pietsan
Forum veteraan
Alhoewel dit geen verslag word zoals U van mij gewent bent, omdat ik daarmee gestopt ben om de druk wat van de ketel te halen i.v.m. mijn gezondheid en dan voornamelijk de rug klachten die ik ervaar als ik te lang door ga. Ik heb het model al enige jaren in huis en ben er dan een aantal maanden geleden in alle rust aan begonnen. Ik maak ook in vergelijk met mijn eerdere verslagen maar een beperkt aantal foto's, dus niet alle details komen in beeld maar een overzicht van de voornaamste punten tijdens de bouw.
En omdat ik het model bouw, dacht ik dat ik het net zo goed kan delen, vandaar de beslissing om dit te plaatsen.
De Dolphyn (Dolphin) is een Hollandse pistool ketch uit 1750 en maakte als kaper de zeeën onveilig in de 18e eeuw. Ze was bewapend met 10 kanonnen en 6 draaibassen (swivelguns). De Ketch ontwikkelde zich rond het midden van de 17e eeuw en had vele varianten in haar ontwerp. Ze had aanvankelijk een relatief korte boegspriet met tenminste één driehoekig voorzeil (stagzeil). Twee masten, een hoofd- en een bezaan mast. De romp was vrij stomp met een eenvoudig gebogen voorsteven.
De toevoeging van de bezaan mast aan wat een een-mast schip zou zijn geweest, maakte haar zeewaardiger en beter beheersbaar bij harde wind en zwaar weer.
Het oorspronkelijke Ketch-ontwerp ontwikkelde geleidelijk drie varianten; de Handels Ketch, de Pistool Ketch en de Bom Ketch.
En omdat ik het model bouw, dacht ik dat ik het net zo goed kan delen, vandaar de beslissing om dit te plaatsen.
De Dolphyn (Dolphin) is een Hollandse pistool ketch uit 1750 en maakte als kaper de zeeën onveilig in de 18e eeuw. Ze was bewapend met 10 kanonnen en 6 draaibassen (swivelguns). De Ketch ontwikkelde zich rond het midden van de 17e eeuw en had vele varianten in haar ontwerp. Ze had aanvankelijk een relatief korte boegspriet met tenminste één driehoekig voorzeil (stagzeil). Twee masten, een hoofd- en een bezaan mast. De romp was vrij stomp met een eenvoudig gebogen voorsteven.
De toevoeging van de bezaan mast aan wat een een-mast schip zou zijn geweest, maakte haar zeewaardiger en beter beheersbaar bij harde wind en zwaar weer.
Het oorspronkelijke Ketch-ontwerp ontwikkelde geleidelijk drie varianten; de Handels Ketch, de Pistool Ketch en de Bom Ketch.
Laatst bewerkt: