Dockyard V stoommachine.

Nadat ik de excentrieken met nokken had gemaakt, kwam ik erachter, dat het linker nokkenset verkeerd stond t.o.v. van de spiegelplaat, hoogte van de bakschuif.
De gehele machine gedemonteerd, onderstaand de onderdelen:
SAM_3702 verkleind.jpg

Het probleem is de linker lagerschaal, deze is 1mm te lang.
In de afgelopen dagen heb ik de lagerschaal lengte aangepast, maar ook het probleem van de aansluiting van de koppelingen voor de afgewerkte stoom.
Ik gebruik als leidingen in mijn stoomsleepboot:
- Voedingswater, ø3x0,5mm.
- Stoomtoevoer, verse stoom: ø4x0,5mm.
- Afgewerkte stoom: ø5x0,5mm.

Het geheel weer gemonteerd.
SAM_3709 verkleind.jpg


Aan de rechterkant de schroefkoppeling voor de aansluiting van de ø5mm leiding voor de afgewerkte stoom.
De andere moet ik nog maken.
Maar daar ik alle koppelingen, wartelmoeren en ferules maak is dit geen probleem.
Nu dit opgelost is, kan ik doorgaan met de excentriekstangen en de stoomschuif.
Het is hobby, uitgerekend in tijd, onbetaalbaar. Groet. Henk
 
Door het verwijderen van 1mm van het linker krukaslager, staan de excentrieken van de beide kanten op gelijke afstand van de spiegel, ca. 6mm.
Onderstaand de foto met de schuifhuizen.
SAM_3710 verkleind.jpg

Ik kan nu de bakschuiven en de schuifstangen maken.
Vandaag heb ik wel veel tijd verloren met het maken van back-ups.
Ik bewaar niets op de PC of in de cloud, maar alles op USB sticks.
Het vraagt tijd voor het maken van een copy, maar je hebt alles in eigen hand.
Wordt vervolgd. Groet. Henk
 
Personeel van de "machinefabriek" op vakantie Henk? Er wordt zo weinig gepost. Of moed aan het verzamelen voor de laatste loodjes? Ook hier weinig activiteiten op de "werf". Beetje onderhoud, varen en "bunkeren". Gr. Klaas.
 
Klaas, ik heb 4 projecten onder handen.
Soms loop ik vast met het ene, of heb er even geen zin in, dan ga ik naar en ander project.
De afgelopen dagen heb ik besteed aan de kraan van Piet, zie de link : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-6#post-4182273
Vanmiddag een houder voor een M20 reductie moter van een clublid gemaakt, zilver hardgesoldeerd.
Overigens vandaag nog een leuke discussie gehad over de renovatie van een Zwarte Zee met 27Mc besturing.
Hierin zitten twee mooie borstel motoren.
De vaarregelaars zouden in een museum niet misstaan.
Volgende week hoop ik weer verder te gaan met de stoommachine, maken van de bakschuiven.
Groet. Henk
 
Het vervolg heeft enkele weken langer op zich laten wachten.
De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de kraan van Piet : https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet.272340/page-6#post-4195306
Hiervoor heb ik de stuur printen gemaakt, en ook de houders uit het aanwezige Pertinax.
Pertinax, isolerend perfect, maar vervuilend en reuk niet leuk.
Vandaag gestart met het maken van de stoomdoorlaat in de bakschuiven.

SAM_3782 verkleind.jpg


De stoomdoorlaat heb ik gefreest met een 2mm vierlippen frees.
Tijdens het op diepte fresen, ontdekte ik, dat de nonius van de diepte instelling bleef plakken tegen het huis, ergo niet meer betrouwbaar.

SAM_3784 verkleind.jpg


Het plakken kwam door de oude ingedikte smeerolie(met Pertimax stof?).
De knop losgemaakt, het geheel schoongemaakt en tussen de nonius en het huis een ring/shim geplaatst, zodat de nonius geen contact meer heeft met het huis.
Door de tussenring heb ik nu een ruimte tussen de meetstreep en de nonius.
Door de tussen ruimte is er het gevaar van een parallax fout, maar als je altijd uit dezelfde positie kijkt is deze niet van belang.
Vandaag jammer genoeg tijd verloren door de reparatie van het nonius probleem.
Morgen verder. Groet. Henk.
 
De stoomschuiven zijn gereed en ook de aanpassing van de binnen lengte van de schuifhuizen.
De machine voor de Dockyard V is een aangepaste uitvoering van het ontwerp van de heer A.M. Oudes.
De aanpassing is een schaalvergroting van 125%, wat soms problemen geeft.
In dit geval de stoomschuif hoogte, -slag en de binnenruimte in het schuifhuis.
Onderstaand de onderdelen:
SAM_3786 verkleind.jpg


Aan de linkerkant de onderzijde van de stoomschuif, daarnaast de bovenkant, met de sleuven voor de schuifstang en de schuifstangmoer, en daarnaast het op binnen lengte aangepaste schuifhuis.
De stoomschuif dicht in de middenstand de beide stoompoorten af:
SAM_3788 verkleind.jpg


Door de ontstane ruimte in het schuifhuis kan de stoomschuif zover bewegen, dat de stoompoorten vrij gegeven worden, zonder dat deze tegen de binnenkant stoot.

