Stoompomp
In Memoriam
Door het doorbranden van de BEC, 2A van de snelheidsregelaar, heb ik een vraag geplaatst op:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet-begrenzen-van-het-servo-koppel.274739/
Je kan wel een nog zwaardere voeding monteren, maar er is altijd een reden, dat iets doorbrandt
In dit topic kreeg ik een advies: https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104774
dat voor mij een goede verklaring, wat het achterliggende probleem is.
Door de huidige toepassing stonden de servo's constant onder de maximale kracht=stroom en branden vervolgens door.
Inderdaad zijn 4 van de 7 servo's overleden.
Vervolgens kreeg ik de vraag, die ik in dit topic beantwoord.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104844
Zoals eerder geschreven is in de kraan van Piet alles mechanisch.
Het zwenken wordt gedaan door twee schijfremmen aan weerszijden van de kegelwielen van de differentiaal aandrijving, zie:
Door het verstellen van de betreffende klem/schijfrem, kan de kraan naar links of naar rechts zwenken.
De klem/schijfrem wordt ieder versteld met een servo met een vaste stangverstelling. Beide zijn nog heel.
Over het hijswerk, aandrijving van de liertrommels.
Zoals eerder geschreven, de hoofdmotor draait continu.
Het hijsen en vieren wordt gedaan door bandremmen.
De getoonde bandremmen zijn voor het vastzetten/remmen van de trommels.
Het verstellen/aandrijven van de trommels gebeurt met door een bandrem afremmen van de naaf van een centrifugaal koppeling.
Alle getoonde remmen, bandrem en schijfrem werden direct door de servo onder verstelkracht gehouden, ergo trokken continu stroom, zeker de servo's van de bandremmen van de trommels.
Ik hoop dat ik de mechanische bediening van zwenk- en hijswerk goed beschreven heb, ik ben geen kraanmachinist.
Over het advies, voor mij mechanisch logisch, nu nog uitzoeken hoe dit is uit te voeren in de beperkte ruimte in de kraan.
Dit laatste vraagt overleg met de eigenaar Piet.
Groet en blijf gezond, Henk
https://www.modelbouwforum.nl/threads/kraan-van-piet-begrenzen-van-het-servo-koppel.274739/
Je kan wel een nog zwaardere voeding monteren, maar er is altijd een reden, dat iets doorbrandt
In dit topic kreeg ik een advies: https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104774
dat voor mij een goede verklaring, wat het achterliggende probleem is.
Door de huidige toepassing stonden de servo's constant onder de maximale kracht=stroom en branden vervolgens door.
Inderdaad zijn 4 van de 7 servo's overleden.
Vervolgens kreeg ik de vraag, die ik in dit topic beantwoord.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...zen-van-het-servo-koppel.274739/#post-4104844
Zoals eerder geschreven is in de kraan van Piet alles mechanisch.
Het zwenken wordt gedaan door twee schijfremmen aan weerszijden van de kegelwielen van de differentiaal aandrijving, zie:
Door het verstellen van de betreffende klem/schijfrem, kan de kraan naar links of naar rechts zwenken.
De klem/schijfrem wordt ieder versteld met een servo met een vaste stangverstelling. Beide zijn nog heel.
Over het hijswerk, aandrijving van de liertrommels.
Zoals eerder geschreven, de hoofdmotor draait continu.
Het hijsen en vieren wordt gedaan door bandremmen.
De getoonde bandremmen zijn voor het vastzetten/remmen van de trommels.
Het verstellen/aandrijven van de trommels gebeurt met door een bandrem afremmen van de naaf van een centrifugaal koppeling.
Alle getoonde remmen, bandrem en schijfrem werden direct door de servo onder verstelkracht gehouden, ergo trokken continu stroom, zeker de servo's van de bandremmen van de trommels.
Ik hoop dat ik de mechanische bediening van zwenk- en hijswerk goed beschreven heb, ik ben geen kraanmachinist.
Over het advies, voor mij mechanisch logisch, nu nog uitzoeken hoe dit is uit te voeren in de beperkte ruimte in de kraan.
Dit laatste vraagt overleg met de eigenaar Piet.
Groet en blijf gezond, Henk
Laatst bewerkt: