Stoompomp
In Memoriam
In mijn draadje : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-43
gaf ik aan, dat ik de voedingspomp wilde aanpassen.
De huidige voedingspomp heeft voldoende capaciteit, maar geen echte overcapaciteit.
Daarom duurt het voor mij te lang, voordat de ketel is bijgevuld.
Op de ketel zit een regeling, die werkt met een hoogte verschil van "hoog" - "laag" van ca. 10mm.
Dus de voedingspomp moet de capaciteit hebben om het stoomverbruik te voeden, maar ook nog de ketel tot "hoog" niveau te kunnen voeden.
Daar om ga ik een nieuwe voedingspomp maken.
In mijn voornoemd bericht staan de beschikbare materialen.
In het verleden had ik twee van deze blokjes, waarbij uit de ene het cilinderhuis van de nieuwe stoommachine is gemaakt.
Rest nog het tweede blokje, onderstaand het voorbewerkte gehaald uit het tweede blokje.
Wat het moet worden, zie de oude voedingspomp:
Dit is een uitdaging, daar ik ook de terugslagkleppen ga aanpassen.
Wordt vervolgd. Henk.
gaf ik aan, dat ik de voedingspomp wilde aanpassen.
De huidige voedingspomp heeft voldoende capaciteit, maar geen echte overcapaciteit.
Daarom duurt het voor mij te lang, voordat de ketel is bijgevuld.
Op de ketel zit een regeling, die werkt met een hoogte verschil van "hoog" - "laag" van ca. 10mm.
Dus de voedingspomp moet de capaciteit hebben om het stoomverbruik te voeden, maar ook nog de ketel tot "hoog" niveau te kunnen voeden.
Daar om ga ik een nieuwe voedingspomp maken.
In mijn voornoemd bericht staan de beschikbare materialen.
In het verleden had ik twee van deze blokjes, waarbij uit de ene het cilinderhuis van de nieuwe stoommachine is gemaakt.
Rest nog het tweede blokje, onderstaand het voorbewerkte gehaald uit het tweede blokje.
Wat het moet worden, zie de oude voedingspomp:
Dit is een uitdaging, daar ik ook de terugslagkleppen ga aanpassen.
Wordt vervolgd. Henk.
Laatst bewerkt: