doorgebrande BEC-ontvangers bij bigscale

• Topicstarter Topicstarter gTa
  • Startdatum Startdatum
G

gTa

Guest
Hoi modelbouwdudes & -dudettes !

Ik heb m'n 'bijna nieuwe' FG Leopard bigscale auto nu al bijna 2 weken, heb al redelijk wat litertjes gereden en ben er uitermate gelukkig mee. Het R/C-virus heeft na een inactieve periode van ongeveer 15 jaar wederom hard toegeslagen !

Evenwel gingen die voorbije weken niet zonder slag of stoot voorbij. Eén van de "ergste" problemen betreft een vrij vreemd doorbranden van de ontvangers ... en dat is waar ik jullie wat meer uitleg wil over vragen.

De FG kwam met een Graupner XR3 Race zenderset. Daarbij zit de Graupner B6-ontvanger (met BEC-circuit). Tevens werd nog een oude Graupner stickzender meegeleverd, waarbij een Graupner B4-ontvanger zat, ook met BEC-circuit.

Na de éérste nacht sleutelen (na twee dagen rijden, ik wou de wagen gans proper maken), ben ik vergeten de zender uit te schakelen en de ontvangerbatterij los te koppelen toen ik ging slapen. Dom, i know, maar 't was laat en een mens durft dan al 'es vergeetachtig zijn.

De volgende dag gaf de auto geen kik, beide batterijen plat uiteraard. Beide batterijen opgeladen, uitgemeten en aangekoppeld. Zender all okay maar auto (servo's) geen kik. Vreemd.

Ontvangerbox opengeschroefd, en onmiddellijk kwam me een weeë verbrandingsgeur (of "warme-electronicageur") tegemoet. En 't kwam bij nader onderzoek van de ontvanger. Om te testen 'es de B4 erin gestoken, getest en 't werkte.

Conclusie : de B6 heeft de geest gegeven. Waardoor, dat is nog maar de vraag...

Dus ik blij dat ik die Graupner B4 had, kon ik tenminste nog rijden. Maar dan eergisteren, na een namiddag offroad en een héle vuile auto, wou ik 'm weer volledig uiteen halen zodat 'ie volledig schoon kon worden gemaakt.

En je raadt het nooit : bleek dat de batterijconnector in de ontvanger deels gesmolten was :!:

Foto (onderaan een intacte, bovenaan het half weggesmolten exemplaar) :

leo05_12.jpg

Nou is m'n vraag (of beter : vragen) vrij duidelijk :

1. Komt dit omdat de ontvanger niet is voorzien op zo'n grote stroomdoorvoer ?

Ik heb immers een nogal gulzige Multiplex Rhino digi servo en een Hitec 705 analoge servo erin zitten, en bij offroad-gebruik durven die veel slikken (stroom dan, bedoel ik). Is het het BEC-circuit dat die stroom niet aankan, waardoor de ontvanger warm krijgt en uiteindelijk doorbrandt ?
  2. Kan iets anders dat doorbranden hebben bespoedigd ? B.v. niet gans correcte servo-afstelling, of de stangen tussen servo en servo-saver die niet losjes maar op spanning stonden, of ... of ... ?
  3. Ik heb ondertussen een Robbe/Futaba Megatech 3PK-B gekocht op ebay (€ 299 nieuw) met R-113iP PCM-ontvanger. In de handleiding staat als aansluitschema voor brandstofauto's, dat alle stroomtoevoer op de ontvanger dient te worden aangesloten, en dat de servo's hun stroom dus van/via de ontvanger krijgen.

Toch vertrouw ik het niet zo gans ... stel dat die 113iP-ontvanger doorbrandt, da's echt geen goedkoop beestje. Koop ik me dan best meteen zo'n DSV-kabelsysteempje erbij (servo's rechtstreeks stroom van de batterij, en enkel de signaalkabel naar de ontvanger) ? Of is dit niet nodig ?
  4. Iemand die met zo'n DSV-systeem rijdt (of vaart of ...) ? Wat zijn de voor- en nadelen ? Waarop letten ?

