Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Tja, Hezik dat wil ik best geloven maar kan ik mijn mede-modelvliegers niet aan doen :nooo:

Die verwachten gewoon dat het BosModelAir circus donderdags aanwezig is op Ede ;-)

En ach, het zijn maar modelvliegtuigen :-)

Gister is een vlucht met de Pfeil niet gelukt :cry: reden? een losdraaiende propmoer van de achterste motor :evil:

Na de kist klaar gemaakt te hebben, luchtfles volgepompt en weilen testen, brandstof erin, wachten op Onno.
En wachten op Onno, en wachten op Onno, eindelijk daar is ie ;-)

Even weer overlegd hoe en wat en weer van start.
De achtermotor liep weer in 1 tik, dus veelbelvovend, even afstellen, so far so good.
Op de naar de voormotor, achtermotor op stationair, voormotor starten en lopen, even afstellen, ok ook goed :D

Achtermotor erbij volgas test, klinkt lekker, stationair, mhh, achtermotor mag een tikje meer gas hebben. okee, volgas en daaar ging de spinner (prop vliget er bij de pusher niet af da`s wel lekker :-) ).
Ok, alles af, moer nu monteren zonder spinner zodat ie meer vlees heeft en tijdens het testen hetzelfde :-(

Ok, 1 poging, de achtermotor loopt nu beter dan de vorige keer dus dat zou geen probleem moeten opleveren, achterste tank even vullen voor de zekerheid, model oppakken en naar het begin van de baan lopen en daar de motoren pas starten.

Hopsakee, achtermotor loopt weer, test ok goed, op stationair via schakelaar, voormotor starten, klabam, hele chicken stik val tuit elkaar :-( , okee nieuwe poging met resterende deel en lopen.
Achtermotor er weer bij, klinkt goed, volgas mhhhh, lekker geluidje, pwwwwwwww, alles af en dat was de moer van de achtermotor weer :-(

Diverse modelvliegers wilde hem zo grag zien vliegen dat verschijdende hun propmoer hebben verwijderd maar paste allemaal net niet.

We hebben geen poging kunnen wagen dus, we weten wel dat de propmoer die erop zat te zacht is geweest (was ook geen originele) en dat draad is ook beschadigd.
Als ik nou de Stinson bij me had gehad was het geen probleem geweest daar daar ook een OS 15cc 4-takt op zit maar die had ik net deze ene keer op het werk gelaten wat ik normaal nooit doe, dus na gister ook niet meer.

Jammer maar helaas volgende week beter.

Vandaag maar eens in m`n motormoeren bakje snuffelen voor een passende moer.

Ik heb er even van lopen balen maar de avond is verder lekker verlopen.
M`n leerling Gijs is met rustig weer nu lekker solo, dus heb ik weer meer tijd om zelf echt te vliegen.

Onno`s Piper Cub deed raar tijdens de vlucht dus dat mocht ik weer oplossen.
Rechtsom rollen als een tierelier linksom bijna niet en het was nog redelijk vlagerig om 18:00 dus de landing was even goed uitkienen zodat je geen tot weinig links rolroer nodig had anders zou je hem er niet meer uit krijgen mocht ie wegvallen of door de wind op een zij worden gezet maar dat verliep ook goed.
Blijkbaar is 1 van zijn servo`s naar zijn grootje.

Verder lekker aan het spelevaren geweest op zanderig Ede met de Calmato en Calmato Sport :D

jammer van die propmoer...

en dat verhaal met die piper cub komt me bekend voor... heb ik ook eens gehad met mijn charter, rechtsom als de neten, linksom bijna niets... daarna had de kist 4 maanden niet gevlogen omdat de elektronica op een andere kist zat, daar had ik het probleem niet ( dan zal die servo wel op het gas gezeten hebben, verder niet zo op gelet...) en nadat de elektronica weer teruggebouwd was heb ik er geen last meer van gehad, en vliegt nu nog steeds perfekt :wink:

Propmoer probleem is verleden tijd.

De prop ring, moer en lockmoer van de Stinson Reliant zitten nu op de Pfeil.
De Stinson heeft de ring gekregen van de Pfeil en een neiuwe echt motormoer.

De Stinson ring heeft namenlijk een groter gat waar de moer invalt wat weer een stukje extra draar inhoudt om de prop vast te zetten.

