Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Zo "zwaar " zijn die motoren nou ook weer niet, toch? ;-)

Maar het klopt voor de grotere motoren niet verkrijgbaar :cry:

En het is zeker weer een leuk project Teus, valt wel in ons straatje en we gaan hem snel vliegend zien te maken :yes:

Berto zei:
Dat is zeker de bedoeling.

maar 1 probleem, een normale 3 blads trekprop voor de 20cc is wel te vinden maar een 3-blads pusher voor de 15cc die zie ik nog niet (gelukkig wel 2-blads pushers).
Het kan dus zijn dat er een 3-blads puller op komt en een 2 blads pusher.

Hier nog een rc Do-335:
Do-335

Op die 15 cc moet een 12,5X7 drieblad maar of die ook links om te krijgen is? denk het wel hoor, anders een 2 blad 13X7.
1 ding weet ik wel, ook met windkracht 6 vliegt ie nog kaarsrecht (gewicht). :thumbsup:

Ger.

@ Stefan,

dank je, de viermotorige is in principe vliegklaar maar de motoren moeten afgesteld worden en dat is echt een klus voor als we de hele dag gaan vliegen.

@ Ger,
een 3 blads linksom heb ik nog niet gezien :-(

Het AMT intrekbaar neuswiel:
do15.jpg

En 974 gram lood (+tank) in de neus 8O
do16.jpg

dit gaan we dus proberen te voorkomen.
Houdt in dat alle servo`s die nu achte de vleugel geplaatst zijn naar voren moeten en alles wat voorin kan ook (gelukkig is de 20cc lekker zwaar).

Betekent ook dat het totaal vlieggewicht zeker met 700 gram naar beneden kan, dan wordt het dus dit:
spanwijdte: 1900 mm
vleugel oppervlakte: +/- 69 dm2
romplengte: 1830 mm
"leeg" gewicht: 6785 gram
geschat vlieggewicht: +/- 8550 gram
vleugelbelasting: +/- 124 gr/dm2

is dit nou een lijmpot als tank :lol:

en heeft de DO335 in dat filmpje nou britse kleuren?! 8O :? wie doet zo'n mooi toestel nou zoiets akeligs aan? ( beetje overdreven..)

Beetje raar, elders vond je (Berto) dat overmotoriseren niet kon en fout was, en nu doe je het zelf? ;)

Gaan we dit toestel ook in Utrecht zien vliegen?

Ik begrijp het verschil tussen een duw- en trekprop nog niet echt, wat als je gewoon een drieblads 'trekprop' omgekeerd op de achterste motor zou zetten? Wat maakt het een propellor uit van welke kant hij aangedreven wordt? (let wel; dit zijn oprechte vragen, ik geloof wel dat er verschil is, maar zou graag weten wat dat verschil is ;))

Yep, lijm op brandstof erin :lol:

Die Do-335 heeft wel britse roundels zo te zien :-(

Nu past de 20cc 4-takt :-) , wel redelijk wat weg moeten halen :-(
do17.jpg

Eh Hezik, je moet wel even juist bekijken wanneer iets overpowerd is.
Ik weet waar je op doelt en dat is even een kompleet andere kist dan deze Pfeil en dus ook kompleet anders qua motorisering.

En ja, wie weet tzt ook op Utrecht (het Ede seizoen gaat wel weer beginnen :roll:).

Het verschil tussen een trek en duwprop is de draairichting.

Een "gewone" trek prop draait rechtom, een duwprop linksom.
De trekprop omdraaien werkt alleen als je ook de draairichting van de motor omdraait (bij sommige is dit mogelijk).

Draai een trekprop maar eens om en monteer die op je mode, je zal zien dat het model nog steeds voor uit wilt alleen veel minder effectief is.

Wat maakt het een propellor uit van welke kant hij aangedreven wordt?
Niks. :wink:

Maar als je doet wat jij zegt: dat is het zelfde als wanneer je een 'normale' tweebladsprop (zoals we die allemaal gebruiken) met de achterkant naar voren op onze modellen zouden monteren. 8O

Het werkt wel, maar het rendement is nihil . . . :evil:

:wink:

jan.

Nee hoor Jan, dat is niet hetzelfde.. maar ik bedenk me wel dat je dan wel de draairichting vd. achterste motor zou moeten omdraaien.

De juiste vergelijking zou zijn een 'normale tweebladprop' op ons toestel, in de normale orientatie, maar dan de motor omgekeerd laten draaien en voor de prop monteren.. dat is wat ik bedoelde.

Anyways, dit is hier ontopic, ik ga eens zoeken of die vraag al beantwoord is en anders start ik er wel een ander draadje over.. excuses Berto voor het offtopic geneuzel.

//edit
uit een ander draadje:
Normale motor met speciale duwpropellor
of
Normale propellor maar dan verkeerdom gemonteerd maar op een motor die de andere kant op draaid.

Is dat dan geen optie? De achterste motor andersom laten draaien? Als ik mij niet vergis, moet dat met die motor relatief eenvoudig kunnen?

:offtopic:

Hezik!

Volgens mij is dat precies wat ik ook zei . . . :?

De juiste vergelijking zou zijn een 'normale tweebladprop' op ons toestel, in de normale orientatie, maar dan de motor omgekeerd laten draaien en voor de prop monteren.. dat is wat ik bedoelde.
Ik zou zeggen: maak daar eens een tekening van! 8)

:wink:

En maar weer :ontopic: .

jan.

de motordraairichting omdraaien is een optie maar daar komt wel wat meer bijkijken een duwprop vinden is makkelijker (2 blads dan).

Affijn, zorg voor later, de voorste motor even geplaatst en uitgericht:
do18.jpg

do19.jpg

Ziet er niet eens zo verkeerd uit :P

:offtopic:

Het kwartje is gevallen (bij mij :oops: ); ik begrijp nu wat Hezik bedoelt en hij heeft gelijk . . . :)
En nu weer echt :ontopic: .

jan.

Gisteravond veel breekwerk in de romp gedaan.
Al het hout wat nutteloos was, de tanks die met PUR vastgezet waren verwijderd en de servobakjes eruit gesloopt.

Vanochtend alle onderdelen die nodig zijn om de kist vliegklaar te hebben op de weegschaal gahad en ik kom nu uit op een vliegklaar gewicht van 8107 gram 8O

Ik denk dat ik iets van 400 gram lood nodig zal hebben in de neus maar dan wordt het vlieggewicht dus +/- 8500 gram, niet verkeerd dacht ik zo :D

:banana: we gaan de goede kant uit :banana:

Dank je Ruben,

Vandaag even de servoplaat gemaakt en die moet hier komen:
do23.jpg

De S3003 servo`s zijn voor het hoogteroer, elke helft wordt door 1 servo aangestuurd (wel via een V-kabel)
De S5101 is voor de richtingsroeren en neuswielbesturing.
De linker FS100 is voor de voormotor de rechter FS100 voor de achtermotor (deze worden apart aangestuurd en door een mixer ont- en gekoppeld (als ik dat werkend krijg tzt)).

Ik moet nu alleen nog even de gearservo met luchtschakelaar een plaatsje geven, goh kan ik die ergens kwijt :lol:
do24.jpg

Back