DLG zelfbouw

De kool strips van Maarten van Dijk DPP zijn bij hobby-inn in waalwijk te krijgen.
Daar kun je gewoon bestellen en zij sturen het direct op.

Root rib is af.

Aloha allemaal,

de eerste echte voorbereidende bouwstappen zijn gemaakt.

De Root Rib is af. (2 uurtjes aan bezig geweest) Dus nog 4 uur te gaan en we kunnen een volledige vleugel snijden.

Heb van een clublid luchtvaart Al ter beschikking gekregen. is echt fijn om te bewerken zelfs met grof schuurpapiertje gaat het redelijk vooruit.

Hier een kiekje, met mijn nagel voel ik geen enkele hapering meer, dus de draad zal er ook wel vlot overgaan. Laatste keren schuren was met korrel 600. :)
profielrootrib002mediumow1.jpg

ff een update

De vleugel wordt deze week waarschijnlijk gesneden. Alle ribben liggen klaar. Het schuim is binnen dus niets houd me nog tegen. Update volgt

Ondertussen de ribben voor de staart delen aan het maken ... maar euh wat is dat dun en klein.
42 mm voor de tippen van het hoogteroer en iets van een 3 mm dik of zo. Is dit nog wel te snijden is mijn eerste spontane vraag ???
Ach we zien wel. We zijn er bijna, er kruipt meer werk in dan gedacht in al die malletjes maken. Zeker als je ze lekker glad wilt hebben.

Bedacht ook al dat ik niet mag vergeten dat ik als linkse smijter de staart anders moet snijden dan op het plan !!!

P.S. Deelname aan de BK EDIT:[wedstrijd op de MACH] moet ik met de sportverantwoordelijke F3K bespreken blijkbaar. Op de club kon men mij (voorlopig) geen antwoordt geven. Wordt ook vervolgd.

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit, moet lukken!

De tipprofielen zijn idd extreem dun. Uit alu moet nog lukken om zelf te schuren. uit hout lukte mij niet.
Ik heb uiteindelijk de snijmallen laten cnc-frezen. Das toch wel heerlijk!
misschien heb je nog wat aan fotootjes van mijn bouwsels:
mini-g-superme

een goeie is trouwens wel om wat extra schuim te hebben liggen. dat je daar niet op bezuinigd zegmaar. Gewoon een paar snijden, 1e kunnen bagger zijn, maar het word snel beter :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een pak aangekocht van 10 platen Jackodur. 125 cm x 60 cm x 4 cm genoeg voor een 15 tal vleugels denk ik en bijbehorende staart delen.

De dikte van de draad was niet in te stellen in profili 2, of kon ik toch niet vinden waar deze optie verstopt zit/zat.
We zien wel als het resultaat niet het gewenste effect oplevert begin we gewoon opnieuw. :hammer:

Greetz

Laatst bewerkt:
2F@st4U.:[BE]:.;805541 zei:
De dikte van de draad was niet in te stellen in profili 2, of kon ik toch niet vinden waar deze optie verstopt zit/zat.
We zien wel als het resultaat niet het gewenste effect oplevert begin we gewoon opnieuw. :hammer:

Greetz
Draad dikte niet maar huid dikte wel. Deze kun je zowel positief als negatief instellen.
voorbeeld. Je draad dikte is 0.4mm (waarschijnlijk zal je draad dan minstens 0.6mm wegsnijden) Als je bij de onderste huiddikte -0.6mm ingeeft dan tekend hij een extrra lijn 0.6mm onder het profiel. Als je je ondermal daar op afzaagt zou je kern daar goed moeten zijn. Bij de bovenmal hoef je geen rekening te houden met draad dikte. Misschien voor de perfectionist nog met dat gedeelte dat extra weggesneden word maar dat word aardig opgevangen door de huiddikte.

Alex

ik heb bij die van mij gewoon het profiel genomen zoals het is. Bij het snijden zet ik alleen de snijmallen vast op de bouwplank en het schuim er tussen met gewicht erop. Bij het snijden van de onderste snede, zakt het schuim naar beneden. Dus als je 0.6mm weg snijd, dan zakt het schuim nog 0.3mm onder de snijmal. Zet je dan de snijmallen erin om de bovenkant te snijden, dan haal je daar nog 0.3mm weg en zit je als het goed is weer goed.

Het zal op de Sietse way gebeuren. Er zit iets te veel arbeid in onderstaande malletjes.

2114332275.jpg
2114332211.jpg

2114332117.jpg

Het richtingsroer zal op de manier van Erik gemaakt worden. Onmiddellijk een vergelijkende studie.
Nog 6 malletjes te gaan. Het einde van het metaalbewerkers bestaan komt in zicht

Laatst bewerkt:
De resultaten van het noeste metaalbewerkers bestaan worden zichtbaar.
Snijtafel geraakt +/- ingesteld.

2 midden paneel gesneden waarvan de 2de redelijk is. Echter nog niet helemaal tevreden. Morgen verder.
Ook de TE is nogal rafelig misschien toch maar iets dikker maken. Is dit een oplossing of geen goed idee?

foamwig001smallhb0.jpg

foamwig005smallhg3.jpg

Morgen verder op zoek naar de volmaakte kern ... Nu eerst ff werken :-(
Maar moet ook ff.

