Doorvoeren van Norbert Bruggen

• Topicstarter Topicstarter Spinoza
  • Startdatum Startdatum
Hallo Maniac,

Het is natuurkundig bepaald. 2,4 gHz straling wordt bijna volledig door water geabsorbeert. Het is bijna de resonantiefrequentie van water moleculen. Niet voor niets werken magnetrons op een frequentie hier heel dicht bij. Je haalt maximaal 15-20 centimeter. Ik heb het persoonlijk ook uitgetest, zij het 'onvrijwillig'. Een speedboot van mij op 2,4 gHz schoot eens onder water, vrijwel meteen stopte de motor bij gebrek aan signaal. Later heb ik het bewust geprobeerd, zolang hij 10 cm onder het oppervlak bleef ging het goed, daaronder geen ontvangst.

full

Op een beurs heb ik een demo gezien van de firma Engel met hun 212. Die zat voor de demo op de beurs ook op 2,4 gHz. In het aquarium met helder kraanwater was er ontvangst, als de zender een meter of vijf van de tank weg was kwam de sub braaf boven op de failsafe .. Vertrouw er maar op, 2,4 gHz werkt niet onder water.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dit met een 2.4 in een boot al eens uitgetest ??

Als je de nieuwe graupner mx 20 hot neemt,deze heeft een bereik van zo`n 4000 meter.Dit is uiteraard wel door de lucht.

Als je het ronde wiel opnieuw wilt uitvinden, ga gerust je gang.
Koop een dure computerzender op 2,4 gHz en probeer er eens een sub mee te besturen. Onder water. Een aantal van ons zal naast je staan en je vriendelijk toelachen als je de boot in het water legt...

Edit: Lex en ik ongeveer tegelijk...

hallo

het aquarium geeft een vertekend beeld
je kan perfect met een 2.4 Ghz een demo geven met een sub
hij zal niet in failsafe gaan en gewoon werken zoals het moet
je bent nooit meer dan 50 cm van de boot verwijdert langs welke kant je ook staat
net zoals een 2.4 Ghz camera systeempje wel werkt in een intex zwembadje of aquarium
maar in open water is het nada ,noppes, niks
je gaat 50 cm uit de kant en duikt daar onder wel daar zal als er een failsafe inzit je boot ook terug boven komen

ben ook op facebook bezig met ramses en wheelerdeler en nog enkele mensen
ze hebben het idee dan de grote merken (robbe ,graupner)hun 40Mhz aanbod gaan afstoten en niet meer verkopen daar ze zich op de 2.4 Ghz markt gaan begeven
kleinere merken zoals multiplex ;shulze,wfly en corona deze markt nog een tijdje gaan open houden
gelukkig werken de multiplex zender met alle boven genoemde ontvangers en gaan we onze hobby nog zo direct niet moeten opgeven
tegen de tijd dat de 40Mhz niet meer te verkrijgen is zitten we allemaal toch allang op de 35 Mhz waar nog voldoende op ebay,kapaza en tweedehand tekoop gaat komen te staan ;en dat wij dan voor haast geen geld kunnen over nemen ;want wie wil deze rommel nu nog kopen LOL

gr raf

Raf,
denk je nu echt dat wij nog varen als de 40 mHz zou verdwijnen doordat er niets meer gemaakt wordt.
Ik denk dat we dan al lang achter een rollator lopen of een scootmobiel hebben.
Ik geloof niet dat de 40 mHz weg gaat.
We hebben ook de 27 én de 30 mHz nog he.

Ik denk dat we op termijn FM modules gaan zien, om aan een 2.4 GHz zender FM toe te voegen, zoals we nu 2.4 GHz modules hebben die we in een FM zender kunnen "prikken" om tussen beide technieken te kunnen schakelen.

hallo
@mijn vriend Hein
ja wij gaan nog mee maken dat de 40 Mhz niet meer te koop is bij robbe en graupner
de 27 Mhz is nu reeds niet meer te koop bij beide firma's
bij robbe heb je de attack 2 kanaal op 40Mhz nog en de T-4 EX computer zender
F14 en FC16 de fx30 kost 752 euro dus die laat ik maar zo maar met een HF modulle kan deze ook op 40 Mhz

nu graupner
de x-412 met 5 +1kanalen ,x-408 met 4 kanalen ,2 pistool zenders met maar 3 kanalen 40 Mhz,computer zenders hebben ze der nog een stuk of 8 dus meer keuze nog dan bij robbe

en dat is it ;meer is er niet meer verkrijgbaar
dus Ja we zullen het nog mee maken dat de 40 Mhz niet meer bestaat
of zoals gepost dat er een 40 Mhz modulle komt die we kunnen inpluggen
gr raf

Eigenlijk dwaalt dit topik af (doorvoeren van Norbert Bruggen)
Maar laat ik nog èèn tip geven.
Als je nog robbe futaba ontvangers hebt bvb 35 mhz,dan kun je ze laten ombouwen door Robbe tech.dienst(ik meen van mourik) naar 40 mhz.

hallo
waarom ombouwen ?????binnen dit en een paar jaar zitten we allemaal op de 2.4 Ghz met alles wat vliegt, rijd en vaart
behalve de duikboten die hebben dan de 40 en de 35 Mhz terbeschikking dus wat een luxe dat we gaan hebben

gr raf

Ik denk dat we op termijn FM modules gaan zien, om aan een 2.4 GHz zender FM toe te voegen, zoals we nu 2.4 GHz modules hebben die we in een FM zender kunnen "prikken" om tussen beide technieken te kunnen schakelen.
Als ik hierop mag reageren, FM is een modulatiesoort, heeft niets met de frequentie te maken.
Sterker, ook de 2.4 GHz zenders werken met een FM systeem.

