DLG / SAL beginners / gevorderden / experts

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!


Ik weet van Eric van Dijken en van Theo Schoorl, maar!

Zijn er in het noorden van Nederland (rond de stad Groningen, cq. in noord-Drenthe), nog meer mensen die zich met SAL/DLG bezighouden?

Zou toch leuk zijn om elkaar te treffen . . . :)

Zonnetje erbij 8) . . . tralala :D )

En (verborgen agenda): ik kan als beginner natuurlijk wel wat les / ideeën / tips / suggesties gebruiken . . . :wink:

Bedankt!

jan
 
Jan,

Er zou een groepje in de buurt van Amsterdam rond zweven. Maar daar houd het volgens mij ook mee op in Nederland.

Duitsland is een optie, als je van veel kilometers maken houd. Hamburg heeft een groepje en de jongens van schnelflug.de komen uit de buurt van munster (dacht ik). Das beide ongeveer 3 uur rijden vanaf Groningen.

En in de buurt van Salsburg is er dit weekend (vr/za) nog een DLG wedstrijd.
 
Jan,

Het is allemaal nog wat onbekend maar er komen er steeds meer.
In 1 jaar is het aantal DLG enthousiasten in het Noorden met 300% gestegen :wink:
Toen ik zo'n anderhalf jaar geleden navraag deed bij de KNVvL hadden ze er nog nooit van gehoord. De krachten bundelen dacht ik maar.
Momenteel zit ik nog even zonder kist, maar daar zeer binnekort weer verandering in komen.
 
Is ie al klaar jan?

Nee :nooo:

Weinig tijd gehad, en ben heeeeeeeeeel lang bezig geweest om een mini-kwiklinkje te ontwikkelen, om te gebruiken bij de aansturing van de ailerons (koolstof (?) stootstangetje), en voor hoogte en richting (pull - veertje).

En dat is gelukt. :D

Zal proberen binnenkort foto's te maken.

En verder: er hoeft bijna niets te gebeuren . . . en toch duurt het erg lang . . . :sleepy:

(Doe het ook allemaal voor de eerste keer, hè . . . :wink: )

Als er iets te melden valt, hoor je het.

jan
 
EN ik ben lang bezig geweest om uit te zoeken, hoe ik met een 5-kanaalsontvanger en mijn Futaba FC-18 de zaken zó kan regelen, dat ik een 3-standenschakelaar kan gebruiken voor 3 vliegfasen: 1. start, 2. thermiek zoeken en 3. draaien. :roll:

Maar daar heb ik denk ik nu een antwoord op! :D

Is er een soort standaardinstelling voor de start? :?

jan
 
En waar laat ik m'n antenne? :roll:

Niet in de romp, heb ik begrepen. :nooo:

In de spleet tussen (rechter-, neem ik aan :wink: ) vleugel en aileron?

Hoe doe je dat zo, dat het demontabel is (transport), maar toch goed blijft zitten?

Vragen, vragen . . . :?

jan
 
In de Super Gee gaat dat gewoon middels het MPX stekkertje waar je ook de servo's mee koppelt. Ik heb ook een oplossing gezien in de vorm van een alu romp die als antenne diende.
 
Theo!


Bedankt voor je bijdrage, maar om eerlijk te zijn ben ik er niet erg mee geholpen . . . :nooo:

Ik kan dat draadje (ik bedoel de antenne :wink: ) toch niet gewoon laten wapperen? :roll:

(En ik pieker er niet over om een alu romp te gaan maken . . . :nooo: )

jan
 
Hoi Mensen,

Ik zie inderdaad dat ik een " paar" berichten gemist heb....

We vliegen meestal in of rondom Hilversum. We zijn meestal met 3 man, som met 4. Ook dit jaar willen we weer aan een paar wedstrijden in Duitsland meedoen. Moet nog even kijken welke.

Vliegen allemaal met Turbo's van Wolfgang Zach, echt perfecte kisten (hebben er dan ook inmiddels allemaal 2 of 3).

Laatste ontwikkeling is dat we bezig zijn alle elctronica (Servo's, accu, ontvanger) op 3.7v te laten werken. Hierdoor heb je maar 1 LIPO cell nodig en scheelt dus weer gewicht...

De anttene bevestig ik altijd via een Graupner stekkertje (haal ik uit de plastic en gebruik slecht 1 van de 3). Stekker verbinding zit dan ongeveer bij het vleugel zadel. Antenne (wij gebruiken altijd een dunnere draad dan er aan zit) loopt dan verder in de vleugel en ik laat hem dan meestal nog ca. 1 cm uit het tipje steken. Neem natuurlijk wel die vleugelhelft waar de werpstift niet in zit (heb je direct wat copensatie voor het gewichts verschil). Er zijn ook mensen die hem gewoon via de onderkant van de romp laten lopen, is natuurlijk eenvoudiger maar geeft bij mij storingen. We gebruiken overigens de alpha 4 ontvangers van Schulze (deze zijn de enige die echt full range zijn)

Groet,
Goswijn
 
Hallo Goswijn, bedankt. :)


Overigens (vraag staat nog open): is er een soort standaardinstelling voor de start? :roll:

Of kan ik gewoon rustig beginnen (KISS :!: ) met alle roeren neutraal?

Dank.

jan
 
Allemaal vragen waar ik ook geen antwoord op heb :(
maar eh...... het is goed weer en nu ben ik wel heel benieuwd of je al gevlogen heb en wat de ervaringen zijn :wink:
 
Theo! (en de rest :wink: )


Het vordert, maar is nog steeds niet klaar . . . :?

Overigens is het wel een erg mooi ding, en ook IK kan haast niet wachten tot het grote moment daar is . . . :D

Ergens in de loop van volgende week, schat ik.

jan
 
@Jan,

Ik volg dit topic als 'reader' niet als 'writer', maar wil wel heel graag bij het testen zijn. Indien waar & waneer bekend zijn, dan lees/hoor ik het wel.
 
Heren!


Er staan nog een paar vragen open, maar nog ééntje van meer algemene aard: waarom zijn er geen DLG's met een inklappende werpstift? :roll:

Lijkt me niet zo moeilijk te construeren. 8)

Scharniert om een as, klein veertje dat 'm na het loslaten aanstuurt (inklapt), en weg met die weerstand! :)

Of mag het niet volgens de reglementen? :?

jan
 
Back
Top