Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Gister weer 2 vluchten gemaakt met de Pfeil.

De eerste vlucht was de beste tot nog toe.
Na even rondgecrosst te hebben een low pass, vlak boven het veld viel de achtermotor uit, voormotor volgas en rustig uit klimmen.
Dit gaat aardig, tijdens de draai naar downwind viel ook de voormotor uit en een landing met de wind in de rug was onvermijdelijk.

Maar dat lukte goed en zonder schade kist kist neergezet.

Na het afstellen van de achtermotor was de 2de vlucht wat minder succesvol.
Eerst wilde beide motoren niet starten :? en toen dat wel goed was draaide tijdens de take off m`n neuswiel 90 graden :-(

De landing werd dus problematischer, tijdens het neerzetten groef de neus in het zand met de volgende stofwolk als gevolg
(nog bedankt joelhaasnoot):
473779558_e70ef67ff5.jpg

Voor de volgende vlucht(en) gaan we eerst de achtertank vervangen voor een grotere en naar voren verschuiven.

Nop, geen video`s.
Ik had Onno gevraagd om even de hele vlucht mee te kijken en info te geven als ik iets over het hoofd zou zien.

En eigenlijk is de schade weer nihil :D
Tijdens de take off is waarschijnlijk de neuspoot lichtelijk los getrild waardoor deze tijdens lostrekken iets naar beneden is geschoven.
Dan glijdt ie onder het centreer veertje uit en is toen 90 graden gedraaid.

Tijdens het vliegen viel mij al wel op dat het neuswiel niet geheel ingetrokken was.
Verder lekker gevlogen, een paar keer volgas over gekomen, en 3 gear down/up cycles gedaan.
Ook een aantal maal gerold met de kist en dat gaat heel mooi.

Tijdens de landing hapte het neuswiel dus in het zand en die zorgde ervoor dat het neuswiel inklapte.
Geen uitgebroken onderdeln ofzo dus kwestie van goed monteren, beetje buigen en weer gaan.

Zoals ik al zei komt er eerst een grotere achtertank in en we zitter er aan te denken om de achtermotor te voorzien van een gloeiakku voor stationair.
Maar eerst eens kijken wat ie met een grotere tank doet.

@ Ruben,

da`s nou het leuke van die kisten :-D

Ik moet ook wel zeggen dat een hoop (bijna alle) problemen nu komen door het veld, ik denk dat als de zandbak een gewoon grasveld was dat er een stuk minder problemen waren geweest (behalve misschien met de uitrollengte :roll: ).

Maar we zijn doorzetters, dus op naar de volgende vlucht :yes:

Zo`n appart model moet gewoon vliegen, en het valt op dat er veel modelvliegers even aan de grond blijven als wij de lucht ermee ingaan (of heeft dat nou andere oorzaken 8) ).

Berto zei:
Zo`n appart model moet gewoon vliegen, en het valt op dat er veel modelvliegers even aan de grond blijven als wij de lucht ermee ingaan (of heeft dat nou andere oorzaken 8) ).

Wat denk je zelf :tank:

Ger.

:rolling: houdt het leuk voor jullie he, anders wordt het zo saai op het forum hier dus laat ons al die crashes maar filmen, fotograveren en posten ;-)

Donderdag moet er weer gevlogen worden (mits m`n collega nog niet voldoende hersteld is van z`n acute buikontsteking :roll: ).
Vanavond de 300cc achtertank vervangen voor een 450cc, teven wat naar voren gelegd en gewoon conventioneel met een klunk, eens kijken wat dit doet.

Ook de neuswielpoot is weer in vorm gebogen dus die mag het nog een keer proberen ;-)

Jullie horen weer van ons :-)

Berto alvast succes gewenst en een behouden vlucht!

Met de pijl kun je zowel in normale vluchtstand als op zijn rug strepen in het zand trekken :lol: :lol: :lol: :D

Berto zei:
een 450cc, tevens wat naar voren gelegd en gewoon conventioneel met een klunk, eens kijken wat dit doet.
Ik durf het bijna niet te vragen maar die tank licht natuurlijk met de clunk naar achteren ?, je hebt hem toch niet per ongeluk naar voren wijzend gemonteerd, dit vanwege het voortdurend afslaan van de achterste motor :oops:

Frank

Hee Frank,

De oude tank lag er "verkeerd om in" met de aanzuigpijp aan de achterzijde in de vliegrichting gezien en zo gebogen dat die ook aan de achterzijde van de tank lag (dus goed).

De huidige tank is "normaal" igebouwd en dan de slang in een lus naar achter.

CRASHsssssssssssssssssssssssssss :cry:

De Pfeil is niet meer :(

Gister een lekker daggie gehad voorzover, lekker met de Calmato aan het stoeien geweest en 1 fatale vlucht met de Pfeil gemaakt.

De motoren liepen goed, de achtermotor werkte ook lekker mee, de tank vervanging zag er ook goed uit.
Na de start gear up, en uitklimmen, volgas en een hoog rondje.
Gas eraf even relaxt voorbij komen en dan aanhalen voor een volgas fly-by.

So far so good, kom redelijk laag volgas over de baan gescheurd, niks aan het handje en ik was helemaal blij dat de motoren beter aanvoelden.
Uitklimmen, wegdraaien iets gas eraf en dat was het :?

