mij is altijd verteld dat lipos minder snel hun spanning kwijt zijn.... dat je veel langer met 160mah lipo kan vliegen dan een 160mah nimh accu...
ni-mh loopt geleidelijker terug in spanning, LIpo is ineens dood. en 160mah accu een fullsize 1.5 uur vliegen met 4 servo's lijkt me sterk... Dan is de accu al lang leeg.
dus als ik die 500mah 2cel deel heb ik 2 aparte accu's die in principe voldoende zijn voor 2servo's... mag ik deze rechtstreeks dan op de ontvanger aansluiten? ik kan er later nog een voltage booster aanhangen indien nodig...
Het grote verschil tussen LiPo en NiMH is de mate van zelf ontlading. Lipo heeft bijna geen zelf ontlading, NiMH wel. Verder zal de accu grofweg de capaciteit afgeven van wat erop staat. bv 160mAh. Het grootste verschil is de nominale spanning. Bij een Lipo ligt deze lager. Belangrijk is om te weten welke minimale spanning de ontvanger nodig heeft om goed te werken. Moderne ontvangers werken vaak prima op één Lipo. Bij druk sturen wordt de accu zwaarder belast hierbij zakt de spanning. (Belasting kan hierbij oplopen tot 1A) Is de accu al wat leger bestaat de mogelijkheid dat de spanning onder de minimale spanning zakt van de ontvanger, en de ontvanger stopt met werken. Hieronder als voorbeeld een ontlaatgrafiek van een LiPo cel. De nominale spanning ligt grof rond de 3.7V Ontlaatgrafiek van een NiMH 4 cellen accu, als voorbeeld. De nominale spanning ligt boven de 4 volt 500mAh is prima voor twee servo's. Een volt-booster werkt prima.
niet alle ontvangers werken al op 3.7v... ik vlieg enkel met mijn elf op 1cel... assan kan dit aan (hobbyking) gewoon even insteken, je kan er niet veel mee mis doen.... een 2cellen lipo daarentegen wel... 7.2v is te veel soms. vooral voor de servos (want die krijgen ook 7.2v te verduren dan) je servos gaan hoogstens wat slomer worden bij 3.7v
De nominale spanning van 4 Ni-** cellen is 4,8 volt. De nominale spanning van één Li-Po cel is 3,7 volt. Het stroomverbruik van de servo's zal bij 3.7 volt lager zijn dan bij 4.8 volt. Als van beide accupakketten de capaciteit gelijk is, vlieg je met één Li-Po cel langer dan met 4 Ni-** cellen. Zo lijkt het alsof 160 mAh anders is dan 160 mAh...
Als er een booster wordt gebruikt stijgt de uitgangsspanning. Het stroomverbruik van de servo's loopt op. Het stroomverbruik maal de spanning is het vermogen. Omdat dit vermogen ook geleverd moet worden door de 3.7 volt Li-Po, kan het niet anders dan dat de stroom uit de Li-Po groter moet worden dan de stroom die de servo's verbruiken. Daar komt dan ook nog het rendementsverlies bij dat in de booster optreed bij. Helaas is een booster geen perpetum mobile...
voila, lipokes gesoldeerd. zo ziet het er nu dus uit. enige wat nog moet gebeuren is mijn stuurkabeltjes installeren en het zwaartepunt vastleggen... ik schat dat er wat lood in de neus moet(5gram) dit is wel jammer natuurlijk, maar mss weet iemand een leuk systeem voor een soort lipo cutoff voor 1cell? buzzerd, ledje,... weet ik veel wat? bestaat dit? zoja waar kan ik die halen... iets van een 5gram is ideaal
ziet er idd een zeer leuk iets uit, maar momenteel toch wat veel geld... maar wel leuk om weten dat dit zo klein bestaat
ondertussen vliegklaar! enkel de werpstift definitief vastzetten. maar gewoon zoals op plan? want ik lees hier en daar van schuin te lijmen, of naar achteren,... gewicht all in incl 5gram lood in de neus is 154 gram! groeten Chris
schuin, zeker niet naar achter de eerste keer... wel schuin opzij.... je moet je pen verticaal zetten.... dus als je je toestel zet in vlieghouding (met platte romp is dit makkelijk), dan moet je werppen mooi recht staan.... als hij 90° staat op de vleugel is het haast onmogelijk goed te gooien... werppen vast zetten met hele dunne seconde lijm.... en liefst microballons (of hoe je t schrijft) erbij vermengen ziet er veel belovend uit!
Hallo, dit weekend de birdy niet kunnen testen, veeeeeel te veeel wind nu ga ik de blaster klaar zetten,maar ik stoot op een klein probleempje. Ik wil een assan 4kanaals ontvanger gaan gebruiken. maar de rolroeren moeten op een apart kanaal neem ik aan, om enkele standen te kunnen programmeren. Ik heb een mini Ykabeltje gezet op mijn ontvanger op het kanaal voor hoogte, waar ik dus ook de accu op kan aansluiten. dan heb ik kanaal 1 en 3(oorspronkelijk gas) voor ailerons, maar kan ik dit wel gaan mixen? later post ik wel wat fotokes... groeten
Hallo, zaterdag wat gevlogen met de birdy voor de eerste keer, was superleuk, en veel belangstellende. nu pompte hij enorm dus nog wat extra lood in gestoken. ik kom nu uit op 172 gram incl lood.(ik weet niet of it gewicht veel is) alleen vind ik de 20 gram lood wel wat veel "dood gewicht) dus ofwel verander ik wat aan de accuopstelling, ofwel moet ik de servo's nog naar voor gaan plaatsen?? wat heb ik er nu in zitten: 1x assan 4kanaals ontvanger 1x 1s500mah (minder heb ik ook maar is zinloos denk ik,) 2x turnigy tgy-1440a servokes HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1440A Servo 4.4g/0.8kg/.10sec (V2) wat heb ik nog liggen: servo booster( maar of dit noodzakelijk is? sturen ging prima) een 1s buzzer als de accu leeg is(4gram, en dit is mss wel intressant, al geloof ik niet dat je dat snel leegtrekt,of wel?) op 2cellen gaan is ook een oplossing, maar dan moet een ubec gebruikt worden... of zeggen jullie dat die 172 gram aceptabel is? in principe zou ik er in totaal toch 20/25gram af kunnen doen moest ik dat lood kwijtgeraken en een kleinere accu gebruiken, maar dan moet ik gaan schuiven met servo's denk ik.
Hoi, Als hij enorm pompt, kun je toch beter eerst je invalshoek verkleinen ipv lood toevoegen? Lees dit ook even door, wellicht heb je er wat aan. succes, Hans
doorgelezen, ik begrijp wat je bedoelt, maar het zal toch eerder een zwaartepuntprobleem zijn...want als ik hem op het zwaartepunt neem zonder lood dan is hij staartlastig