De oude propmoer welke zowiezo te zacht was had ook erg weinig vlees wat er waarschijnlijk afgedraaid cq. getrild is, de 3-blads props van Master Airscrew hebben namenlijk een hele dikke bladvoet (waardoor ook de spinner niet perfect passen :-( ) en dan hou je dus weinig vlees over om de prop goed vast te zetten.

Maar zoals gezegd, de loslopende propmoer is verlden tijd :D

Damn, was het al maar weer donderdag :lol:

De Pfeil heeft weer gevlogen :banana:

2de vlucht Pfeil 3min / 15mb

Vlak na de take off, valt er iets uit de romp, we wisten niet wat we dachten het neuswiel, dus na een paar rondjes met gear up, even een check fly-by met gear down maar het nesuwiel was het niet.
Na deze fly-by en gear in getrokken, trok ik de kist lekker weg en draaide met de wind mee, ineens viel de kist over 1 vleugel weg, en zag ik hem naar beneden duiken.
Tijdens deze "aktie" zag ik de kist al recht de grond ingaan en in 100 duidend stukje uiteenklappen.

Maar zo snel gaf ik me niet gewonnen, met gas dicht en redelijk vol up kreeg ik de kist weer onder controle.
De oorzaak van deze "buiteling" lag waarschijnlijk in het feit dat hetgeen wat eruit viel 300 gram lood uit de neus was :oops:

Vandaar ook de kritische landing, met de wind was het al werken (zeker met deze baan) maar met een te ver achterlijk zwaartepunt is het nog veel erger.

De achtermotor uit tijdens de landing was niet gepland, moet zo nog even kijken of dat een oorzaak is van brandstof op of van een niet helemaal lekker lopende stationair omdat de motor op zijn kop hangt.

Affijn, op het verbogen neuswieltje na wat al weer recht is waren Onno en ik weer helemaal bij dat ie weer gevlogen heeft :yes:

3x is scheepsrecht dus de derde vlucht zou probleemloos moeten verlopen :roll:

Wat een pilootje hé, zwaartepunt eruit gevallen :lol: en nog heelhuids op de grond kunnen krijgen, knap gedaan hoor, altijd blijven sturen zo zie je maar weer, jij hebt in ieder geval geen last van (bewustzijnsvernauwing) in kritieke situatie's.
Wel heel houden hoor, ik wil hem life zien vliegen :wink:

Groet Ger.

Hee Ger,

Dank je, blijven vliegen leren ze in de 1:1 piloten wereld altijd en dat proberen wij dan maar ook toe te passen.

Wel heel houden hoor, ik wil hem life zien vliegen
We doen ons best het is zeker de bedoeling om op Oss wat Amerikanen na te jagen ;-)

Dat het een stuk lood was wat richting aarde storte wisten wij ook niet totdat de kist weer heelhuids aan de grond stond en de mede modelvliegers met een plakaat lood aan kwam zetten.

Het mooiste vindt ik ook de communicatie tussen Onno en mij die op de video jammer genoeg niet geheel hoorbaar is.
Komt ook meteen het fijne van een meekijkende modelvlieger naar voren tijdens de eerste vluchten.

Tijdens de val van het lood wisten we nog niet wat het was en gingen we uit van een missend neuswiel.
Dan krijg je een soort van communicatie als:
Onno: "d`r valt wat uit....... je neuswiel"
Ik: "Dat meen je niet"

Ik: "Och, m`n neuswiel, gegrandeerd"

Dan komt de discussie opgang de kist vliegt toch wel.
Landen met of zonder gear uit, een kapotte 3-blads prop kost 25 euro maar dan is in ieder geval de kist nog heel, etc, etc, etc :D
Altijd leuke discussie tussen Onno en mij ;-)

Ik: "Ok, landen met gear in maar eerst even kijken hoe die erbij hangt dus ga een fly-by maken met gear uit".
Ik: "Gear Uit".
Rondje draaien en een fly-by maken met gear uit.

Ik: "hee het neuswiel zit er wel, okee dan was dat het niet, wat dan wel?"
Ik: "gear up" en ik vlieg weer lekker verder (totdat de kist ineens een onverklaarbare duikeling maakt...... :roll: ).

