DLG zelfbouw

De laatste dagen niks anders gedaan dan dvd's gekeken.
Nee niet aan het afdwalen.
Vacuum Bagging Made Easy. (+/- 5 uur kijkplezier of zo)
Heeft toch weer heel wat vraagtekens weggenomen.
Duidelijke en uitgebreidde info.
Deze DVD is in mijn ogen een gouden tip voor al wie met vacuumvleugels gaat beginnen.

Ondertussen zijn er ook al een stapel linkervleugeltippen gesneden.
En is er een eerste vleugelhelft aan elkaar geplakt.
De TE van de tip moet nog wat bijgesneden worden en dan is ie er +/- klaar voor.

wingleftpanel004mediumah9.jpg

Aangezien er ondertussen maar meer en meer kernen gesneden worden. En ik nog geen kevlar in huis heb maar wel 40 grams glas (en diverse andere varianten). Ben ik van plan een eerste vacuumexperiment te doen met glas. De eerste gaat toch niet het perfecte resultaat opleveren, dus het zou wat zonde zijn van de Kevlar, en ik wil gewoon al doende leren.

Als het resultaat redelijk is zou ik er wel mee willen vliegen maar wat is sterk genoeg ?
Is er te gooien met een vleugeltje met een lay up van 40 grams glas ??? (Op de plaatsen waar het kevlar dubbel gelegd wordt ook het glas dubbel) Desnoods nog een laagje 25 grams extra. Of gaat dit gegarandeerd flutteren ???

Aanvalsboord toch maar in carbon doen ? Zelfs van de eerste ???

Thx alvast voor de antwoorden
Greetz
Tim

P.S. En ooh wat is die tip zo verschrikkelijk dun in mijn ogen dat breekt gewoon in 2'en als ik dat zo bekijk, nog voor mijn eerste zwaai. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
De eerste test stukjes zitten in de vacuumzak.

Gewoon geschuurd depron

Hoogteroer en richtingsroer +/-. Gewoon om ervaring op te doen met het vacuum.

Mylars of iets wat er voor moet doorgaan 5 keer ingesmeerd met Turtle Wax. Gewoon uit de autoshop. Baad het niet dan schaadt het niet. De amerikanen gebruiken het blijkbaar ook. We zien wel wat het geeft. Al doende leert men.

Op de LE 40 gr/m² glas met dubbelzijdige tape bevestigd.
En dan 40 grams glas rondom. Behalve aan 1 zijde van het hoogteroer ook nog wat carbon geweven in een patroon, veel te slordig. Ik moet wat dunner kopen als ik dit op de vleugel wil gebruiken want zelf een 24 K weefsel opdelen lukt gewoon niet :P .

Het is in alle geval in spanning afwachten.

Sneak Peak.
vacuumdlg032mediumde6.jpg

Ondertussen een bak gemaakt van isomo platen zodat de vacuumzak lekker warm ligt en de epoxy wat sneller uithard.
oventje001mediumbo0.jpg

Hopelijk zijn ze morgen hard en kunnen ze uit de zak.

Keep u posted.

Tim

leuk bezig!
Moet morgen wel hard zijn (als je goed gemengd heb...)
Depron schijnt niet ideaal te hechten heb ik gehoord, maar goed, voor een test stukkie.
Mijn ervaring met die carbon disser is idd ook dat het veel te dik is. moet je goed spul voor gebruiken en ook opspannen eigenlijk. In het topic van Alex (twister) legt hij het prachtig uit.
Ik ben er echter mee gekapt. vooral voor staartdelen erg veel gedoe... Gewoon 2 roofinkjes of prepreg carbon boven en onder als ligger is goed. Glas onder 45 graden voor de torsiestijfheid en dan heb je een pracht van een roertje :).

Ze zijn uit de zak. \:D/ \:D/ \:D/ maar heb dit weekend 24 uur gewerkt dus had ff geen tijd om eerder iets te laten weten. Vrijdagavond al uit de zak.

