje achter het gas aan loopt: als je gas geeft, duurt het een paar seconden voor de smering gelijke pas maakt. Bij een automotor geef je meestal maar heel kort gas, dus moet je meer olie bijmengen om toch voldoende olie in het blok te hebben. Als je het gas loslaat, valt de smering weg, maar het toerental kan nog een aantal seconden aanhouden omdat de auto uitrolt, en de belasting dus helemaal wegvalt, sterker, de achterwielen drijven het motorblok rond i.p.v. andersom. Beide situaties zijn moordend voor een tweetakt die met mengsmering draait, vandaar dat erg veel brommers en scooters, en heel veel motorfietsen al minstens een jaar of 15~20 ontworpen zijn om op schone benzine te draaien en daartoe voorzien zijn van aparte smeersystemen.
Vliegtuigmotoren draaien veel constanter, dus de olietoevoer is ook veel constanter, en dan kun je dus met een lager olieaandeel toe. Al gauw 1:50
Heli's hangen er wat tussenin, omdat ze een constant toerental draaien met wisselend vermogen (veranderlijk benzineverbruik), en dus een variabele olietoevoer en moeten dus een smering hebben die er tussenin ligt.
Het ligt niet aan Aspen, het ligt aan dat je een autootje rijd op Aspen, zonder extra olie bij te mengen.... Dat je motor met Asen 300 tot 500 toeren meer draait, kan kloppen: er is minder olie in het blok, en olie zorgt op zich ook weer voor enige weerstand.