Dornier Do24K bouwplannen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2013.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Is het geen optie om het middendeel met de motoren vast aan de romp te bouwen en de buitenvleugels opsteekbaar te maken? Dat scheelt een hoop gedoe met vliegklaar maken. Misschien kan je voorromp+middenvleugel met de romp dwars in de auto kwijt en dan nog de staart en opsteekvleugels erbij.

    Rolroerservo's in de opsteekvleugels; en hoogte- en richting-servo's in het begin van de staart. Dan hoef je maar vier stekkertjes te verbinden en de staart en opsteekvleugels vast te zetten.
     
  2. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    [​IMG]

    tja, 5 minuutjes in Paint en dan heb je dit,
    een "oor" op de wingstrut en een toegangsluikje in de vleugel waardoor je iets van een snelsluitpen of een soort boutverbinding kan maken, en daarnaast de ruimte om eventuele bekabeling die door de wingstrut gaat aan te sluiten. de luikjes of klepjes kunnen wel met magneetjes of met iets van een lipje aan 1 kant.

    Marco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Niet mijn ding, maar zeker interessant.

    Volgens mij zitten ze in de eerste post behoorlijk met de schaal te rommelen . . . :mad:


    jan.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Henri : Als het een beetje in de auto past kan je dit natuurlijk zo laten maar ik wil wel graag dat het demontabel word.

    @ Marco , Mooi idee zoiets zal het wel worden denk ik. Een groot luik komt in het midden van de vleugel wat toegang bied tot het e.e.a

    @ Han , Bedankt voor je links , de 2e had ik nog niet gezien :)

    @ Jan , mooi dat je er ook weer bij bent , waar doel je op met rommelen in de 1e post ?

    Mvg,

    Bart
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    De spanwijdte is 27,27 m.

    1 : 9 is dan geen 333 cm spanwijdte. :nooo:

    Maakt niet uit, imposante bak. :p


    Even doorklikken, mooie foto's . . .

    Dornier Do 24 ? Wikipedia


    jan.
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Jan ,

    De 1:9 is een Dornier Do 24 ATT ( Amphibischer Technologie Träger ) en heeft de nieuwe TNT vleugel ( (Tragflügel neuer Technologie) en heeft een spanwijdte van 30 meter.

    Mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Weet iemand waar het drupelvormige aanhangsel onder de aierons voor is ?

    [​IMG][​IMG]

    Als je het hoogteroer en de rudders bekijkt , hoe zouden deze zijn gescharnierd ?

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Bart,

    Dat wordt weer een mooi project, ga ik weer volgen!

    Die druppel is een counterbalance voor de ailerons.
    Stabilo lijkt me dmv een holle achterlijst van het stabilo en bolle voorlijst van de hoogteroeren te maken.

    Mooi 3D-model heb je voor de basis. Met een textuurtje erop is ie helemaal prachtig :thumbsup: :

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
  10. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    Kon t zo ff snel niet in mn lesboeken vinden maar volgens mij is die druppel een voor de balancering van het rolroer.

    Marco
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Klinkt logisch. Ik ben ook zeer benieuwd hoe bij de echte de rudders worden bediend , je kan er aan de buitenkant namelijk helemaal niets van zien.

    Mvg,

    Bart
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Hier een voorbeeld van een hol-bol scharnierlijn bij m`n Chippy

    Rudders dmv een interne hevel aansturen (door `t stabilo) zou mooi zijn.

    Wat je hier trouwens aan het hoogteroer door `t stabilo ziet is een counter balance voor `t hoogteroer:

    [​IMG]

    Het zit aan het hoogteroer vast en het voorste ronde gedeelte gaat door `t stabilo op en neer.

    Groeten, Ramses
     
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor je link , mooie uitleg. Het zal idd zoiets worden of met een pen zoals in de volgende link beschreven

    Fase 8 - Page 8

    Mvg,

    Bart
     
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Heb een begin gemaakt met de vleugel. Ik gebruik het 3d model van Wiek als richtlijn voor de buitenvorm. Ik heb gekozen voor een Naca 4415 vanaf het midden tot aan de aileron en dan gaat het geleidelijk over tot naca 2415 aan de tip.( gezien bij de sunderland van Jan ) Ik heb van zowel de schaal vleugel als de door mij getekende vleugel sections gemaakt om het verschil te kunnen zien. Het liefste zal ik het schaal profiel gebruiken maar ik heb echt geen idee hoe dit zou werken op een model.

    [​IMG]

    Hier de secties van bijde vleugel , de bovenste is schaal en de onderste de door mij getekende.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de profielen van beide vleugels , bij de schaal vleugel vind ik hem erg dun worden aan de tip:

    [​IMG]

    Ik ben zeer benieuwd naar jullie imput voor het vleugel ontwerp , aarzel niet om je mening te ventileren.
    Bij de Short had ik een mooi voorbeeld aan ivan's solent maar nu zal ik het helemaal zelf moeten doen ( met behulp van de mede forumers dan )

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2013
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Bart,

    uit ervaring weten we dat vanaf schaal 1:5 en groter schaalprofielen zonder problemen gebruikt kunnen worden, in jou geval zou ik kiezen voor de NACA profielen.
    Welke instelhoek hou je aan voor de wortelrib? (advies +1° a 1,5°)

    gr.

    Frank
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Frank ,

    Bedankt voor je advies , als hoek zat ik te denken aan 3,5° aan de wortelrib en na de buitenste motoren overgaand tot 1° aan de tip. Dit is ook zo op mijn empire vliegboot maar deze gebruikt het Selig 7055 profiel zonder flaps in de vleugel.

    En als je eens goed kijkt naar de schaal profielen wat zou je hiervan zeggen ?

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    keuzes keuzes altijd lastig. Ik ga een tijdschrift bestellen uit duitsland waar een uitgebreid versalg instaat van de Dornier Do24T van Rolf Breitinger ik ben erg benieuwed naar de door hem gebruikte constructie / profielen. Het model is vol GFK en weegt net geen 10kg ( ook schaal 1:10 ). Hier een filmpje waaring het model van Rolf vliegend is te zien vanaf 1.55 en vanaf 7.32



    Als je goed kijkt naar de Do24 uit het filmpje lijkt deze een schaal profiel en instelhoek te hebben.

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ga geen uitspraak doen over vliegeigenschappen, maar met name het tipprofiel is bepalend voor het "schaaluiterlijk", dus dat zou wat dunner moeten. 11 á 12% misschien?
    Als je de wortel wat dunner maakt, zoals jouw NACA4414, zal niemand dat opvallen.
     
  20. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    en vanaf 9:30! :) :offtopic: Ik weet van de Blohm en Voss die in het begin te zien is, dat er een watertankje in zit om het zo mooi in het water te laten "zitten". het waterspoor hiervan is in het fpv filmpje goed te zien.
    zo en nu weer :eek:ntopic:

    Marco
     

Deel Deze Pagina