SAM_3790 verkleind.jpg


Ik heb alleen de stoomschuif in de bovenste plaats laten zien, maar het is duidelijk, dat er voldoende ruimte is om de stoomschuif goed at te stellen.
Terugkomend op de aanduiding stoomschuif.
De juiste benaming voor deze stoomschuif is "bakschuif" de stoomdruk drukt deze op de spiegelplaat.
Nu kan ik gaan nadenken over de plaats van de pakkingbus voor de schuifstang en de aansluiting voor de toevoer van verse stoom op het schuifhuis.
Binnenkort verder. Groet. Henk.
 
Soms kost het maken van een op het oog eenvoudig onderdeel meer tijd dan verwacht.
Vandaag heb ik de twee schuifstangen gemaakt uit RVS 316, ø2mm.
De bovenkant van de schuifstang moet over 12mm een diameter hebben van ø1,5mm.
Hier al twee problemen:
1 In de drieklauw ø125mm kan ik geen as van ø2mm klemmen.
2 RVS 316 afdraaien naar ø1,5mm is geen optie.

Oplossing voor de problemen:
ad. 1, de dunne RVS as inklemmen in een stukje open gezaagd stoomleiding ø3x0,5mm
ad. 2, de dunne RVS as afslijpen met de Dremel in het support, zie onder.

SAM_3792 verkleind.jpg


Het afslijpen heb ik gedaan met in de Dremel een siliconen slijpschijf en de draairichting van de draaibank tegen gesteld.
Het voordeel van deze siliconen slijpschijfjes is, dat in tegenstelling tot een slijpsteen, deze niet breken als je tegen het werkstuk stoot.
Onderstaand het overzicht van de schuifstangen na het aanbrengen van de schroefdraad voor het schuifblokje, voor de gaffel van de schaar en de plaats op de stoomschuif, bakschuif.

SAM_3793 verkleind.jpg


Op de foto is naast de rechter schuifstang de open gezaagde stoomleiding te zien, waarmee ik de RVS as in de drieklauw klemde.
Voordeel, je kan met grote kracht klemmen, zonder dat het zachte koper het oppervlak van het RVS beschadigd, ook fijn bij vasthouden tijdens draadsnijden.

Nog te maken het pakkinghuis voor de schuifstangen en het schuifblokje.
Bij de laatste moet ik nog even goed nadenken, daar ik tussen de bakschuif en het schuifblokje een fosforbronzen bladveer wil hebben, die de schuif constant op de spiegelplaat drukt.
Ik wil niet hebben, dat tijdens het manoeuvreren de bakschuif van de spiegelplaat los valt.
Van de week op zolder kijken, of er nog ergens oude MC cassettes liggen.
De drukveer, die het bandje tegen de leeskop drukte is perfect voor mijn toepassing.
Volgende week verder. Groet. Henk.
 
Nee, soms is het aanbevelingswaardig om eerdere adviezen op te volgen.
In de vorige eeuw werd ik gewezen op het probleem, dat bij manoeuvreren, tijdens omschakelen van de stoomtoevoer het gevaar bestond, dat tijdens geen stoomdruk de bakschuif los kon komen van de spiegel.
De bakschuif kan losbewegen t.o.v. de schuifstang met schuifblok en spiegelplaat.
Dus geen ervaring met loskomen, alleen het gegeven advies opgevolgd en een bladveer toegepast om de bakschuif bij geen stoomdruk op de spiegelplaat te drukken.
Groet. Henk
 
De kracht, snijkracht, bij het moeilijk te bewerken RVS is groter dan bij normaal staal.
Door de hoge snijkracht wordt het werkstuk aan buiging onderworpen, gaat buigen.
Bij een kleine diameter is de snijkracht groter dan de weerstand tegen buigen, het werkstuk klimt op de beitel.
Een alternatief is om het afdraaien op een kleine diameter over kleine lengtes te doen.
Dit doe ik bij het maken van pasbouten M2 uit automaten staal met een steellengte van 10mm.
De snijkracht voor het verspanen bij automaten staal is beduidend lager, dan bij RVS.
Vandaar dat ik gekozen heb voor slijpen van de diam. 1,5mm over een lengte van 12mm.
Bij slijpen met de siliconen slijpschijf heb je tevens het voordeel, dat het bewerkte deel super glad is.
Groet. Henk.
 
Nu de schuifstang en de bakschuif gereed zijn ben ik begonnen met de schuifmoer, rechthoekig 3 x 5mm.
Daar ik zoveel mogelijk in voorraad hebbend materiaal gebruikt heb ik deze gemaakt uit halfrond 8mm.
Even vlak op dikte 3mm fresen en dan op breedte, vervolgens aanbrengen van de schroefdraad M2 voor de schuifstang.