Zo, dat zijn wel effe een paar uitgebreide vragen, maar beter alles inééns vragen dan zestienduizend topics openen. Overigens zocht ik naar een gelijkaardig topic met de zoektermen 'bigscale' en 'DSV' en 'y-split' maar vond niks.

Graag jullie expert-opinions, a.u.b. ! Hartelijk dank, en mvg,

Gilles ~ gTa

Dank je voor de hulpzame reply ! :P

Mijn vraag specifiek is dus of zo'n DSV-systeem aan te raden is, en wat de ervaringen zijn van mensen die ermee werken.

De reden waarom ik de situatie herhaalde, is m'n vermoeden dat niet iedereen alle posts leest, en dan is misschien niet voldoende randinfo aanwezig. Anders gezegd : ik probeerde énkel maar om zij die eventueel moeite willen doen om een serieus iemand antwoord te bieden op z'n vragen, het makkelijk te maken. ;)

Ik wil vooral wat ervaringen met DSV-systeempjes sprokkelen, indien mogelijk.

Greetz !

Gilles

In dit geval lijkt mij een Dubbele Stroom Voorziening geen luxe, doen dus! Zorg er wel voor dat je een systeem koopt dat connectors gebruikt die deze hoge stromen kunnen verwerken. Je zult tevens een externe BEC moeten gaan gebruiken omdat de BEC in je ontvanger deze stromen ook niet leveren kan. Als ik je andere draadje lees is volgens Jan (Corrien) de BEC van één van je ontvangers hierdoor al doorgebrand.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met de elektronica maar een DSV met een BEC is niet zo heel erg moeilijk om zelf te maken en dan kan je het ook nog eens helemaal maken zoals jij het wil.

Oei, wacht ff ... ik ben niet helemaal mee.

Dus, zo'n DSv moet ook nog 'es een externe BEC hebben ? Ook met m'n nieuwe ontvanger (de 113iP PCM-ontvanger van m'n nieuwe Futaba T3PK) ?

Hoezo ? Immers : de batterij stuurt rechtstreeks m'n twee servo's aan en ook de ontvanger, en de signaalkabeltjes van ontvanger naar de twee servo's sturen de servo's. Dat volstaat toch, mijns inziens, om alles te doen werken + op die manier dient de ontvanger toch geen zware stromen door te sassen ?

Voor een deel klopt je redenering maar je vergeet dat je servo's niet rechtstreeks op de accu aangesloten kunnen worden omdat de spanning daarvan te hoog is. De truuck van de BEC is dat deze schakeling de spanning van de accu omlaag brengt tot 5V wat geschikt is voor je ontvanger en servo's. Als je de servo's nu via een DSV gaat aansluiten dan moet je of een extra BEC of een aparte accu van 4 cellen voor je servo's gaan gebruiken. De BEC in de ontvanger kan je dan niet meer gebruiken, dat wil je eigenlijk ook niet meer omdat die de stroom voor die servo's toch al moeilijk kan leveren. Er was toch al een ontvanger kapot?

Aha, i see.

En wat dan met de aanbevelingen van Futaba zelf ? Zij raden in de handleiding van de 3PK aan dat de power-kabel rechtstreeks op de ontvanger wordt aangesloten, en dat de servo's hun stroom halen via de ontvanger...

Wel vreemd eigenlijk ... ik wist niet dat er in álle ontvangers een BEC-circuit zat ... des te vreemder omdat je op verschillende sites leest over het onderscheid tussen ontvangers mét en zonder BEC-circuit.

Overigens : Multiplex geeft toch op dat de Rhino makkelijk 6V kan verdragen ? Waarom zou je dan maar met 5V mogen werken ?

kijk even op : pkracing.nl
onder kopje stroom voorziening van bigscale.

daar staat precies je oplossing.