Greetz
ne redelijk contente mens

Laatst bewerkt:
Vandaag nog 3 paar midden kernen bijgesneden (3 linkse en 3 rechtse)
De TE is in orde gekomen.
Maar de LE laat hier en daar toch te wensen over.
Vooral in het midden heeft de draad op het laatste stuk (LE bovenkant) moeite om overal gelijk te blijven.
Mogelijkheid zou zijn om 5 mm schuim weg te snijden en een zachte (lichte) balsa aanvalsboord te bevestigen en in profiel te schuren. Ben dit echter nog nergens tegengekomen in het hele DLG wereldje voor zover ik weet.
Wat denkt de rest over deze mogelijkheid ? Goed plan of niet ??? Of gewoon de kernen weggooien ???

Greetz

Niets aan doen. Snij de kernen bij de achtelijst af totdat ze ongeveer 2 tot 3 mm te kort zijn. Tijdens het lamineren een laagje hars met microballons op de achterlijst. Dat vult alle onvolkomenheden wel op. Zie je niets meer van terug.
Grote kans dat tijdens het schuren van je kernen er nog meer stukjes uitbreken.

Maar de LE laat hier en daar toch te wensen over.
Vooral in het midden heeft de draad op het laatste stuk (LE bovenkant) moeite om overal gelijk te blijven.

Begrijp ik het goed dat je bij de achterlijst begint met snijden??

Frans

Verschillende manieren reeds geprobeerd. Met steeds weer ergens een klein of groot probleem.

Maar dat was wel de originele opzet om het zo te doen. Van de TE naar de LE. Voor de bovenmal.
En voor de ondermal net andersom LE naar TE.

Als redenatie:
Bovenmal: De draad rustig laten klimmen. En vervolgens sneller laten dalen bij de LE.
Ondermal: Nadien vanuit die positie met de ondermal van uit de LE naar de TE.
Zo moet ook de boog niet opnieuw ingesteld worden, en houden we dezelfde referentie.

Ook al andere manieren geprobeerd maar het is wel een weerkerend probleem. Als ik vanachter naar voor snij.

EDIT dit onsamenhangend verhaal een beetje duidelijker maken.
Zal morgen wel eens fotos posten van de verschillende kleine onvolmaaktheden.
Er is echter wel een vleugel van te maken. Maar het kan allemaal net nog ietsje beter.

Greetz
Tim

P.S.: Hopelijk kunnen jullie er een beetje aan uit.

Laatst bewerkt:
OK was even in de war. Ik zou wel altijd van voor naar achteren snijden. Het is heel belangrijk dat de LE goed is. Denk ook dat de vorm van je snijribben niet perfect is.
Als je bij de TE de uitgaande lijn in dezelfde hoek maakt als het profiel heb je er geen last van dat de draad iets achterblijft in het midden. Verder de ingaande lijn ook zo veel mogelijk in de vorm van het profiel.

normal_snijmallen%201.jpg

Alles wat je hierna hoeft te doen is een fijn schuurpapiertje over de voorlijst voor de perfecte ronding.

Nee de draad blijft vooral achter bij de LE. Maar wel indien ik de verkeerde snijrichting toepas.

Maar idd. de TE is met microballoons wel te fixen.

2F@st4U.:[BE]:.;808417 zei:
Van de TE naar de LE. Voor de bovenmal.
En voor de ondermal net andersom LE naar TE.

Als redenatie:
Bovenmal: De draad rustig laten klimmen. En vervolgens sneller laten dalen bij de LE.
Ondermal: Nadien vanuit die positie met de ondermal van uit de LE naar de TE.
Zo moet ook de boog niet opnieuw ingesteld worden, en houden we dezelfde referentie.

Tim,

lees ik nu goed dat je eerste de bovenkant van de vleugel snijdt en daarna de onderkant? Gezien je snijmallen, heb de de vleugel niet op z'n kom liggen tijdens het snijden.

Als je inderdaad eerst de bovenkant snijdt en daarna de onderkant, misschien een tip:
Tijdens het snijden smelt er altijd meer schuim weg dan de dikte van je snijdraad. Als je nu eerst de onderkant snijdt, zakt het bovenste schuim (het deel wat de vleugelkern bevat dus) iets naar beneden na het snijden. Dit compenseert voor het schuim dat je weggesmolten hebt. Snij je nu vervolgens de bovenkant van je vleugel, dan zal je schuimkern uiteindelijk beter de gewenste dikte van je profiel benaderen, dan wanneer je eerst de bovenkant snijdt en daarna pas de onderkant. In dit geval zal je profiel dunner worden. Tenzij je natuurlijk met het maken van je mal rekening hebt gehouden met de dikte van je snijdraad en de hoeveelheid schuim die je wegsmelt.

Verder ziet je profiel er op de foto prima uit. Ik zou zeggen: oppervlak schuren, ligger erin, neuslijst een beetje rond schuren en baggen maar!

Succes!

Greetz,
Jurgen

Back