DLG Inspiratie & Innovatie Topic (was: een nieuwe romp .

@sietse, over dat pendelstabilo.

Ik heb even twee tekeningen gemaakt (in powerpoint, ik heb Inventor nog niet aan de praat)

pendelstabilo.jpg

pendelstabiloII.jpg

Ik zal het nog even uitleggen.

Je neemt een (3mm?) plaatje koolstof en lijmt dat in de staartboom.
Daar in lijm je een koolstof staafje, 2 mm dik, 40 mm lang
In het midden van het stabilo maak je een sleuf, 50 mm lang
Aan de uiteinden van deze sleuf lijm je twee busjes, 10 mm lang en 3mm dikte. Hierin past het koolstof staafje.
In deze busjes zit een veertje.

Het stabilo kun je nu tussen de twee veertjes in de busjes klemmen. Het kan dan vrij draaien.

De pull-pull stuurkabels worden in twee gaatjes in het stabilo gehaakt. Op deze manier is het stabilo zonder gereedschap afneembaar.

Kan dit werken?

netjes getekend hoor :D, ook wel duidelijk, maar zo is het stabilo dus niet afneembaar toch?

Het kan idd wel een verbetering zijn ja, ik zal hem ook wel eens tekenen.

Ik heb gelijk ff wat plaatjes opgezocht op mijn compu van verschillende hoogtestabilo's die ik wel mooi vond. Vooal die met dat alu plaatje door de staart lijkt wel wat op dit idee. Die wilde ik misschien ook nog gaan maken.

allegrolite_tail.jpg

allegro2m_tail_closeup.jpg

bd_tail.jpg

SLEEKY120allmov.jpg

SLEEKY_Stab_Link.jpg

Tailplanereturnspring.jpg

netjes getekend hoor, ook wel duidelijk, maar zo is het stabilo dus niet afneembaar toch?

Jawel hoor :!:

Je kunt dat koolstof staafje in- en uit die busjes wurmen (er zitten kleine veertjes in de busjes). Je steekt hem er aan een kant in, drukt tegen de veerdruk in en steekt hem er aan de andere kant in. De veer ontspant zich en de stabilo zit vast.

Ik wil geen roerhoorntje gebruiken. De kabeltjes gaan rechtstreeks het stabilo in en zitten met een haakje of zoiets vast.

Die door de staartboom is idd. ook wel mooi ja. Best simpel en ook afneembaar te maken. Maar dan zonder dat lelijke elastiekje :mad:

Hallo,

Mooi om te zien al die bouwideeën. Komt dat nu omdat DLG-F3K nog een redelijk jonge klasse is of gebeurt er ook zoveel in de andere F3-wedsrtijdklassen?
Bij het vrije vlucht vliegen gebruiken we ook kantelbare stabilo's (voo rielvlakken zijn de meningen verdeeld).
Zelf vlieg ik F1B (Wakefield) en hoeft mijn stabilo alleen maar van de VIT-stand (5-8 graden down in de eerste vier seconden van de vlucht) naar de zweef stand en uiteindelijk naar de DT stand (60 graden up). Dus éénrichtingsverkeer. Een plat koolstof bokje is voldoende.
Maar F1A-bunt modellen moeten meer stuurwerk verrichten. En daar zie je meer een constructie die lijkt op wat ik hier aantref.
Een koolstof staafje op een paaltje aan je staartboom en dan een uitsparing in je stabilo.
Allard v. Wallene maakt hele mooie met een bajonet sluiting en met veertjes die het ding netjes op het koolstof staafje houden.
Ik zal eens navragen of hij er tekeningen van heeft.
Stabilo verwisselen durt bij hem nog geen vijf sec.
(Gaat ok mits je je stablio's allemaal hetzelfde bouwt)

ja erick

mooi verhaaltje :) klinkt bekend :)
denk dat ik wel een beetje vrije vlucht ga toepassen op me f3k ;) sommige systemen kunnnen wel mooier ;)

MVG MARK

Wubben leuk idee

alleen nu kan het stabilo thog ook naar links en rechts bewegen houden die veertjes dat wel ?
je stabilo zou maar los komen omg ....

MRAK mark

Nog ff wat ervaringsinfo......................