Ergo, je bedoelt,
Ik denk dat we op termijn 40 MHz modules gaan zien, om aan een 2.4 GHz zender 40 MHz toe te voegen, zoals we nu 2.4 GHz modules hebben die we in een 40 MHz zender kunnen "prikken" om tussen beide frequenties te kunnen schakelen.
Hopende eea wat duidelijker te hebben gemaakt.

Ah, dat zou kunnen, ik weet niet welke modulatie een 2.4 GHz systeem gebruikt. Maar er zijn meer verschillen tussen 40 MHz en 2.4, het is niet alleen de frequentie, maar het ontbreken van een vast kanaal, het moeten binden van ontvanger en zender alvorens ze met elkaar overweg kunnen, en dat elk merk zijn eigen protocol heeft bedacht, terwijl dat bij 40 MHz meer open ligt, en je met zender X een ontvanger van merk Y kan aansturen, zolang je op dezelfde frequentie zit en niet PCM en PPM met elkaar probeert te mixen. Vandaar dat ik de term "verschillende technieken" toch wel toepasselijk blijf vinden, er verschilt meer dan alleen de frequentie.

hallo

wat een larrie allemaal
vroeger op de 35 en 40 Mhz hadden we ook reeds kristal loze ontvangers
dat noemde men scan of syntisizer ontvangers
gewoon binden met je zender en gaan met die banaan
er is op het gebied van de 2.4 als enige nieuwe dat je geen vrij kanaal moet zoeken dat doet de zender zelf
dit systeem had evengoed gewerkt in de 35 en 40 Mhz techniek
blijkt zelfs dat er hier mensen terug over aan het stappen zijn naar de 35 Mhz
als er wat veel mensen tegelijk aan het vliegen zijn op de 2.4 Ghz dan word het systeem traag en dat merk je wel aan een zeer snel vliegtuig
wel dan landen ze en pakken er eentje met de 35 Mhz en kunnen weer lekker verder vliegen zonder problemen omdat ze de enige zijn die dan een 35 Mhz hebben

heel het 2.4 Ghz systeem vind ik een beetje voor associale mensen
ik ben niet te lui om naar de tent te lopen en goeie morgen te zeggen en mijn frequentie voor de dag in te vullen en kijken welk uur ik kan varen
of de moeite te nemen om een ander kristalletje te steken omdat er eentje dubbel zit

gr raf

hallo lex
hoezo kort door de bocht ?????
ik kan niet meer vertellen dan dat er mij verteld wordt
en als ik zie hoeveel 35 Mhz cristallen er tegenwoordig terug verkocht worden
kan ik niet meer zeggen dan ik weet
en zeker niet kort door de bocht maar juist nog met de banden op de tarmac
lex we hebben het mee gemaakt op meer dan 1 treffen
de duikboten werden tewater gelaten en er was gezegd dat het water vrij moest blijven tussen een bepaald uur
zit je goed en wel 2 meter uit de kant gaan er een paar met hun op 2.4 GHz speedbootjes rond liggen razen
juist omdat ze NIET naar de frequentie lijst waren gaan kijken en daarom ook niet wisten dat op dat uur het water alleen voor duikboten was
als je dat sociaal gedrag noemt ?????
daarom bij ons ook de 2.4Ghz moeten zich komen op schrijven al geven ze op frequentie gebied gaan probleem
dan heb je nog van die mensen die meteen elk uur hun frequentie in vullen en geen rekening houden met anderen
is dit ook sociaal gedrag >?????
nee vriend niet kort door de bocht gewoon reeds meermaals meegemaakt in die 35 jaar dat ik vaardagen in richt

gr raf

Raf,
braaf zijn he!
Anders krijg je in Biddinghuizen van Lex geen wasknijper met je kanaal er op.

Hein

Hoi Raf,

Dat soort dingen is geen fout van de vaarders maar van de organisatie. Het is hun verantwoording om dan te zorgen dat het water vrij is.

Wat ik kort door de bocht vind is dat je met die opmerking over associaal alle 2,4 gHz gebruikers over één kam scheert. En daarmee en passant zo'n beetje de helft (zoniet meer) van alle RC vaarders/vliegers/rijders beledigd. Dat vind ik kwalijk.

hallo lex
ach gelukkig ik dacht dat je
"modelbouwers "wou schrijven
dus zo erg is het nog niet

gr raf

Back