DLG zelfbouw

Momenteel bezig met een lanceer pen te maken.
Echter dit loopt nog niet zo simpel.
Om voldoende stevigheid hierin te krijgen.
Diegene die nu gemaakt zijn in alle geval niet superstijf, het zicht is er wel maar niet bruikbaar.

launchpeg002smallud4.jpg

launchpeg001smallhz1.jpg

launchpeg004smalluo7.jpg

De opbouw is als volgt.
launchgs4.jpg

Elke rode lijn stelt 200 gr/m² carbon voor.
En toch nog steeds last van doorbuiging.
Vooral op de basis van de T, net daar waar mijn vingers aangrijpen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Iemand een idee hoeveel lagen carbon ik dan wel moet gebruiken om een superstijf resultaat te krijgen ?

Greetz

Er zijn in de nek van de T maar twee lagen weefsel "actief", zo volgens jouw schets. Daarnaast heb je de weefsel orientatie niet goed gekozen. Minimaal onder 45°.Nog beter, weefsel even uittrekken zodat ze nog meer in de lengte georienteerd raken.

Als je 4 lagen dubbel slaat (twee naar links en twee naar rechts, als je begrijpt wat ik bedoel) moet'ie stijf zat zijn. Daarmee slinger je hem in een baan om de aarde.

Thx Berrie

Die 45° daar had ik zelf nog opmoeten komen. Ondertussen nieuwe stukje aan het uitharden deze keer onder 45° en met 4 lagen dubbel. (2 links en 2 rechts) ik denk wel dat ik het snapte.

Iemand een idee hoeveel lagen carbon ik dan wel moet gebruiken om een superstijf resultaat te krijgen ?

Ik dacht dat Loet, 24 lagen 93 grams koolstofweefsel gebruikte om een stevige werpblade te maken.
Met 24 lagen kom je op een dikte van iest boven de twee millimeter.
Met 200 grams weefsel zullen 10 lagen wel ok zijn.

Frans

Oei dan zal ik mijn enthousiasme maar wat temperen en nog maar afwachten ... 10 is geloof ik wel wat van het goede teveel, maar wat ken ik ervan als noob. Nu met 6 lagen op pin en 4 lagen die de vleugel zouden in gaan. Ligt nog te harden.

Anders gaan we vanavond voor 10 lagen 200 gr/m². Welke kogel moet er gestopt worden denk ik spontaan bij het horen van zulke aantallen maar ach testen zullen het uitwijzen.

Zo vliegt het restje carbon van een 1/2 m² er natuurlijk wel door, maar Dortmund staat weer zo goed al voor de deur dus we werken naarstig verder.

Ik dacht dat Loet, 24 lagen 93 grams koolstofweefsel gebruikte om een stevige werpblade te maken.
Met 24 lagen kom je op een dikte van iest boven de twee millimeter.
Met 200 grams weefsel zullen 10 lagen wel ok zijn.

Frans

Fijn dat jij mijn geheugen bent, ik ben namelijk geen geheelonthouder.:p

Loet

Deze aantallen zijn vooral nodig om enig profiel in je pen te kunnen schuren. een afgeronde pen laat veel beter los dan een platte. Je hebt zo ook minder last van blaren of open plekken op je vingers.

2F@st4U.:[BE]:.;864592 zei:
Welke kogel moet er gestopt worden denk ik spontaan bij het horen van zulke aantallen maar ach testen zullen het uitwijzen.

Ben benieuwd naar wat je ervaringen zullen zijn, zo voor dit kistje.

Ik weet niet welke hars je gebruikt, maar voor mezelf heb ik ervaren dat voor de volle sterkte je soms wat langer moet wachten....

maar voor mezelf heb ik ervaren dat voor de volle sterkte je soms wat langer moet wachten....

Kan ik volledig beamen.
Mijn vleugels waren mooi uitgehard, maar na een dagje of 2 op de chauffage waren ze toch nog net dat tikje stijver/harder.

Nu ben ik voor deze werppennen bezig met 30 minuten ZAP poxy. Verdund met 1/10 methanol zodat ie een beetje dunner en beter verwerkbaar wordt. Daardoor kan ik redelijk snel zien, voelen of het resultaat ergens toe leidt.

Als ik tevreden ben over de stijfheid/hardheid/dikte van de pen ga ik wel eens de moeite nemen om werppennen te maken met "gewone" Epoxy.

Back