Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Hoi Piet, erg mooi.
Wat zijn nu de afmetingen qua hoogte, lengte en breedte?
Lijkt vrij hoog.
Oh ja, misschien ooit wel verteld in het verleden, maar wat is je schaal hiervan?

Hoi Piet, erg mooi.
Wat zijn nu de afmetingen qua hoogte, lengte en breedte?
Lijkt vrij hoog.
Oh ja, misschien ooit wel verteld in het verleden, maar wat is je schaal hiervan?
Hoi Clemens, De schaal staat in de titel boven elke pagina (1:50). De romp is 54 cm lang en inclusief de boegspriet 82 cm. De breedte van de romp bij het grootspant is 12 cm en de grootste breedte is 24 cm (grote ra) De hoogte van het model is 71 cm, dat is inclusief de standaard, zonder de standaard is dat 69 cm. Alhoewel dat niet echt klein te noemen is, ziet het er misschien imposanter uit door al dat zeilwerk, waar ik stiekem toch een beetje trots op ben omdat dit de 1e keer is dat ik de zeilen helemaal zelf maak. :)

Hoi Clemens, De schaal staat in de titel boven elke pagina (1:50). De romp is 54 cm lang en inclusief de boegspriet 82 cm. De breedte van de romp bij het grootspant is 12 cm en de grootste breedte is 24 cm (grote ra) De hoogte van het model is 71 cm, dat is inclusief de standaard, zonder de standaard is dat 69 cm. Alhoewel dat niet echt klein te noemen is, ziet het er misschien imposanter uit door al dat zeilwerk, waar ik stiekem toch een beetje trots op ben omdat dit de 1e keer is dat ik de zeilen helemaal zelf maak. :)
Stom van mij om de 1:50 niet te zien. :cool:
Ik had het groter/hoger verwacht. Omdat de Batavia waar ik aan werk (1:72) al 79cm is zonder boegspriet. Ik heb alleen de romp pas.
Zo zie je maar, schijn bedriegt. ;) Veel suc6 met het afbouwen van de rest. Ik blijf het volgen.

Stom van mij om de 1:50 niet te zien. :cool:
Ik had het groter/hoger verwacht. Omdat de Batavia waar ik aan werk (1:72) al 79cm is zonder boegspriet. Ik heb alleen de romp pas.
Zo zie je maar, schijn bedriegt. ;) Veel suc6 met het afbouwen van de rest. Ik blijf het volgen.
De Batavia was wel een stuk groter als de Dolphin, waarbij je moet denken aan een schoener qua grootte.

Gisteren de laatste 2 ra's gemaakt, voor de kruismast en vandaag de onderste van de twee afgehangen, de begijnra (ook wel kruisra genoemd). Deze ra is gemaakt van rondhout van 4 mm dik en 165 mm lang en is naar de nokken toe licht afgeschuind. De ra-nokken zijn ongeveer 2 mm dik. De begijn- of kruisra draagt over het algemeen geen zeil om de bezaan of in dit gevel het gaffelzeil niet te hinderen.

Op de foto de achterkant van de ra, met aan de onderkant de geleide blokken voor de schoten van het kruismarszeil en aan de nokken de samengestelde blokken voor de toppenant en schoten
IMGC2191.jpg

de voorkant van de ra
IMGC2192.jpg

In het midden van de ra (bovenkant de draaireep (valt een beetje weg achter de bezaanstag) en het rak van touwwerk,
IMGC2193.jpg

De draaireep is belegd op de knecht (betingstijl) van de nagelbank aan de voet van de kruismast (X),
IMGC2194.jpg

De brassen heb ik belegd op de zelfde ringen als die van de grote ra, moest eigenlijk met het halende part op de 1e korvijnnagel op de reling, maar bakboord is daar in gebruik door de één van de schoten van het gaffelzeil. Misschien dat ik nog iets verander later, eerst even zien hoe ik uitkom met het tuigen van het marszeil.
IMGC2195.jpg

De kruismarsra gemaakt van 115mm lang rondhout en 3 mm dik naar de nokken licht afgeschuind en de ranokken van 5mm lang zijn ong. 1,5mm dik. Ik weet niet helemaal zeker of het ook op dit model de kruismars ra en het kruismars zeil word genoemd omdat er geen mars word gevoerd aan/op deze mast. Ik heb wat boeken geraadpleegd en daarom lijkt mij kruismars de juiste term voor ra en zeil.

De banen worden met de machine genaaid en soms gaat het nog wel eens mis maar, het valt gelukkig niet op als de zeilen afgehangen zijn. Het zeil krijgt 2 rifbanden aan de bovenkant, dus de 'foute' bocht in de 7e gestikte baan valt daar waarschijnlijk mee weg ;).

