Ik denk dat het plezier wat je ervaart bepalend is of je werphoogte genoeg is, of dit nu recreatief of op wedstrijden is maakt volgens mij niets uit. F3k is wat dat betreft zo uniek en zo dicht bij de basis van zweefvliegen dat niets eraan kan tippen wat mij betreft. Vanaf 20 meter een bel oppikken zonder motor, lijn of andere hulp is en blijft 1000x gaver dan op 10 meter een bel oppakken waar je met een prop bent aangekomen

Ook leuk en voor anderen weer 1000x leuker dan f3k....

. Het is allemaal gaaf, ieder met z'n eigen charme en voorkeuren.
Uit ervaring blijkt training toch de meest doorslaggevende factor voor de meerderheid; Alles helpt en jongere, sterke en vooral lange kerels zoals een Bastiaan Duijghuisen bv. hebben zeker wel voordeel op fysiek vlak. echter ken ik ook mensen van 1.65cm, tenger postuur, zeg maatje marathonloper, die 70 meter plus halen. Aan je fysieke gestel kunnen we als f3k Nederland niet veel doen, maar onze kennis delen om jullie het beste uit jezelf te halen op f3k vlak is de standaard.
F3K heeft nu eenmaal een fysiek aspect zoals in andere sporten. Discussieren of leeftijd invloed heeft op je sportieve prestaties........en dan f5k promoten..kom op heren, merkwaardige discussie inderdaad. 4 maart aanstaande wordt er een zweefvlieg clinic georganiseerd waarbij elke zweefvliegklasse welkom is om gepromoot te worden
Wat wellicht wel nuttig is om deze ''discussie'' een leidraad te geven; ik schat dat gemiddeld een werphoogte van 40-50 meter de standaard is, dan heb ik het over leeftijden van 25 tot zeg aan 55. alles onder de 40 meter is vrij laag te noemen en alles boven de 50 tot 70 bovengemiddeld hoog. 70 meter plus is goed voor internationale niveau's, mocht je je het afvragen

Er is bij f3k Nederland een deur die wagenwijd openstaat voor een 55+ ranking, echter zijn de aantallen piloten in deze leeftijd tot nu toe te gering. Er wordt wel degelijk over gepraat binnen de f3k organisatie, echter liggen theorie en praktijk tot nu toe te ver uit elkaar(te weinig deelnemers voor een 2e ranking).
Nuttig om te weten voor mensen die iets minder bekend zijn met de modernere f3k kisten; het verschil in werphoogte van een f3k kist van 6-8 jaar oud en die van de laatste 4-5 jaar is significant, algemene prestaties zijn al veel beter en de werp hoogten zijn aanzienlijk hoger. Met trots kan ik melden dat Bastiaan in mijn bijzijn meer dan 100 meter! heeft gehaald.....wel n poosje terug en hij is nu ook al wat ouder...no pressure Bastiaan

Ik denk dat hij daarmee een van de hooguit 5 piloten op de wereld is die dat halen, dus no worries.
Als er al gediscussieerd wordt, laat ik dan voorstellen dat te doen over de minimale werphoogte die men nodig heeft om plezier te hebben met f3k. En als plezier hebben hetzelfde voor je is als winnen dan kan er nog een discussie bij

Laat ik voorop stellen dat er bij f3k Nederland plaats is voor iedereen, de beginner, de relaxte senior, fanatieke podiumtijgers en de gezelligheidsvliegers die meedoen belangrijker vinden dan winnen. Ieder z'n ruimte, ieder z'n mening en ieder z'n plezier.
Elk voordeel heeft z'n nadeel, plezier moet de doorslag geven!