Op mijn Longshot heb/had ik een pendelstabilo gemonteerd. Konstruktie is nagenoeg hetzelfde als op de eerste foto bij het geschrift van Sietse.
Aansturing bij mij was pull-pull met een klein, redelijk strak, veerje tussen een van de lijntjes om rek/trek op te vangen. (tussen de down lijn)
Dit stabilo ging meetrillen op die momenten dat ik probeerde extra hard te gooien :( (Supergee stab met HT22)
Verschillende dingen geprobeerd maar dit probleem bleef totdat gisteren de komplete staartgroep explodeerde.
Nu komt er dus een nieuw standaard stabilo !

Arno

leon, ik snap hem, een beetje een pleerolhoudersysteem :D!

Die 2 plaatjes van die enkele door de staart heen vind ik ook erg mooi, en dat elastiekje kan natuurlijk niet, dat word gewoon een continues loop zoals ik nu ook heb :)

Ook wel grappig dat die vrijevlucht modellen blijkbaar toch volledig bestuurbaar worden gebouwd, alleen zijn ze weer te lui om er dan ook ff die servootjes in te bouwen ;) (of zijn wij te lui om te lopen :D)

Ook wel grappig dat die vrijevlucht modellen blijkbaar toch volledig bestuurbaar worden gebouwd, alleen zijn ze weer te lui om er dan ook even die servootjes in te bouwen ;) (of zijn wij te lui om te lopen :D

Hi Sietse,

Bij deze de schriftelijke en officieële uitnodiging om mijn VV modellen eens te bekijken.............:)

Arno

HAHA jah HE Arno

in die van jou zitten wel degelijk servootjes :)
sietse dat heet
electronies gestuurde servo bunter :)

alleeen ik gok dat je daar wel 4 of 5 asperines van kan kopen een hele F3K vloot en dan heb je nog maar 1 vrije vlucht model ;)

ik denk dat Arno eeen beteren gok kan doen ;)

MVG MARK

arno, is het goed als ik die foto's in dit topic zet? Dan heeft iedereen er wat aan. Best interessant allemaal en zeker veel van te leren!!!

Heb je al enig idee waarom de staart "ge-explodeert" is? Trilling in het hoogtestabilo?

Vrije vlucht modellen vind ik zeker mooi en zou ze ook wel willen zien, de meeste mensen wonen alleen helemaal aan de andere kant van het land....

whahaha,
ikke meestal s'nachts... Lag gister weer tot 2 uur wakker. Denken en slapen gaat bij mij niet echt samen... Toch denk ik het meeste s'nachts :roll:

arno, is het goed als ik die foto's in dit topic zet? Dan heeft iedereen er wat aan. Best interessant allemaal en zeker veel van te leren!!!
Ja hoor
Heb je al enig idee waarom de staart "ge-explodeert" is? Trilling in het hoogtestabilo?
Vlgs. mij wel. Het nieuwe stab zal moeten uitwijzen dat daar het probleem zat !
Vrije vlucht modellen vind ik zeker mooi en zou ze ook wel willen zien, de meeste mensen wonen alleen helemaal aan de andere kant van het land....
De uitnodiging staat :) Er zijn wel eens mensen die In Limburg zijn voor vakantie of zo; hoor het wel

Arno

Allard v. Wallene maakt hele mooie met een bajonet sluiting en met veertjes die het ding netjes op het koolstof staafje houden.
Ik zal eens navragen of hij er tekeningen van heeft.
Stabilo verwisselen durt bij hem nog geen vijf sec.

Zijn daar ook foto's van? Ik ben wel nieuwsgierig.

:idea: Zou ik het richtingsroer ook als 'pendel' kunnen uitvoeren? Dat zie je nooit, maar waarom eigenlijk niet? :?

ik zou zeggen, vervang het printplaatje door een ontvanger. Dan heb je tenminste nog invloed op je vliegtuig :D. maarja, vrijevlucht heeft (vast) ook z'n charmes.

Maar als je zó ver naar RC ben...... tsja....

ik zou zeggen, vervang het printplaatje door een ontvanger. Dan heb je tenminste nog invloed op je vliegtuig :D. maarja, vrijevlucht heeft (vast) ook z'n charmes.

Hi Sietse,

Dat printplaatje is niet zo maar een printje maar een elektronische klok.
Voor de drie servo's in dat rompje zijn zo'n circa 30 funkties programmeerbaar......................
De term vrije vlucht kun je dan ook rustig vervangen door pre-programmed flight :):)
Wat die RC in een vrije vlucht kist betreft; we mogen tegenwoordig middels RC een vlucht beëindigen. Dat en een beetje meer kan ik dus ook met mijn VV kist !
Ik zal je nog wat meer aktuelere plaatjes plus uitleg sturen :):):)

Arno

Back