Dornier Do24K bouwplannen

Is het geen optie om het middendeel met de motoren vast aan de romp te bouwen en de buitenvleugels opsteekbaar te maken? Dat scheelt een hoop gedoe met vliegklaar maken. Misschien kan je voorromp+middenvleugel met de romp dwars in de auto kwijt en dan nog de staart en opsteekvleugels erbij.

Rolroerservo's in de opsteekvleugels; en hoogte- en richting-servo's in het begin van de staart. Dan hoef je maar vier stekkertjes te verbinden en de staart en opsteekvleugels vast te zetten.

full

tja, 5 minuutjes in Paint en dan heb je dit,
een "oor" op de wingstrut en een toegangsluikje in de vleugel waardoor je iets van een snelsluitpen of een soort boutverbinding kan maken, en daarnaast de ruimte om eventuele bekabeling die door de wingstrut gaat aan te sluiten. de luikjes of klepjes kunnen wel met magneetjes of met iets van een lipje aan 1 kant.

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet mijn ding, maar zeker interessant.

Volgens mij zitten ze in de eerste post behoorlijk met de schaal te rommelen . . . :mad:

jan.

@ Henri : Als het een beetje in de auto past kan je dit natuurlijk zo laten maar ik wil wel graag dat het demontabel word.

@ Marco , Mooi idee zoiets zal het wel worden denk ik. Een groot luik komt in het midden van de vleugel wat toegang bied tot het e.e.a

@ Han , Bedankt voor je links , de 2e had ik nog niet gezien :)

@ Jan , mooi dat je er ook weer bij bent , waar doel je op met rommelen in de 1e post ?

Mvg,

Bart

Hoi Jan ,

De 1:9 is een Dornier Do 24 ATT ( Amphibischer Technologie Träger ) en heeft de nieuwe TNT vleugel ( (Tragflügel neuer Technologie) en heeft een spanwijdte van 30 meter.

Mvg,

Bart

Weet iemand waar het drupelvormige aanhangsel onder de aierons voor is ?

Do-24-21.jpg
Do-24-22.jpg

Als je het hoogteroer en de rudders bekijkt , hoe zouden deze zijn gescharnierd ?

Do-24-40.jpg
Do-24-45.jpg
Do-24-44.jpg

Mvg,

Bart

Hoi Bart,

Dat wordt weer een mooi project, ga ik weer volgen!

Die druppel is een counterbalance voor de ailerons.
Stabilo lijkt me dmv een holle achterlijst van het stabilo en bolle voorlijst van de hoogteroeren te maken.

Mooi 3D-model heb je voor de basis. Met een textuurtje erop is ie helemaal prachtig :thumbsup: :

do24_0016_06.jpg

Groeten, Ramses

Kon t zo ff snel niet in mn lesboeken vinden maar volgens mij is die druppel een voor de balancering van het rolroer.

Marco

Klinkt logisch. Ik ben ook zeer benieuwd hoe bij de echte de rudders worden bediend , je kan er aan de buitenkant namelijk helemaal niets van zien.

Mvg,

Bart

Hier een voorbeeld van een hol-bol scharnierlijn bij m`n Chippy

Rudders dmv een interne hevel aansturen (door `t stabilo) zou mooi zijn.

Wat je hier trouwens aan het hoogteroer door `t stabilo ziet is een counter balance voor `t hoogteroer:

Do-24-44.jpg

Het zit aan het hoogteroer vast en het voorste ronde gedeelte gaat door `t stabilo op en neer.

Groeten, Ramses

Heb een begin gemaakt met de vleugel. Ik gebruik het 3d model van Wiek als richtlijn voor de buitenvorm. Ik heb gekozen voor een Naca 4415 vanaf het midden tot aan de aileron en dan gaat het geleidelijk over tot naca 2415 aan de tip.( gezien bij de sunderland van Jan ) Ik heb van zowel de schaal vleugel als de door mij getekende vleugel sections gemaakt om het verschil te kunnen zien. Het liefste zal ik het schaal profiel gebruiken maar ik heb echt geen idee hoe dit zou werken op een model.

a5783631-245-1.jpg

Hier de secties van bijde vleugel , de bovenste is schaal en de onderste de door mij getekende.

a5783632-87-2.jpg

a5783633-55-3.jpg

Hier de profielen van beide vleugels , bij de schaal vleugel vind ik hem erg dun worden aan de tip:

a5783634-23-4.jpg

Ik ben zeer benieuwd naar jullie imput voor het vleugel ontwerp , aarzel niet om je mening te ventileren.
Bij de Short had ik een mooi voorbeeld aan ivan's solent maar nu zal ik het helemaal zelf moeten doen ( met behulp van de mede forumers dan )

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Bart,

uit ervaring weten we dat vanaf schaal 1:5 en groter schaalprofielen zonder problemen gebruikt kunnen worden, in jou geval zou ik kiezen voor de NACA profielen.
Welke instelhoek hou je aan voor de wortelrib? (advies +1° a 1,5°)

gr.

Frank

Hoi Frank ,

Bedankt voor je advies , als hoek zat ik te denken aan 3,5° aan de wortelrib en na de buitenste motoren overgaand tot 1° aan de tip. Dit is ook zo op mijn empire vliegboot maar deze gebruikt het Selig 7055 profiel zonder flaps in de vleugel.

En als je eens goed kijkt naar de schaal profielen wat zou je hiervan zeggen ?

a5783633-55-3.jpg

Mvg,

Bart

keuzes keuzes altijd lastig. Ik ga een tijdschrift bestellen uit duitsland waar een uitgebreid versalg instaat van de Dornier Do24T van Rolf Breitinger ik ben erg benieuwed naar de door hem gebruikte constructie / profielen. Het model is vol GFK en weegt net geen 10kg ( ook schaal 1:10 ). Hier een filmpje waaring het model van Rolf vliegend is te zien vanaf 1.55 en vanaf 7.32

Als je goed kijkt naar de Do24 uit het filmpje lijkt deze een schaal profiel en instelhoek te hebben.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga geen uitspraak doen over vliegeigenschappen, maar met name het tipprofiel is bepalend voor het "schaaluiterlijk", dus dat zou wat dunner moeten. 11 á 12% misschien?
Als je de wortel wat dunner maakt, zoals jouw NACA4414, zal niemand dat opvallen.

en vanaf 9:30! :) :offtopic: Ik weet van de Blohm en Voss die in het begin te zien is, dat er een watertankje in zit om het zo mooi in het water te laten "zitten". het waterspoor hiervan is in het fpv filmpje goed te zien.
zo en nu weer :ontopic:

Marco

Back