Succes

GR. Willem

Oke, ik merk dat het belletje wel rinkeldt maar dat de klepel nog niet gevonden is. Ik zal proberen het nog één keer uit te leggen. Er is overigens al behoorlijk veel geschreven over BEC schakelingen dus daar kan je ook nog even naar zoeken.
Eerste punt: Alle ontvangers hebben een BEC.
Antwoord: Heel duidelijk NEE!!!!!!
De twee ontvanger die jij in je eerdere berichtje noemde hebben die BEC wel maar de Futaba R-113iP heeft dus geen BEC! Dit betekend dat de ontvanger via een BEC of vanuit een de apparte accu zijn stroom moet krijgen. De meeste ontvangers zonder BEC kunnen op accu's van maximaal 5 cellen aangesloten worden. Heb je een accu met meer cellen dan heb je een BEC schakeling of een aparte accu voor de ontvanger nodig.
Precies hetzelfde geldt voor de servo's. Heel veel kunnen werken op accu's van MAXIMAAL 5 cellen. Heb je een accu met meer cellen dan is OF een BEC of een aparte accu nodig. LET OP, veel digitale servo's mogen MAXIMAAL 5V hebben en zullen kapot gaan als ze meer krijgen. Hier is dus ook bij 5 cellen altijd een BEC schakeling nodig! Dat kan natuurlijk dezelfde zijn als welke je gebruikt voor je ontvanger.
Waarom dan een BEC van 5V?
Dat is veiliger voor zowel de ontvanger als de servo's. Een accu van 5 cellen is nominaal wel 6V maar een goed geladen volle accu is wel zo ongeveer 6,8V tot 7V en dat is voor zowel de servo's als de ontvanger aan de hoge kant. Tevens zorgt die BEC ervoor dat de voedingsspanning mooi constant blijft ondanks dat de accuspanning langzaam daalt. Gebruik je echter een accu met 4 cellen dan is een BEC niet nodig en kan je de accu rechtstreeks op de ontvanger aansluiten.
Waarom de DSV?
Dit is niets meer of minder om er voor te zorgen dat de hoge stromen die de servo's nodig hebben niet meer door de dunne draadjes en pootjes van de ontvanger hoeft. Hierdoor loopt je ontvanger geen schade meer op zoals nu dus wel is gebeurt.
Let dus op dat je met je Futaba R-113iP of een eigen accu of een externe BEC nodig hebt! En door de DSV te gebruiken bescherm je de aansluitingen en het binnenwerk van je ontvanger.

Alright, zoals ik dacht dus maar 't kwam er nog niet correct uit.

BEC als accu op 't randje van teveel stroom kan leveren, ter bescherming van alles wat stroom nodig heeft (ontvanger en servo's kunnen 5 cellen aan maar enkel als ze de nominale fabriekswaarden halen en niet meer, wat meestal wel zo is als ze pas volledig geladen zijn).

DSV om de grote stroomdoorvoer door de ontvanger te vermijden.

;)

Thx !!

gTa zei:
Alright, zoals ik dacht dus maar 't kwam er nog niet correct uit.
Helaas nog niet helemaal goed :oops:

gTa zei:
BEC als accu op 't randje van teveel stroom kan leveren, ter bescherming van alles wat stroom nodig heeft (ontvanger en servo's kunnen 5 cellen aan maar enkel als ze de nominale fabriekswaarden halen en niet meer, wat meestal wel zo is als ze pas volledig geladen zijn).
BEC als accu een te hoge spanning levert, ter bescherming van alles wat stroom nodig heeft (ontvanger en servo's kunnen 5 cellen aan maar enkel als de cellen op de nominale spanning (=1,2V) zijn niet meer, wat meestal wel zo is behalve wanneer ze net volledig geladen zijn.

gTa zei:
DSV om de grote stroomdoorvoer door de ontvanger te vermijden.

;)

Thx !!
Dit laatse klopt helemaal.

Back