G
gTa
Guest
Hoi modelbouwdudes & -dudettes !
Ik heb m'n 'bijna nieuwe' FG Leopard bigscale auto nu al bijna 2 weken, heb al redelijk wat litertjes gereden en ben er uitermate gelukkig mee. Het R/C-virus heeft na een inactieve periode van ongeveer 15 jaar wederom hard toegeslagen !
Evenwel gingen die voorbije weken niet zonder slag of stoot voorbij. Eén van de "ergste" problemen betreft een vrij vreemd doorbranden van de ontvangers ... en dat is waar ik jullie wat meer uitleg wil over vragen.
De FG kwam met een Graupner XR3 Race zenderset. Daarbij zit de Graupner B6-ontvanger (met BEC-circuit). Tevens werd nog een oude Graupner stickzender meegeleverd, waarbij een Graupner B4-ontvanger zat, ook met BEC-circuit.
Na de éérste nacht sleutelen (na twee dagen rijden, ik wou de wagen gans proper maken), ben ik vergeten de zender uit te schakelen en de ontvangerbatterij los te koppelen toen ik ging slapen. Dom, i know, maar 't was laat en een mens durft dan al 'es vergeetachtig zijn.
De volgende dag gaf de auto geen kik, beide batterijen plat uiteraard. Beide batterijen opgeladen, uitgemeten en aangekoppeld. Zender all okay maar auto (servo's) geen kik. Vreemd.
Ontvangerbox opengeschroefd, en onmiddellijk kwam me een weeë verbrandingsgeur (of "warme-electronicageur") tegemoet. En 't kwam bij nader onderzoek van de ontvanger. Om te testen 'es de B4 erin gestoken, getest en 't werkte.
Conclusie : de B6 heeft de geest gegeven. Waardoor, dat is nog maar de vraag...
Dus ik blij dat ik die Graupner B4 had, kon ik tenminste nog rijden. Maar dan eergisteren, na een namiddag offroad en een héle vuile auto, wou ik 'm weer volledig uiteen halen zodat 'ie volledig schoon kon worden gemaakt.
En je raadt het nooit : bleek dat de batterijconnector in de ontvanger deels gesmolten was :!:
Foto (onderaan een intacte, bovenaan het half weggesmolten exemplaar) :
Nou is m'n vraag (of beter : vragen) vrij duidelijk :
Zo, dat zijn wel effe een paar uitgebreide vragen, maar beter alles inééns vragen dan zestienduizend topics openen. Overigens zocht ik naar een gelijkaardig topic met de zoektermen 'bigscale' en 'DSV' en 'y-split' maar vond niks.
Graag jullie expert-opinions, a.u.b. ! Hartelijk dank, en mvg,
Gilles ~ gTa
Ik heb m'n 'bijna nieuwe' FG Leopard bigscale auto nu al bijna 2 weken, heb al redelijk wat litertjes gereden en ben er uitermate gelukkig mee. Het R/C-virus heeft na een inactieve periode van ongeveer 15 jaar wederom hard toegeslagen !
Evenwel gingen die voorbije weken niet zonder slag of stoot voorbij. Eén van de "ergste" problemen betreft een vrij vreemd doorbranden van de ontvangers ... en dat is waar ik jullie wat meer uitleg wil over vragen.
De FG kwam met een Graupner XR3 Race zenderset. Daarbij zit de Graupner B6-ontvanger (met BEC-circuit). Tevens werd nog een oude Graupner stickzender meegeleverd, waarbij een Graupner B4-ontvanger zat, ook met BEC-circuit.
Na de éérste nacht sleutelen (na twee dagen rijden, ik wou de wagen gans proper maken), ben ik vergeten de zender uit te schakelen en de ontvangerbatterij los te koppelen toen ik ging slapen. Dom, i know, maar 't was laat en een mens durft dan al 'es vergeetachtig zijn.
De volgende dag gaf de auto geen kik, beide batterijen plat uiteraard. Beide batterijen opgeladen, uitgemeten en aangekoppeld. Zender all okay maar auto (servo's) geen kik. Vreemd.
Ontvangerbox opengeschroefd, en onmiddellijk kwam me een weeë verbrandingsgeur (of "warme-electronicageur") tegemoet. En 't kwam bij nader onderzoek van de ontvanger. Om te testen 'es de B4 erin gestoken, getest en 't werkte.
Conclusie : de B6 heeft de geest gegeven. Waardoor, dat is nog maar de vraag...
Dus ik blij dat ik die Graupner B4 had, kon ik tenminste nog rijden. Maar dan eergisteren, na een namiddag offroad en een héle vuile auto, wou ik 'm weer volledig uiteen halen zodat 'ie volledig schoon kon worden gemaakt.
En je raadt het nooit : bleek dat de batterijconnector in de ontvanger deels gesmolten was :!:
Foto (onderaan een intacte, bovenaan het half weggesmolten exemplaar) :

Nou is m'n vraag (of beter : vragen) vrij duidelijk :
- Komt dit omdat de ontvanger niet is voorzien op zo'n grote stroomdoorvoer ?
Ik heb immers een nogal gulzige Multiplex Rhino digi servo en een Hitec 705 analoge servo erin zitten, en bij offroad-gebruik durven die veel slikken (stroom dan, bedoel ik). Is het het BEC-circuit dat die stroom niet aankan, waardoor de ontvanger warm krijgt en uiteindelijk doorbrandt ?
- Kan iets anders dat doorbranden hebben bespoedigd ? B.v. niet gans correcte servo-afstelling, of de stangen tussen servo en servo-saver die niet losjes maar op spanning stonden, of ... of ... ?
- Ik heb ondertussen een Robbe/Futaba Megatech 3PK-B gekocht op ebay (€ 299 nieuw) met R-113iP PCM-ontvanger. In de handleiding staat als aansluitschema voor brandstofauto's, dat alle stroomtoevoer op de ontvanger dient te worden aangesloten, en dat de servo's hun stroom dus van/via de ontvanger krijgen.
Toch vertrouw ik het niet zo gans ... stel dat die 113iP-ontvanger doorbrandt, da's echt geen goedkoop beestje. Koop ik me dan best meteen zo'n DSV-kabelsysteempje erbij (servo's rechtstreeks stroom van de batterij, en enkel de signaalkabel naar de ontvanger) ? Of is dit niet nodig ?
- Iemand die met zo'n DSV-systeem rijdt (of vaart of ...) ? Wat zijn de voor- en nadelen ? Waarop letten ?
Zo, dat zijn wel effe een paar uitgebreide vragen, maar beter alles inééns vragen dan zestienduizend topics openen. Overigens zocht ik naar een gelijkaardig topic met de zoektermen 'bigscale' en 'DSV' en 'y-split' maar vond niks.
Graag jullie expert-opinions, a.u.b. ! Hartelijk dank, en mvg,
Gilles ~ gTa