Dockyard V, telemetrie

Ik heb drie waterhoogtes die bekeken worden.
Staan de machines stil werkt de pomp tussen het onderste en middelste peil.
Draaien de machines half of meer werkt de pomp tussen het middelste en hoogste niveau.

Draaien de machines half of meer werkt de pomp tussen het middelste en hoogste niveau.

Door je antwoord ga ik er van uit, dat jij alleen gebruik maakt van een elektrische( hulp) pomp.
Ik heb op mijn machine een vaste voedingspomp, vandaar het "waterdraaien".

Dat verhaal was om de waterhoogtes te verduidelijken.
Nee ik heb geen elek pomp.
Ik maak een Worthington pomp die koelwater, vacuüm en voedingwater verzorgt.
Één en ander nog te ontwerpen, maken, testen en in te regelen.
Afhankelijk van wat er nodig is tijdens stilstaande machines draait hij langzaam of stopt.
Bij draaiende machines en hoog water in de ketel zal er een bypasskraan worden geopend.

Vandaag een spetterende ervaring.
Alvorens de beide, meet- en schakelprint, in de nieuwe opstelling in het schip te monteren, toch nog voor de zekerheid getest. gevolg?
Ik had, niet alle losse draden uit de aansluitconnector geïsoleerd. Nu uitgerekend de niet geïsoleerde maakte sluiting.
Gevolg: printbaan gesmolten en besturing IC LM 3900 overleden.
Reparatie gelukt, printbaan hersteld en met de reserve LM 3900 weer signaal op de ketelwater niveau elektroden.
Morgen de schakelprint aanpassen. Het ketelwaterniveau verschil tussen IN en UIT schakelen, vind ik te klein ca. 5 mm.
Mijn streven is ca. 10 mm niveauverschil voor openen en sluiten van de bypassafsluiter.
Ondertussen nieuwe LM 3900, IC met 4 lineaire versterkers, besteld

Achteraf, na diverse testen, bleek dat de kortsluiting meer kapot gemaakt had, dan ik verwachtte.
Simpel repareren van de kapotte printbaan gaf nader gezien geen oplossing.
Het kanaal voor de terugmelding op de handzender van "Laag" ketelwater voorraad werkte niet.
Eveneens, was de IC 741, comparator schakeling voor "laag- en hoog ketelniveau" ook overleden.

Reden van de melding:
Ik kan op 07.04.2018 niet deelnemen aan de "Soep" vaardag van de AMVZ te Zevenkamp Rotterdam.

Ondertussen heb ik de vervangende IC's ontvangen en ingebouwd.
Eindelijk, na bijna 3 weken ontwerpen,testen, fout zoeken(kortsluiting) de niveau regeling kunnen testen en instellen.
Nu ik afgezien heb van de Arduino en voor een ouderwetse Schmitt trigger heb gekozen, volstaat één trimpotmeter om het in/en uitschakelen van de voedingswater bypassafsluiter. De schakel afstand is nu ca. 12 mm.
Voor een indruk van de niveau schakeleenheid. Aan de onderkant de analoge ketelwaterniveau meting met alarm punten voor "Laag" ketelwater en "Laag" ketelwater voorraad alarm.
SAM_1922.JPG

Op de onderstaande foto zijn de in te bouwen componenten, als mede de aansluitsnoeren te zien.

SAM_1923.JPG

Op de onderstaande foto zijn alle in te bouwen componenten goed te zien, o.a.:
Lipo, spanningsomvormer van 11,4 V naar 6 V voor de ontvanger en servo's, ontvanger met twee antennes, de 4 meetmodules voor terugmelding van de procesgegevens uit het schip. Alles op één ontvanger aangesloten!.
Overigens, dank aan Ron, + en - zijn doorgelust op de ontvanger, vandaar mijn oplossing.

SAM_1925.JPG

Het herontwerp van de Arduino schakeling is veel belovend, twee schakelpunten op één meetelektrode, met een H-bridge voor de aansturing van de ketelwatervoedingsbypassafsluiter.

