Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Nou vooruit dan, voor de zoveelste keer! :evil:

:wink:

Mit dem programmierbaren V-Kabel 2 können Sie vier Servos auf einen Kanal legen und trotzdem für jedes Servo getrennt die Laufrichtung, die Mittelstellung, die Servowege, die Wegbegrenzung, die Stellgeschwindigkeit und sogar eine Fail-Safe Position einstellen!

http://www.sm-modellbau.de/shop/index.php?cPath=7&XTCsid=da31df468377d63e486a3612c70d0b03

Wordt vooral veel toegepast bij grote kisten (zwevers, kunstvlucht, grote schaalkisten!), waar je meerdere servo's nodig hebt voor 1 functie (ailerons, kleppen, welfkleppen, hoogteroer, etc.etc.).

Ideaal ding. :yes:

(Alle dingen van Merz zijn ideaal.)

jan.

waarom zou ik zo`n dure V-kabel nemen als het met een Y-kabeltje ook kan :?

waarom zou ik zo`n dure V-kabel nemen als het met een Y-kabeltje ook kan
Daar kom je nog wel achter . . . :lol:

Ik denk dat Han het wel begrijpt, maar weet niet of zijn opmerking op mijn of jouw post slaat . . . :?

jan.

Han zijn opmerking slaat op jouw post.

Ik snap ook de werking en toepassing wel maar waarom zou ik hem toe gaan passen als ik het ook zo kan oplossen.

Daarnaast heb ik dit "probleem" (wat het niet is) alleen omdat ik wil gaan experimenteren met het apart kunnen bedienen van m`n 2 motoren.
Wie weet is dat wel niet nodig en dan kan ik alsnog m`n hoogteroerservo`s via 2 kanalen aansturen wat ik via m`n zender kan instellen.

Dus geen Merz V/kabel voor mij ;-)

Zo, gister op het werk wat kleine werkzaamheden uitgevoerd.

- Richtingsroeraansturing is gemaakt en aan elkaar gekoppeld,
- Hoofdwiel luchtslangen zijn vervangen en getest, na een nacht liggen werkte het nog goed dus tot nu toe geen lekkage,
- neuswiel vering is weer gangbaar gemaakt.

Volgende stappen,
- neuswielluchtslangen monteren,
- rolroerservo`s plaatsen.

En vanochtend weer wat gedaan:
do30.jpg

Op zich zitten de servo`s en aansturingen nu zoals ze moeten komen.

Mhhh, Ger we gaan van het weekend wel vliegen maar daar zal de Pfeil nog niet bij zijn :nooo:

Zo`n oppasdag biedt ook nog wel eens wat ruimte voor hobby`en :-)

De rolroerservo`s zijn ook geplaatst, de aansturing verloopt mooi inwendig (moet alleen nog even een kortere servoarm monteren)
do31.jpg

Volgende stap de flaps:
do32.jpg

Schiet al wel aaridg op.

Wat moet er nog echt gebeuren:
- luchtschakelaar, luchtfles, en servo een plekje geven,
- beide motoren defintief monteren,
- beide motoraansturingen installeren,
- plekje voor de ontvanger en ont. akku zoeken,
- alle buitenkabels vastzetten,
- alles in de zender instellen,
- zwaartepunt bepalen en wat lood in de neus stoppen,
- INVLIEGEN.......................

De bedoeling is om over een week of 3 toch zeker wel een maiden te kunnen maken.
Als dat alles goed verloopt dan kan het wel eens zijn dat vlak daarna de romp en vleugels geschuurd gaan worden.
De vleugels gaan we dan glassen, waarna we de hele kist van een nieuw kleurtje gaan voorzien.

En de flapservo gemonteerd :D

Flaps up:
do33.jpg

En mogelijk tot max. 47 graden down maar dat zal wel een beetje veel van het goed zijn, de uiteindelijke uitslag zal ergens tussen de 30 en 40 graden liggen:
do34.jpg

(ook hier waren ze al inwendig aangestuurd :-) )

Nu ik 2 ondersteuningsspanten voor de buitenkabels van de besturing heb geplaatst heb ik ook een plek voor luchtschakelaar en servo.
Dus meteen maar even aan het monteren geweest:
do35.jpg

Nu de tank nog ergens zien onder te brengen :wink:

Ziet er goed uit hoor! Is de volgorde van inklappen zuiver random, of is dat opzettelijk zo gedaan?

Zuiver random, er is 1 slang die zich splits naar de wielen.
In de normale vliegpositie zullen de wielen gelijkmatiger vallen en niet zoals nu 1 voor 1.

En als dat wel zo is, is het alleen maar meer schaal. Heb toch aardig wat wwii filmpjes gezien, maar kan me niet herinneren dat de wielen gelijktijdig op of neer gingen, altijd in een sequence. Kan ook bijna niet anders, de lucht zal de minste weerstand kiezen, pas als deze een hogere weerstand gaat bieden komen de andere wielen in beeld.

Maar Berto, ga je het nog verder afstellen of laat je ze zo bonken? Langzaam in en uit is veeeeel mooier, maar goed, dat is mijn smaak.

Berto, dit raad ik je heeeeeeel erg af;

do28.jpg

Met die ball-links aan 1 kant van een roerhevel zul je gegarandeerd flutter krijgen. Als je ze per sé wilt gebruiken, klem ze dan tussen 2 hevels. Op deze manier ben ik eens een aileron verloren door flutter, de roerhevel gaat namelijk zijdelings swingen/bewegen op deze manier...

Grt.

Met een pneumatisch gear zullen de wielen altijd ongelijk ingaan maar dat is eigenlijk standaard op elke kist (behalve de airliners) en dus alleen maar meer schaal.

Arvid zei:
Maar Berto, ga je het nog verder afstellen of laat je ze zo bonken? Langzaam in en uit is veeeeel mooier, maar goed, dat is mijn smaak.
zie 3 post terug:
berto zei:
Ga nog een beetje spelen met de regelschroeven :D

Nu is deze stand waarin ze in en uit gaan niet representatief voor de werkelijkheid.
Zeker niet tijdens het inklappen, in normale vliegpositie moeten de wielen omhoog getrokken worden waardoor dit veel gelijkmatiger en rustiger zal gaan en niet meer bonken.
Down zal dan juist weer wat geknepen moeten worden ;-)

Back