De Pfeil reageerde nergens meer op, kon doen en laten wat ik wilde de kist had een eigen leven, door de klimmende rechterbocht maakt ie nog wat hoogte laat langzaam steeds verder zijn rechtervleugel zakken en de nesu draait langzaam richting aarde.

de kist vliegt nu bijna recht naar benenden ik knuppel nog wat, gooi voor de zekerheid de de motor uit schakelaar maar om, roep een keer hard "DAAR GAAT IE" doe m`n handen de lucht in en zie de kist nose down vold de grond in klappen.

Een seconde later hoor je de doffe dreun pas :lol:

"die is helemaal kort" was m`n opmerking.

Oorzaak?
waarschijnlijk is het kristal uit de ontvanger getrild :? , nog nooit meegemaak maar we vonden de ontvanger zonder kristal en het kristal vonden we op de crashsite.
Ontvanger en kristal werkte nog naar behoren na een snelle check, dus we houden het daar maar even op.

Als troost hier nog wat foto`s van de vlucht en crash site:
do21.jpg

do22.jpg

do23.jpg

do24.jpg

do25.jpg

do26.jpg

do27.jpg

do28.jpg

do29.jpg

do30.jpg

do31.jpg

do32.jpg

Van deze kist vinden we het dus wel weer zonde :( (ook wij geven dus wel eens om een kistje ;-) ) .

Aan dit alles kleeft wel 2 nadelen...................................................

1, De kist vloog zo lekker en is zo apart dat er gewoon weer een Pfeil moet komen :yes: we gaan nu de te koop staande dus opknappen en ombouwen.
2, Onno heeft er nog niet mee gevlogen en dat kan niet dus ook een reden om er nog 1 te maken.

Met de 1ste Pfeil hebben weer wat ervaring opgedaan, dus Pfeil nummer 2 zal hier of daar ook licht aangepast worden.

Dit alles zal wel even op zich laten wachten dus verwacht niet binnen een maand een 2de vliegende Pfeil :lol:

Jemig Berto, wat een misselijke klap, mijn medeleven

Hopenlijk hebben je motoren het overleefd, voordeel van deze opzet in de Pfeil is wel dat er in ieder geval eentje onbeschadigd blijft :wink:
Gelukkig heb je de volgende Pfeil al in de wacht staan

Met een beetje geluk kun je de retacts ook nog omzetten
Vind het erg zonde, zeker gezien het enthousiasme wat jullie erin hebben gestoken

Neem er eentje op jullie gezondheid :celebrate:

Groeten, Ralf

Respect Berto!
heb dit draadje (en met mij vele anderen!) vol spanning gevolgd, bedankt :D

(Heb mijn flair puppeteer jaren geleden ook verloren door het lostrillen van een kristal, loodrecht op het beton, aauw!)

Succes met de Pfeil II

(trouwens :heeft Bosmodelair mogelijk interesse om de first flight van de B17 te filmen?)

Frank

Dank :P

het heeft ook weer iets positiefs :o

De 2de Pfeil wordt natuurlijk nog beter en mooier dan de 1ste :yes:

De voormotor heeft wat schade opgelopen, krukas schijnt recht te zijn, 1 klepstoter buis is gedeukt (misschien ook stoter krom :roll: ), inlaat buis is finaal ingedeukt, carberateur bevestiging is afgebroken.
Carberateur schijnt verder schade vrij te zijn.

Het gear heeft het overleeft, de servo moet ik nog even bekijken.

Achtermotor is schade vrij, duh :lol:

1 dezer dagen zal ik wat foto plaatsen van de schades.

De 2de Pfeil was/is half om half verkocht maar dat gaan we even terug draaien :roll:

Het "meeste" werk is het omzetten van het gear en alles hierop aanpassen.
Daarnaast willen we de 2de Pfeil wel helemaal net maken dus vleugels glassen en romp schuren en spuiten.
En zal er inwendig qua opstelling wat verandert worden.

Naja dat is voor komende tijd een mooi project.

Na de crash en het ophalen van de kist me eigen even uitgeleefd met de Calmato, even van me afvliegen.
Totdat Onno naar me toe kwam en hij zei: "deze hoeft ook niet kapot hoor ;-) was weer lekker op dreef :D".

Hee Frank,

dank je en graag gedaan, en het stopt hier natuurlijk niet we gaan verder, Quote: "we zullen doorgaan....." ;-)

Deze kist gaf elke vlucht weer een bepaalde spanning en zoveel voldoening dat nummer 2 en zelfs daarna eventueel nr 3 er moet komen.
Elke keer wil je weer een aanpassing maken zodat het model weer beter wordt, we hebben het er zelfs al over gehad om nr 2 zelf te maken mbv de mal en zelf een lichtere romp te maken.
Het moet kunnen maar dat wordt iets voor nr 3 tzt, voor nr 2 gebruiken we nog maar even de "liggende" Do-335 :-)

Wat betreft de B17 je hebt PB (als ik dit mailtje verzonden heb en de PB geschreven ;-) )

Grt,
Berto.

Berto zei:
Oorzaak?
waarschijnlijk is het kristal uit de ontvanger getrild :? , nog nooit meegemaak maar we vonden de ontvanger zonder kristal en het kristal vonden we op de crashsite.
Ontvanger en kristal werkte nog naar behoren na een snelle check, dus we houden het daar maar even op.

Lijkt me een goede mogelijkheid Berto. Ik had het ook nog nooit meegemaakt totdat m'n Waco tijdens de tweede vlucht op eenzelfde manier de grond is ingegaan. :evil: Was gelukkig reparabel :P . Maar ook ik was mijn kristal kwijt uit de ontvanger (Mpx). Vanaf toen zit er bij mij om elke ontvanger een plakbandje om het kristal te zekeren.

Succes met pfeil 2 Berto,

Gr. Teus.

Back