Bovengenoemde is door mijn wensen achterhaald. De gehele toepassing van de Arduino voor realiseren van twee schakelpunten op één meetelektrode heb ik laten vervallen. De Arduino schakeling is vervangen door een simpele IC 741, als comparator met hoge schakel differentie. Tussen in- en uitschakelen van de voedingswater bypassafsluiter zit nu ongeveer een ketelwaterniveau van 10 mm. Zie foto van de huidige ketelwaterniveau sturing,

SAM_1921.JPG

Na, ruim twee weken van het ontwerpen en maken van de schakelprint met de met ontvanger, voeding en de modules voor de telemetrie van keteldruk, ketelwater bijvullen, ketelwater laag alarm en ketelwater voorraad laagalarm, is deze eindelijk gereed en getest.
Op de onderstaande foto is het geheel van schema, zender en schakeling te zien.

SAM_1944.JPG

Op onderstaande foto is de zender te zien met de terugmelding van de keteldruk(nu geen druk, ketel niet aangesloten), Daaronder de voedingsspanning van de ontvanger en de voedingsspanning van de zender. De beide laatste nog nog naar een ander kanaal te programmeren.

SAM_1945.JPG

Onderstaand de schakelprint met de besturingsmodules. Van rechts naar links:
- Voedingscircuit, 3 Lipo met zekeringhouder, schakelaar met LED.
- Spanningsomvormer 3 Lipo naar 6 V.
- 10 kanaalontvanger met twee antennes voor de telemetrie.
- 4 stuks telemetrie meetmodules.

SAM_1946.JPG

Heb je al getest met de opbouw er boven?
Lijkt me een mooie "kooi van Faraday".......
Moet die antenne nog naar boven het dek soms?

Laatst bewerkt:
Vandaag, met dank aan de trouwerij van Henry, enkele uren nuttig kunnen werken aan de Dockyard V.
Op de eerste foto is de bevestiging van de ontvang/telemetrie stuurprint te zien, gesoldeerd op de messingspanten van de romp.
Overigens, voor mij blijft het een goede keuze om voor solderen te hebben gekozen, waarom?
De eerste keer zat de bevestiging zo laag, dat de print bijna tegen het vliegwiel kwam. Geen punt, warmstoken, losnemen en opnieuw op de juiste hoogte vastsolderen, zie bovenkant foto.

SAM_1954.JPG

Nu de ontvang/telemetrie stuurprint geplaatst op de gecorrigeerde plaats.
Aan BB-zijde de stuurprint, aan SB-zijde de ketelniveau regelprint.

SAM_1953.JPG

Volgende stap is het maken van de kabelboom om alle meet/regelelementen aan te sluiten.

forum in de war?

Maar nu terzake: Heb je al getest met de opbouw er boven?

Ik heb uitgebreid getest met de bovenbouw gesloten op het schip.
De beide antennes, ontvangst en telemetrie zitten IN het schip.
De 2,4 GHz dringt door messing heen, getest tot ca. 10 m afstand. Het is geen vliegtuig.
Zowel de besturing, als de telemetrische terugmelding op de handzender kunnen ontvangen.

Laatst bewerkt:
Heb je al getest met de opbouw er boven?
Moet die antenne nog naar boven het dek soms?

Het enige waar 2.4 GHZ wel last van heeft is "onder water" .............vandaar dat het niet wordt gebruikt door de duik/onderzeeboot kapiteins.......;)

Het enige waar 2.4 GHZ wel last van heeft is "onder water" .

Nou.... ga maar eens vliegen met een vliegtuig of heli met veel carbon of metaal er in.... Zelfs de antenne tussen twee frameplaten uit G10 geeft al problemen (en dat was een rijdend model, op 15 meter afstand).

Sterker nog: je eigen lijf heeft 2,4 GHz al moeite mee (hou je zender maar eens op je rug). Dus ik zou niet al te veel op voorhand van uit gaan van "2.4 GHz heeft nergens last van"....

De 2,4 GHz dringt door messing heen, getest tot ca. 10 m afstand. Het is geen vliegtuig.
Vermoedelijk met het model op een tafel?
De dingen worden zelfs zonder metaal in de buurt opeens heel anders als de antenne zich op of zeer vlak boven het wateroppervlak bevind.
Ik zou toch iets verder testen, ik weet uit ervaring (pokkebootje) dat het heel vervelend is om op 10 meter afstand al "RF signal low" waarschuwingen te krijgen....

