Doorvoeren van Norbert Bruggen

• Topicstarter Topicstarter Spinoza
  • Startdatum Startdatum
Wel grappig hoe zo'n topic kan afdwalen, van doorvoeren, naar het mindere aanbod aan 40 MHz zenders, tot oordelen over 2.4 GHz gebruikers.

Het is waar dat het gemak van het altijd kiezen van een vrij kanaal ertoe kan leiden dat personen geen rekening meer met elkaar houden. Maar dat had je ook kunnen hebben als die speedbootvaarders uit het voorbeeld van raf op de 27 MHz hadden gezeten, en de duikboten op 40. Als de organisatie dan niet duidelijk maakt dat het water, ongeacht het vaarrooster wat frequenties betreft, gereserveerd was, heeft dat niets met de gebruikte zendertechniek te maken.

Zelf vaar ik veelvuldig op de 40 MHz, maar sinds kort ook 2.4 GHz, vanwege de kleinere kans op storing door anderen, en mogelijk meer vaartijd te kunnen hebben op vaardagen. Maar op het water moet je altijd rekening met elkaar houden, of ik nu op 2.4 GHz vaar, of op een meer klassieke techniek, daar mag het niet van afhangen of je wel of niet uitwijkt voor een zeilboot, of even je snelheid beperkt als er boten met een laag vrijboord in de buurt zijn.

Ik vind 2.4 GHz trouwens ook wel een asociale techniek, maar dan omdat de fabrikanten daarmee hun eigen stukje hebben afgebakend, om inkomsten veilig te stellen. Maar dat is weer een hele andere discussie. Misschien maar vragen of een mod dit stukje een eigen topic wil geven...

Wat 2.4 techniek aangaat heeft RAF volledig gelijk, dezelfde techniek kan zondermeer op 27, 35, 40, weet ik veel welke frequentie toegepast worden.
Asociale mensen heb je overal, hadden de gasten uit RAF zijn voorbeeld een 27 MHz zender gehad waren ze misschien ook zo gaan varen.
2.4 GHz is een zeer druk bandje, komt er iemand met draadloze video bij staan of enkele laptops draadloos koppelt via een routertje ben je op 2.4 GHz ook kansloos.
Frequentie spectrum is nu eenmaal een schaars goed.

hallo
ach ik heb het al wel allemaal gezien in al de jaren dat ik modelbouw deed
een 1 kanaals pixi zender/ontvanger dat was vroeger het mannetje
je kon je model besturen (ja ook vliegen)met 1 kanaal
toen daarna graupner met die op klik modulles op 27 Mhz dat was het van het en je had geen problemen meer en geen last van storingen
dan is het snel gegaan de 40Mhz kwam uit dit was het manneke de zender/ontvanger voor de modelbouw
geen afstortende vliegtuigen en dergelijke meer ???????????wie in sprookjes gelooft maar goed
dan bleek dat toch niet echt te kloppen en toen is men van AM op FM over gegaan
ja wadde dit was het em weer FM kreeg je nooit of te nimmer storingen op
ja kenden we toen al wel
dan is na de 40 de 72 en de 35 de kop komen opsteken
de 30 zit daar nog ergens tussen maar is hier in belgië nooit verkocht
jongens dat was het van het een dure promars met verwisselbare modulles en dies meer
dua rate ,ompoolbare kanalen (stekker omdraaien),en een recht opstaande antenne voor de max aan zend vermogen
ppm pcm en wat nog allemaal heeft dan zijn intrede gedaan maar ook de minder bekende namelijk de syntisyser ontvangers die je moest binden met je zender (waar heb ik dat toch nog gehoort)
en allemaal werdt er beloofd en de pannen van het dak geschreeuwt dat de nieuwe standaard beter was dan de oude
wel ik hoor het zelfde liedje weer met de 2.4 GHZ en hoelang is hij in de verkoop ????en nu blijken er toch problemen mee op te treden
veel mensen op de 2.4(spreken van een 10 tal)en dan wordt het systeem traag
zelfs zo traag dat mensen met snelle modellen terug over stappen op de FM 35 Mhz
omdat ze echt hinder ondervinden tijdens het vliegen
graupner staat op een beurs met een duikboot in een aquarium demo te doen terwijl iedereen weet dat het niet werkt zelfs met mist durven vele niet gaan vliegen op 2.4 GHZ
terwijl dat perfect kan op de 35
als je dan vraagt ga eens wat verder weg staan met je zender dan zie je plots de failsafe in werking treden en de boot boven water komen ????????stom hé dat zelfs die van graupner het niet begrijpen en of niet getest hebben;kosten besparend gewerkt hebben
ik ben nu veel wat op de 40 Mhz werkt aan het opkopen wat ontvangers aan gaat
ik heb nu zo een 6 tal zenders van de mc klasse van graupner dus daar zal ik mijn leven nog wel mee kunnen uit doen
maar een ontvanger R600 of R700 die heb je nooit teveel