Eerste het slechte nieuws het richtingsroer is "mislukt", doordat ik de mylars wou verwijderen toen de epoxy nog te hard plakte op de onderzijde het glas mee losgetrokken (en epoxy hecht ook niet goed op depron Sietse heeft gelijk)). Het hoogteroer nog even op radiator gelegd, en die is nagenoeg perfect voor een eerste vacuumstuk.
EDIT: met dit lange verhaal nog eens na te lezen bedenk ik net dat het ook wel eens aan mijn wax kan liggen, want het hoogteroer was volledig droog en ging nog stroef eraf. Mylars of wat er voor moets doorgaan zijn geen 2de keer te gebruiken. /EDIT

Als je ziet wat een boeltje het leek toen ik het in de zak stak, en wat er nadien uitkomt. Ik was werkelijk stomverbaasd. Dit is de mooiste manier van bouwen die er bestaat. Zeker niet tegengevallen.
We gaan zeker door.
Morgen eindelijk de rechtervleugeltip eens snijden en dan kan er eens een test vleugeltje in de zak.

Hier alvast wat fotos van het hoogteroer. I'm loven it :lol:
hoogteklaartest1014smalog5.jpg

De pijlen duiden op de verkeerde richting van het weefsel maar ik ben nog steeds niet zeker of ze wel echt verkeerd lopen. Moeilijk te zien. De 1ne keer denk ik van wel en dan weer van niet.:roll: Ik dacht toch dat ik het er onder 45° had opgegooid :twisted:

hoogteklaartest1015smalir1.jpg

Het is moeilijk om de te laten zien dat ie echt wel glad is.
Maar ik ben echt supertevreden.
hoogteklaartest1005smalul3.jpg

Greetz
Tim

Laatst bewerkt:
Mocht je nog eens een poging doen om disser te bouwen raad ik je aan om beide kanten(boven en onder) te voorzien. Dit gaat geheid kromtrekken bij temp wisselingen. En draadjes uit een mat trekken gaat een stuk beter dan dikke rovings opsplitsen.

Succes

Alex

Verder op zoek naar de volmaakt gesneden kern.

Het vacuum baggen ligt ff stil omdat er verder gezocht wordt naar de perfecte kern. Alhoewel ik mij wat hulp gezocht heb.

carnaval2008004smallnm5.jpg

:zon: buitenkansje dat ik niet kon laten schieten.:zon:

De tafel neemt wel een zeer prominente plaats in, in ons huurhuisje. Ze staat namelijk in de keuken. Het was dat of de living.:D (Gelukkig is de vriendin ruimdenkend) De trap op krijgen ... no way, gaat gewoon niet.
We zijn op zoek naar een eigen huis met een groot hobbyhok, maar ondertussen begin ik meer in de termen van een magazijntje of zo te denken.:p

Alle ik ga nog wat verder spelen en coordinaten aanpassen. Het aantal nulletjes is blijkbaar belangrijk.

Greetz
Tim

Laatst bewerkt:
Morgenvroeg komen de eerste (mini) kernen uit de zak. Ze zouden er mogelijk nu al uit kunnnen. 10 uur op 35°C. Had mijn rest epoxy bij in het "oventje" gezet en die is al mooi uitgehard, maar ik heb toch maar besloten om geduld te hebben en het zekere voor het onzekere te nemen en te wachten tot morgenvroeg.

Lay up is 27 gr/m² kevlar. Dit leek haast geen epoxy op te nemen.
En ben in alle haast vergeten om met keukenrol de overschot weg te nemen.
Al doende leert men ... morgen gaat waarschijnlijk de 2de set kernen in de zak. Iets drogere lay up deze keer. Ik heb zo'n 20 gram epoxy gebruikt voor de hele vleugel. Te veel blijkbaar wel want er is toch wat op het bleeder doek te zien.

De volgende kan dus op een heel eenvoudige manier al wat lichter.
Morgen volgen er fotos.

Greetz

Het niet goed lossen van de Mylars .

Edit. met dit lange verhaal nog eens na te lezen bedenk ik net dat het ook wel eens aan mijn wax kan liggen, want het hoogteroer was volledig droog en ging nog stroef eraf. Mylars of wat er voor moets doorgaan zijn geen 2de keer te gebruiken. Edit.

Kan dit veroorzaakt zijn door de was? Je gebruikte autowax?
Hoe heb je dit opgelost?
Mooi verslag trouwens (hardstikke jaloers op je "snijmachine").
Sterkte,

E-Zwever.