Ondertussen heb ik de vervangende IC's ontvangen en ingebouwd.
Eindelijk, na bijna 3 weken ontwerpen,testen, fout zoeken(kortsluiting) de niveau regeling kunnen testen en instellen.
Nu ik afgezien heb van de Arduino en voor een ouderwetse Schmitt trigger heb gekozen, volstaat één trimpotmeter om het in/en uitschakelen van de voedingswater bypassafsluiter. De schakel afstand is nu ca. 12 mm.
Voor een indruk van de niveau schakeleenheid. Aan de onderkant de analoge ketelwaterniveau meting met alarm punten voor "Laag" ketelwater en "Laag" ketelwater voorraad alarm.
Bekijk bijlage 278229

Op de onderstaande foto zijn de in te bouwen componenten, als mede de aansluitsnoeren te zien.

Bekijk bijlage 278230

Op de onderstaande foto zijn alle in te bouwen componenten goed te zien, o.a.:
Lipo, spanningsomvormer van 11,4 V naar 6 V voor de ontvanger en servo's, ontvanger met twee antennes, de 4 meetmodules voor terugmelding van de procesgegevens uit het schip. Alles op één ontvanger aangesloten!.
Overigens, dank aan Ron, + en - zijn doorgelust op de ontvanger, vandaar mijn oplossing.

Bekijk bijlage 278228

wat een mooi soldeerwerk prachtig !! van stoom heb ik echter geen kaas gegeten maar erg netjes .

Vermoedelijk met het model op een tafel?

Inderdaad, tafel aan de noordkant van het huis, getest in de tuin aan de zuidzijde.
Vandaag de laatste aanpassingen op zend/telemetrie print aangebracht, fixeren van de beide zend/telemetrie antennes, zodat deze niet in contact komen met de koppeling van de schroefas.
Verdere voortgang, het maken van de kabelbomen tussen de beide printen en de servo's.

!! van stoom heb ik echter geen kaas gegeten

Stoom is niet moeilijk, maar je MOET je aan de regelgeving houden. Sommige personen geven hier hun eigen interpretatie/uitleg aan en houden zich niet aan de veiligheidsvoorschriften. Ja en dit leidt tot botsingen met stoombouwers.
Laat je niet weerhouden om in de SS Furie een echte stoommachine te bouwen.
Zie voor mooie bedrijf gerede stoommachines:
http://www.regner-dampftechnik.de/

Stoompomp,
Heb je topic "even" doorgelopen. Mij complimenteer je met mijn messingwerk, maar wat ik hier zie.......geweldig mooi. Een compleet schip van messing. Machtig om te zien, ben heel benieuwd als deze haar proefvaart maakt.

ben heel benieuwd als deze haar proefvaart maakt.

Ondertussen heb ik al geruime tijd gevaren met het schip, onder volstoom, echter zonder bovenbouw.
Zie onderstaande foto's genomen tijdens het "Tompoes" varen in 2017in Sliedrecht op uitnodiging van Modelbouwvereniging Papendrecht.

Sliedrecht Parkzicht-17_013.1.JPG

Nu tussen de schepen van de leden van de vereniging uit Papendrecht.

Sliedrecht Parkzicht-17_021.jpg

Indien je nog meer informatie wilt lezen, bezoek mijn item : http://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/tags

Van de week de gehele besturing met de benodigde kabelkanalen kunnen inbouwen.
Rest nog het maken van de kabelbomen op de eerdere geteste elektronische besturing met de ketelniveau regeling en de keteldrukopnemer met de terugmeldingen op de handzender.

SAM_1957.JPG

Te zien, aan bovenzijde, SB, de nieuwe ketelwater niveauregeling, op de rechterkant de kogel gelagerde servo voor de besturing van de straalbuis en aan de onderkant, BB, de nieuw ontworpen telemetrie print met schakelaar en zekeringshouder. (kortsluiting is niet leuk, maar bij een LIPO zeker niet)

SAM_1958.JPG

Op bovenstaande foto de BB zijde met de LIPO en kabelkanalen.
Op deze foto is goed te zien de zekeringshouder(groen links naast de stekkers van de LIPO) en de hoofdschakelaar.

Voor de duidelijkheid, de stoommachine is niet gemonteerd, in verband met de ruimte voor mijn handen.
Overigens, de LIPO wordt bewaakt met het bekende akoestische alarm.

Back