Okee weer onder controle en de discussie gaat verder, stuk van een spinner????, een kapje????, stukje hout????
Wij weten het ook niet meer en we zetten de landing maar in.
Tijdens de landing wordt weer gemeld: "gear uit" netjes aan komen vliegen, achtermotor slaat ongewild af, melding: "achtermotor uit" vlak voor de landing, tikje gas op de voormotor erbij om te compenseren voor achtermotor uit.
Windvlaag, vol corrigeren links, en neerplanten.

Lichte schade maar dat was later al weer gefixed.

We staan bij de kist en ik zeg tegen Onno: "Ik weet wat het was.... een stuk lood, vandaar waarschijnlijk ook die rare buiteling en die wat mindere landing."
Ondertussen komt Dick met een stuk lood van +/- 300 gram aangelopen...........................................

Al met al lekker gevlogen :yes:

Berto zei:
We doen ons best het is zeker de bedoeling om op Oss wat Amerikanen na te jagen ;-)

Stevig oefenen dan, je wordt in ieder geval op je stilstaande staart-motor gezeten door Robke en ondergetekende.

Grtz Ger.

Het is de bedoeling dat die stilstaande staartmotor dan wel volledig blijft werken een minuut of 10 :roll:

`k zal zo eens even kijken of de tank leeg is of dat het echt een stationair probleem is.

En als we elkaar gaan opjagen (ongeacht of ik verlies of win) dan gaan we dat wel even vastleggen op film natuurlijk :yes:

De rare landing is ook te verklaren, heb de video eens even goed stap voor stap bekeken en ik trek de kist te ver achterover waardoor het onderste kielvlak de grond raakt en de kist laat kantelen.

Da`s dus echt een pilots error, moet mezelf nog even aan leren om de kist niet af te vangen en vlak te landen......
Volgende keer dus toch echt de flaps er in gooien.

En zo leren we elke vlucht weer wat bij :D

Uhhhh, schaal gevlogen, wordt dat nog wat. de 335 is het snelste propellor vliegtuig uit de WWII, maar komt dat de wendbaarheid ook ten goede?.....

We zullen zien. :lol:

Motoruitval is bekend.

Achterste tank was weer helemaal leeg, een motorloop van +/-4min op de achterste motor is toch wel aan de weinige kant.
Toch eens experimenteren met een grotere tank maar dan wel op het zwaartepunt of in ieder geval een stuk dichter bij het zwaartepunt.

Donderdag een eerste test weer?????

@ huib,

houdt het spannend he als het de eerste keer meteen helemaal goed gaat is de spanning er ook snel af.
Nu is elke vlucht een leer moment.

@ Arvid,

Weet niet of ik de snelste ben, qua wendbaarheid zullen we tzt ook eens kijken wat ie doet.

Qua geluid zullen wij wel niet snel te evenaren zijn ;-)

ineens viel de kist over 1 vleugel weg, en zag ik hem naar beneden duiken.
Heb je ook kunnen achterhalen wat daar de oorzaak van was?

Te weinig snelheid? :?

Je maakte een bocht, en de neus gaat fors omhoog . . . :|

Overigens had ik niet het idee dat je dat lood echt miste . . . :)

Of wel?

Interessant allemaal!

jan.

De oorzaak van de buiteling is nog onbekend :-(

Ik kom voorbij om het gear te checken, op +/- 2min selecteer ik gear up, geef gas en klim in een stijgende rechterbocht met +/- 60graden rechter helling weg.
Op 2:10 duwt de kist zelf de neus naar beneden, ik wil hem vlak leggen, je ziet dat ik iets naar links corrigeer op 2:12
Toch blijft de kist zelf weer naar rechts rollen en de neus naar benden duwen (hoor de prop maar opspinnen).

Met de neus redelijk naar beneden, en 45 graden rechtshelling draait de kist op 2:15 vol op zijn rechterzij.
Zelfs over de 90 graden heen en de neus zowat recht naar beneden.

Wat deze plotselinge draai heeft ingeleid weet ik :-(
Op dit moment zag ik denkbeeldig de kist vol recht de grond in gaan.

Op 2:16 trek ik het gas volledig dicht en trek vrij hard aan het hoogteroer om de kist uit deze duik te halen.
Het optrekken was vrij hard, ik zag de wielen bijna volledig uitkomen.
Op 2:17 vliegt de kist weer horizontaal, met mijn reaktie: "Wow, wat gebeurt daar nou?".