Het lijketouw naai ik gewoon met naald en draad om het zeil;
IMGM2199kopie.jpg

Inmiddels zijn de rifbanden + rifseizings aangebracht en is het lijk rond het zeil genaaid. Daarna is het zeil aan de ra geregen en de 2 geiblokken aan de ra geknoopt, waarna de ra met het marszeil is afgehangen aan de draaireep en het rak van touwwerk.

De achterkant van het zeil met zichtbaar de beide geiblokken,
IMGM2212.JPG

De voorkant van het zeil,
IMGM2213.JPG

detailfoto waarop de draaireep te zien is die door een gat in de steng word gevoerd en het rak van touwwerk,
IMGM2217kopie.jpg

Op de volgende foto is te zien hoe de draaireep middels een takel aan dek is bevestigd aan stuurboord van de kruismast (de rode R geeft de positie aan van de ring waar de takel aan vast staat,
IMGM2215.JPG

Toppenanten, geien en schoten moeten nog gezet worden, wellicht gaat dat morgen gebeuren....:rolleyes:

Laatst bewerkt:
De laatste lijnen gezet en belegd; van het marszeil de toppenanten, brassen, geien en schoten en van de kruisra de toppenanten.

Achterkant van het marszeil met zicht op de toppenanten en de geien,
IMGM2219.jpg

Op dit plaatje staat de betekenis van de letters, de schoot loopt aan bakboord natuurlijk op de zelfde manier,
IMGM2220.JPG

De brassen (B) van het marszeil zijn enkel uitgevoerd en lopen naar het belegpunt aan dek via 2 geleide blokken (aan weerszijde van de G) aan de nok van de gaffel,
IMGM2221.JPG

Een foto met wat beter zicht op de brassen,
IMGM2222.JPG

Nog wat plaatjes van het hele model met de getuigde grote mast en de kruismast.,
IMGM2224.JPG

IMGM2225.JPG

De brassen van de kruismast zijn aangepast en iets hoger geplaatst en belegd, te zien op de volgende foto,
IMGM2226kopie.jpg

IMGM2229kopie.jpg

Ik heb de boegspriet verrijkt met de uithouder voor de kluivergeien en de binnen- en buitenkluivergeien gezet. Dit staat niet op de tekening van dit model, maar is naar eigen idee ontstaan zodat ik straks met name de buitenkluiver wat meer vorm kan geven. Alle andere zeilen staan een beetje bol wat suggereert dat de wind in de zeilen staat en dat is voor de buitenkluiver niet mogelijk zonder de uithouder, dus....

IMGM2231kopie.jpg

Ik heb de boegspriet verrijkt met de uithouder voor de kluivergeien en de binnen- en buitenkluivergeien gezet. Dit staat niet op de tekening van dit model, maar is naar eigen idee ontstaan zodat ik straks met name de buitenkluiver wat meer vorm kan geven. Alle andere zeilen staan een beetje bol wat suggereert dat de wind in de zeilen staat en dat is voor de buitenkluiver niet mogelijk zonder de uithouder, dus....

Bekijk bijlage 617572
Dat geeft die boegspriet veel meer body, Piet. Een mooie toevoeging.
Gr. Peter

Inmiddels ben ik begonnen met het maken van de laatste 3 zeilen, welke alle 3 stagzeilen zijn, met name; de buitenkluiver, de kluiver en de stagfok en deze laatste heb ik al voorzien van het naaiwerk en op de rifseizings na is dit zeil klaar om te worden afgehangen,

Het zeil ligt op de foto op z'n kant, links is de onderkant en rechts de bovenkant en met de lange schuine kant word het zeil aan de stag geregen,

IMGM2266kopiekopie.jpg

Laatst bewerkt:
Afhangen stagfok;

De 1e foto toont de vorm van het stagzeil,
IMGM2271kopie.jpg

Het zeil gezien vanaf de zichtkant, stuurboord;
IMGM2269.JPG

En vanaf bakboord, betekenis letters; O = de ophaler, N = de neerhaler, G = de gei en S de schoot die dubbel is uitgevoerd zoals bij de gaffel zeilen.
IMGM2270.JPG

Detail van de neerhaler; H = de halsleuver, N = de neerhaler tot het belegpunt en BN het geleide blok voor de neerhaler;
IMGM2274.JPG

N = hier de nokleuver en O de ophaler, B is het geleide blok voor de ophaler;
IMGM2275.JPG

De O (Moest eigenlijk een N zijn) Is de neerhaler, N (moest dus de O zijn) is de ophaler, sorry voor het foutje met de letters wat ik iets te laat zag.
G = de gei. SH de schoothoorn en S de schoten;
IMGM2278.JPG

De belegpunten van O (ophaler), N (neerhaler) en G (gei) op de nagelbank op de bak;
IMGM2279.JPG

En tenslotte het hele plaatje, met de 7 zeilen. (nog 2 te gaan...)
IMGM2282kopie.jpg

Laatst bewerkt:
Back