geef mij maar de oude vertrouwde zenders met ook al hun problemen
maar die problemen die ken ik en daar kan ik rekening mee houden

mensen die naar dortmund zijn geweest hebben het zelf kunnen zien
RTR wat de klok slaat en de vertrouwde merken houden uitverkoop (aeronaut )aan belachelijk lage prijzen voor 100 euro een volledige bismarck met het schaal dek en al er bij
wat anders reeds een 65 euro kost
ik betaal reeds meer om het beslag terug te vervolledigen

ook de houding aan het water en of vliegveld van sommige laat te wensen over ;mijn voorbeeld was er eentje van associaal gedrag en inderdaad het was ook fout van de organisatie toen die dag
maar het gebeurt ook zo aan een vijver dat ze met een voerboot beginnen te varen en zo een deel van de frequenties zonder iets te komen vragen storen (mensen waren een kampioenschap aan het varen )dat is ook associaal gedrag en ook respect voor wat je gebouwd hebt is soms ook ver te zoeken (in het algemeen )
toen heel de uitleg gedaan en die voorboot mensen die wisten niet beter
we hebben dan hun boot maar terug onder de fontijn uitgevaren want hij begon toch erg diep te liggen
en zo kan ik er nog opnoemen maar daar is het forum te klein voor om dat allemaal op te slaan

zo weer eventjes stoom afgelaten

RVM in het cafe en gr raf

Je kunt ook zelf een doorvoer maken.

Neem een messingbuis van 6 cm bij 7 rond,(buitenbus).
Neem een messingbuis van 4 cm bij 6 rond,(binnenbus).
Neem een messingbuis van 0.5 cm bij 6 rond,dit twee maal,(binnenbus).
Neem twee O ringen van 6x0.5x2.9 mm,(rubberring).
Neem 3 mm messingdraad,(3 mm as).

Schuur de messingstukken goed op,lijm eerst de binnenbus precies in het midden,dan de O ringen er in lijmen,en vervolgens de buitenbussen tegen de O ringen lijmen.
Zo zitten de O ringen goed vast in de buis en lopen er niet uit.
Wacht met het lijmen tot ieder onderdeel goed is uitgehard.

Druk wat wiellagervet in de bus,neem de 3 mm messingdraad en schuur en polijst deze zo dat hij mooi door de bus heen en weer gaat.
Lijm de bus in het schot van de boot.
Zo heb je een waterdichte doorvoer, en zelf gemaakt.
Bij mij zitten ze er al jaren in en nog nooit gelekt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

het kan nog eenvoudiger
neem 2 oringen van 3 mm binnen kant
schuif deze in een krimpkous en een stukje over een messing buisje
zet vet tussen beide O ringen en verwarm met een gasbrandertje
als je het gelijkmatig doet dan krimpt de kous rond de O ringen en zit alles mooi vast op het messing buisje
heeft jaren gewerkt zonder problemen

gr raf

Back