De kist is weer volledig onder controle en niets wijst op problemen.
Ik vlieg nog een rondje selecteer gear uit, vlieg een circuit en zet hem al afvangend (wat ik de volgende keer dus NIET moet doen) neer.

Het missende lood had zeker wel wat effect want ik moest de kist weer iets trimmen.
Even grof berekend, het missende lood zorgt voor een zwaartepunt verschuiving van +/- 1,5cm naar achteren.

Zo te zien nog wel binnen de limieten maar toch.

Heb je filmpje eens even goed zitten bekijken, (ja mijn computer doet het weer)
idd op 2:14 gebeurt er iets onverklaarbaars, je hebt snelheid en toch draait de kist weg naar beneden
Ik zou er geen verklaring voor hebben (high speed spin?)

Misschien dat anderen er een verklaring voor weten?
Ben wel benieuwd wat het nu was
Vindt trouwens wel dat je hem weer keurig aan de grond hebt gezet, Toppie! :thumbsup:

Groet, Ralf

Hee Ralf,

Ik zit zelf te denken aan invloeden van buiten af (aka storing) maar dat zal ik vaak als laatste roepen.
Feit is dat ik de kist weer onder controle kreeg en verder geen enkele tik heb gezien of gevoeld.
De rest van de avond ook 0 problemen gehad dus twijfel of dat het was.

Ben ook van mening dat er genoeg snelheid in zat en deed niks geks, wie weet kom ik er tijdens volgende vluchten nog eens achter als het weer gebeurd.

Zit net wel te bedenken dat toen de kist wegviel, dus ineens over 90 graden draaide, de antenne in het verlengde lag van de zendantenne en daartussen lag de motor, de ontvangst werd hierdoor misschien wel geblokt.

Heb eerder wel eens zoiets meegemaakt met een twin van ons, onder een bepaalde hoek tijdens final lag de antenne in het verlengde van de zender en in die lijn lag ook 1 van de motoren, dat geef steeds een fractie van een seconde een ontvangst probleem waardoor de kist net even wegviel.
Door het verleggen van de antenne was dit opgelost, ik zal het eens in de gaten houden en bij herhaling de antenne verleggen.

Nu ik er even dieper over nadenk, denk ik zelfs dat dit het probleem wel eens kan zijn geweest............

Spannende vlucht weer 8O Gelukkig toch zonder al te veel schade aan de grond weten te zetten :) Jammer dat hij niet probleemloos verliep, ik hoop voor je dat de ontvangst het probleem is. Niets vervelender dan dat je niet weet waarom iets mis gaat. Aan de andere kant vind ik problemen met ontvangst één van de ergste maar als het goed op te lossen is dan kun je ten minste weer met een gerust hart vliegen. :wink:

arvid zei:
Uhhhh, schaal gevlogen, wordt dat nog wat. de 335 is het snelste propellor vliegtuig uit de WWII, maar komt dat de wendbaarheid ook ten goede?.....
Wel snel maar niet het snelste! :nooo: De P-51H was de snelste propellor aangedreven met 487 Miles per hour. 10 Miles sneller dan de do-335

Hier nog een filmje van de do-335
[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Ruben,

het eerste deel was niet zo spannend,
tijdens de "buiteling" wel,
daarna medium.

Het ontvangst probleem gaan we even niet aanpakken maar wel goed in de gaten houden, als het nu vaker voor gaat komen en het is wat ik denk dat het is dan gaan we de antenne verleggen.
Komt het niet meer voor dan laten we het zo.

Leuk filmpje :D
Knappe correctie bij de landing 8O
Juiste reflex, had ook mis kunnen gaan... Waar kwam die forse draai naar rechts nou ineens vandaan???

Dank je Mijnheer Rob,

Correctie bij de landing is ook een deel ervaring en gewoon veel vliegen, direct reageren op wat je ziet (net als bij de "buiteling" halverwege).

De draai naar rechts wordt ingezet door het te ver afvangen voor de alnding en dan eerst met het onderste kielvlak tegen de grond komen dan de wielen.
Hierdoor kantelde de kist naar rechts.

Zaak dus om niet af te vangen tijdens de landing wat je normaal dus wel doet, deze kist moet vlak geland worden.

Back