Vleugeltjes uit de zak.
Ben super content. Er kan natuurlijk heel wat verbeterd worden maar al bij al redelijk tevreden voor een eerste keer.

dlgmini009mediumsl3.jpg

dlgmini010mediummj1.jpg

dlgmini011mediumyf8.jpg

dlgmini013mediumrq2.jpg

Laatst bewerkt:
Het niet goed lossen van de Mylars .

Kan dit veroorzaakt zijn door de was? Je gebruikte autowax?
Hoe heb je dit opgelost?

Jazeker, blijkt dit veroorzaakt te worden door de wax, of door de mylars. Voor de staart delen heb ik geen echte mylars gebruikt, nu wel. En ze zijn nog zo goed als nieuw, zo terug te gebruiken.
Ondertussen ook in het bezit gekomen van 1 liter PAT-921 A (hetgene wat iedereen gebruikt) als wax en dit geeft schitterende resultaten. :banana: Mylars zijn zo opnieuw te gebruiken.

Greetz

2F@st4U.:[BE]:.;833260 zei:
Het vacuum baggen ligt ff stil omdat er verder gezocht wordt naar de perfecte kern. Alhoewel ik mij wat hulp gezocht heb.

carnaval2008004smallnm5.jpg

:zon: buitenkansje dat ik niet kon laten schieten.:zon:

De tafel neemt wel een zeer prominente plaats in, in ons huurhuisje. Ze staat namelijk in de keuken. Het was dat of de living.:D (Gelukkig is de vriendin ruimdenkend) De trap op krijgen ... no way, gaat gewoon niet.
We zijn op zoek naar een eigen huis met een groot hobbyhok, maar ondertussen begin ik meer in de termen van een magazijntje of zo te denken.:p

Alle ik ga nog wat verder spelen en coordinaten aanpassen. Het aantal nulletjes is blijkbaar belangrijk.

Greetz
Tim

Helaas is de foto verdwenen. Zou je die nog een keer willen plaatsen en misschien wat informatie kunnen geven of waar je zoiets kan kopen.

Bedankt en prima vorderingen zie ik al.

Loet

Over de foto: Op mijn comp heeft ie er altijd gestaan. Vreemd. Maar maakt niet uit.

Over de snijtafel die heb ik voor een prikje kunnen overnemen van een zeer handige Harry. Zelfbouw dus
Die heeft een ontwerp nagebouwd van een aangekochte machine van het bedrijf waar ie een tijdje als onderhoudstechnieker voor gewerkt heeft. De aansturing komt hiervandaan als ook de software die wel enigzins verouderd is. DOS omgeving. Maar doet zijn ding voorlopig meer dan goed. Alleen het overzetten van coordinaten is een hel en is me nog steeds niet gelukt.

Ik zou eens moeten rondkijken of ik de software op een eenvoudige wijze kan veranderen zonder heel de aansturing opnieuw te moeten maken. Profili is blijkbaar ook uitgerust om een cnc snijmachine aan te sturen.

Als er nog meer info gewenst is dan hoor ik het wel.

Nog juist het rompje bekleden met oracover en hij is klaar voor de eerste vluchten.

dlgtotal007mediumtw9.jpg

dlgtotal010mediumln9.jpg

dlgrompwing003wt1.jpg

Servos zitten ondertussen ook op hun plaats en zijn aangesloten, ook de vleugel zit ondertussen met 2 bouten vast.

Op naar de volgende want over het gewicht schaam ik mij diep. "Heel" dicht tegen de 200 gram. :oops: Maar we kunnen beginnen slingeren dat is het belangrijkste. :D

Greetz
Tim

:zon::zon::zon:

Maiden is geslaagd. Over de lanceer eigenschappen meer dan tevreden. Over de zweefeigenschappen kan ik nog weinig zeggen. Hij hing daar maar wat in de wind en ging soms meer achteruit dan vooruit. Windkracht 4 tot 5 maar droog dus hij moest gewoon omhoog.

Hij gaat mooi recht omhoog wat bij mijn eerste DLG bouwsel niet wilde gaat nu vanaf de eerste worp meer dan redelijk.

Enjoy !!!
maiden012smallmq9.jpg

maiden002smallzq0.jpg

maiden018smallun8.jpg

maiden011bsmallxl8.jpg

maiden019smallfw7.jpg

Back