In het verleden werd ik gewezen op het probleem, dat bij manoeuvreren, bij wegvallende stoomdruk, de bakschuif kon losvallen van de spiegelplaat.
In de eerdere machine heb ik dit opgelost door het monteren van een kleine bladveer tussen de bakschuif en de schuifmoer.
Dit ga ik ook weer toepassen op mijn nieuwe stoommachine.
Op de onderstaande foto is de toepassing te zien, onder de foto de uitleg.

SAM_3802 verkleind.jpg


Aan de bovenkant de bladveer 3mm uit fosforbrons.
Daaronder de plaats in de bakschuif. De veer drukt tegen de schuifmoer en houdt deze op de spiegelplaat, met daarnaast de schuifstang met de schuifmoer.
Links onder, de opstelling van de bakschuif met schuifmoer en schuifstang ø2mm.
Aan de rechterkant het eerder gemaakte schuifhuis.
De schuifstangen hebben een verlenging boven de bakschuif, deze dient voor geleiding, recht houden van de stang, vandaar de holle schuifstang geleiding aan de bovenkant.
Ik kan deze pas monteren, als ik ook de pakkingbus voor de schuifstang heb gemaakt.
De pakkingbus en pakkingdrukker wil ik nu maken met M5x0,5mm.
Bij de vorige machine, was deze standaard M5 en deze schroefdraad heeft een slechte borgende werking.
De handtappen M5x0,5 had ik al en vandaag heb ik uit China de de snijplaat ontvangen.
Waarom uit China?
Ik heb voor een ander project aansluit stekkers nodig voor vaarregelaars: 2.54mm JST SYP 2p Female & Male Red Plug Housing Crimp Terminal Connector Kit JST SYP 2A 300Pcs (50set) for RC Lipo Battery|Connectors| - AliExpress
Toen kwam ik ook snijplaten tegen.
Deze vandaag ontvangen, volgens de tolerante : 6g, dus oogt goed.
Ik kan nu verder. Groet. Henk.
 
Heb je dan geen flink bedrag aan douane kosten moeten betalen?
Dirk, als je bij Alie besteld is de "Price includes VAT" dus de prijs die er staat is de prijs die je betaalt, niets extra's.
beitel.JPG

Ik heb na de regeling al weer heel wat besteld en je betaalt geen douane kosten of iets dergelijks.
Ik moet ook zeggen dat het lijkt of je de bestelling sneller hebt.
Groet, Ruud.
 
In mijn bericht #273 heb ik de onderdelen van de schuifhuis en de bakschuif getoond.
Vandaag de laatste bewerkingen gemaakt aan het schuifhuis:
- De bovenkant de geleider voor de schuifstang.
- De onderkant, de pakkingbus voor de schuifstang met de schroefdraad M5x0,5mm, voor het pakkinghuis en de pakkingdrukker.
- De zijkant, de aansluiting voor de verse stoom, schroefdraad M6x0.75mm.
Op onderstaande foto een totaal overzicht van de bakschuif en de aansluitingen voor de stoom aan- en afvoer.
SAM_3806 verkleind.jpg

In mijn dockyard V stoomsleepboot gebruik ik:
- Voedigswater, koperpijp ø3, doorlaat 2mm.
- Verse stoom, koperpijp ø4, doorlaat 3mm.
- Afgewerkte stoom koperpijp ø5, doorlaat 4mm.
Op het schuifhuis zit de aansluiting voor pijp ø4mm en op het cilinderhuis de aansluiting voor pijp ø5mm.
Deze zitten onderling in hoogte verschoven, zodat ik ruimte heb voor het nog te maken condenssmeertoestel.
Onderstaand een beeld van de bakschuif, de schaar en nog te maken schaararmen op de excentrieken.
SAM_3808 verkleind 600.jpg


Nu puzzelen over de lengte van de schaarstangen.
Mijn stoommachine is geen standaard, maar aangepast voor de toepassing in mijn stoomsleper.
Wordt vervolgd. Groet. Henk.
 
Vandaag heb ik de laatste aansluitingen voor de afgewerkte stoom gemaakt.
In mijn vorig bericht had ik het over het maken van de schaarstangen.
Ik heb besloten om eerst alle pakkingen te maken.
Deze maak ik uit stoombestendig pakkingplaat dik 0,4mm.
Mijn probleem is, dat ik de machine weer half moet slopen om de pakkingen in o.a. cilinder onderflens, bovenflens en ook voor de schuifhuizen te maken en te monteren.
Als alles weer in elkaar zit, met de dikte van de pakkingplaat voor het schuifhuis, kan ik verdergaan met de schaarstangen.
Kleine details kunnen grote problemen geven.
Wordt vervolgd. Groet. Henk.
 
Back
Top