Vandaag heb ik maar een uur of twee gewerkt aan het cilinderblok en meer problemen ondervonden, dan in de afgelopen jaren.
Het begon met het opboren van de boring van de cilinders.
Het cilinderblok is 22.5mm dik. Na ca. 21mm ging de boor niet verder.
Wat bleek nu?
De boorpunt stootte op één van de klauwen van de vierklauw, zie onderstaande foto, de indruk van de boor.
Dus deze klauw losgemaakt en omgekeerd in de vierklauw gezet. Op de foto is de omgekeerde stand te zien.
Nadeel, het cilinderblok moest opnieuw uitgeklokt worden.
Nu met opgehaalde ervaring had ik binnen 2 minuten het geheel weer uitgelijnd en kon ik verder met de volgende bewerkingen: voorboren ø 12,5mm, uitdraaien tot binnen ø12.7 en vervolgens met een ruimer ø13mm met ruim snijolie op maat gebracht..
Aluminiumbrons is een lastig te verspanen materiaal. Vandaar, dat ik de boring voorgedraaid heb op ø12,7/12,8mm, zodat de spaanafname minimaal is.
Over het resultaat ben ik niet ontevreden.
Tijdens het voorboren en inwendig voordraaien ontdekte ik, dat de vierklauw onregelmatig draaide, tijdens de laatste bewerking met schokjes.
Zijkant deksel geopend en wat zag ik?
De tandsnaar, die zijn tanden kwijt is.
Voor zover als ik kon zien hebben de schijven geen schade.
Bij HBM een nieuwe tandsnaar en ook maar een nieuwe V-snaar besteld.
Ik heb de draaibank in 2010 gekocht.
Na ontvangst van de tand- en V-snaar kan ik verder met de bouw van het cilinderblok.
Groet.
Henk