Van de week kreeg ik een vraag van een niet forumlid.
"ik probeer ook een Stephenson schaar te maken, en heb er een tekening van gemaakt, zie bijgevoegde afdruk, denk je dat ik zo op de goede weg ben? schuifslag totaal is 4mm
Lagertjes worden 3mm met 2mm draaipunten.
Moet het toch eens proberen nietwaar?".
Met daarbij zijn ontwerp voor de schaar.
Het meest eenvoudige antwoord is "Ja", maar meestal zijn eenvoudige antwoorden een dooddoener.
Daarom heb ik hem een uitgebreider antwoord gegeven..
De functie van een Stephenson schaar is, dat door het kiezen van de juiste excentrieknok de stoomschuif voldoende wordt geopend.
Dus de schaar is niet leidend, maar de verstelopening van de stoomschuif, in dit geval een bakschuif.
Zoals te zien is de schuif verplaatsing de lengte som van inlaatpoort en dam lengte, zie afb. 1 en 2.
Nu de schuifverplaatsing bekend is, kunnen de excentriekschijven berekend worden, centerafwijking is 1/2 schuifverstelling in mm.
Als vervolg de Stephensonschaar.
Deze moet passen tussen de krukas en de pakkingdrukker van de stuurschuif.
Als uiteindelijk al deze gegevens bekend zijn, dan kan de vorm van de schaar en de stangen bepaald worden, voor mijn nieuwe machine:
Aan de rechter onderkant de schaar, zoals bedacht door de vragen steller en eerder door mij toegepast.
Als aanvulling:
Met detail van de schaar:
Belangrijk is, dat alles wordt gemaakt met de juiste straal vanuit het center van de krukas.
Groet. Henk.