Dornier Do24K bouwplannen

@ Max : Badankt voor je bijdrage , ik ge het nog een keer tekenen met een dunnere tip.

@ Marco , ook in dit fimlpje zie je het waterspoor erg goed :)

Mvg,

Bart

beste bart83
wat een mooie project als die kaar is kun je bij ons staan we maken wel ruimte voor do 24 als je eerder was begonnen had je met je project op de marinedagen kunnen staat ik denk zelf dat je veel bekijks krijgt van de veteranen en mede leven voor de bouw van je project ik blijf je volgen en je kunt lid woorden als je wil info@marinemodelbouw.nl en onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland en susses met je project

met vr gr marco de koster medeoprichter marine modelbouw nl

dat had ik dus eve gemist

je begrijpt natuurlijk wel dat ik dit draadje ga volgen he

Ik heb tekeningen van de PBY catalina van yke
maar ik vind de dornier mooier ik heb zelf jaren geleden de dornier do X uitgetekend
spanwijte 4 meter
maar de tekeningen zijn bij de verhuizing verloren gegaan

wil hem nog is opnieuw tekenen
toen zat ik erg met de motorisering wegens de trek en duwschroeven

nu zou ik dat met electromotoren oplossen

er vliegt ook nog een echte do 24 maar dan uitgerust met turbopropmotoren

weet iemand hier iets over
is het een later gebouwd model of een opgeknap gemoderniceerd vliegtuig

Zo even een weekend uit de lucht geweest. Ik ben als anwb wegenwacht meegeweest met de Welkom op de website van de Roparun 2013 - Roparun.nl.
Weekend met weinig slaap geweest en ondanks een tragische gebeurtenis op de heenreis een succelsvolle run geweest.

@ Marco: Bedankt voor de uitnodiging :) Het zou super zijn als veteranen mijn project kunnen volgen

@ Jeroen : Hier , kan je een even met de Do24ATT mee vliegen Dornier DO-24 ATT

@ Max , het is idd een orginele romp met een nieuwe vleugel.

deze week meer . . . . .

Mvg,

Bart

Zo weer even wat bezig geweest. heb het profiel Naca 4415 gekozen voor het middendeel van de vleugel. Nar de tip loopt het uit naar een dunner profiel. Verder ben ik bezig geweest met de gondels en de flap constructie. Het was lastig om de gondels er schaal uit te laten zien doordat het profiel natuurlijk iets afwijkt van het orgineel.
Hier wat printscreens van de vorderingen:

a5784776-156-5.jpg

a5784777-125-6.jpg

a5809416-229-16.jpg

a5809415-12-15.jpg

a5803303-156-5.jpg

a5803316-223-7.jpg

a5809400-90-7.jpg

a5809401-250-8.jpg

a5809402-27-9.jpg

a5809395-117-10.jpg

a5809396-19-11.jpg

a5809397-52-12.jpg

a5809398-88-13.jpg

a5809399-244-14.jpg

a5809417-206-17.jpg

Mvg,

Bart

Wat ben je toch een handige donder ziet er weer super uit.

Wordt tijd dat ze bij Dordt een groot meer gaan graven, zou dan direct met je mee gaan bouwen en weet ook al welke.

Ton

De scharnieren voor de Aileron waren niet naar mijn zin dus heb ik ze opnieuw getekend :

a5813416-132-X-24%20%2865%29.jpg

full

full

full

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart, ik word een beetje nerveus van jou gebruik van kogel-linkjes als scharnieren. Ik kan niet bogen op grote ervaring daarmee, maar het lijkt me dat er nogal wat krachten op een rolroer werken, en bij het relatief grote contactoppervlak van de kogel met de behuizing zal dat tot veel wrijving leiden. En ze zijn bedoeld om juist in de richting van de krachten uit elkaar te kunnen........
Een oplossing met penscharnieren lijkt mij beter, bijvoorbeeld de Robart Hinge Points.

Sowieso gebruik ik die zwarte kunststof kogel-links niet meer omdat ze op den duur kunnen scheuren. Je hebt ze ook van aluminium en als je die nou eens aan de roeren bevestigt i.p.v. aan de 'dragers' zoals je nu getekend hebt; en je maakt van het uiteinde van de 'dragers' een dubbele plaat met schroefgat; dan komen de krachten op de kogel-links zoals het hoort en zitten ze ook nog eens veilig ingesloten. Die aluminium kogel-links zien er realistischer uit en je 'dragers' zien er dan ook meer uit als het origineel.

De Robart Hinge Points kan je niet als hevel tegen het roer bevestigen. De aluminium kogel-links wel met een stuk schroefdraad en epoxy. Je moet dan wel M3 draad en kogel-links nemen. M2 zit niet goed genoeg vast met epoxy in balsa.

De Robart Hinge Points kan je niet als hevel tegen het roer bevestigen.

Waarom niet, Henri? Je kunt net zoals bij jou M3 draadeind toch een 3 mm gat boren en dan het scharnier met epoxy in het balsa vastzetten? Hoogstens moet je een stukje van het scharnier afsnijden.

Er zijn 5 scharnieren per aileron , ik denk dat de krachten per kogel link wel mee zullen vallen. En mocht het niet werken dan is het snel omgebouwd naar robart hinges hoop ik ;)Hier enkele foto's va de Dorniet Do24T3 van Dhr Breitinger dit model vliegt al enkele jaren rond :

full

full

onderstaand filmpje is het model te zien vliegen :

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet, Henri? Je kunt net zoals bij jou M3 draadeind toch een 3 mm gat boren en dan het scharnier met epoxy in het balsa vastzetten? Hoogstens moet je een stukje van het scharnier afsnijden.

Okee, zo kan het wel. :yes:

Hier enkele foto's va de Dorniet Do24T3 van Dhr Breitinger dit model vliegt al enkele jaren rond

En toch is dat niet verstandig, want zoals Max al zei heb je dan krachten dwars op de kogel-link en kan de kogel er uit floepen. De kogel-link wordt zo verkeerd toegepast, in de verkeerde richting. Constructief is het een beetje als een schilderij aan de muur hangen met een stuk kauwgom ... gaat prima tot je het te zwaar belast.

Het kan best dat het bij Dhr Breitinger al jaren goed gaat, maar je hebt vast wel eens van de Wet van Murphy gehoord: iets wat verkeerd kan gaan, zal op een dag ook verkeerd gaan.

Okee, zo kan het wel. :yes:

En toch is dat niet verstandig, want zoals Max al zei heb je dan krachten dwars op de kogel-link en kan de kogel er uit floepen. De kogel-link wordt zo verkeerd toegepast, in de verkeerde richting. Constructief is het een beetje als een schilderij aan de muur hangen met een stuk kauwgom ... gaat prima tot je het te zwaar belast.

Het kan best dat het bij Dhr Breitinger al jaren goed gaat, maar je hebt vast wel eens van de Wet van Murphy gehoord: iets wat verkeerd kan gaan, zal op een dag ook verkeerd gaan.

Murphy's law of combat : ''the enemy is in range , SO ARE YOU !! ''

Ik zal nog eens over de constructie nadenken , over het verkeerd belasten van de link heb je wel een punt idd.

Mvg,

Bart

En de linkjes 90 graden verdraaien, dan zit het toch goed ivm de krachten?

Dat is inderdaad ook wat ik voorstelde ...

als je die nou eens aan de roeren bevestigt i.p.v. aan de 'dragers' zoals je nu getekend hebt; en je maakt van het uiteinde van de 'dragers' een dubbele plaat met schroefgat; dan komen de krachten op de kogel-links zoals het hoort en zitten ze ook nog eens veilig ingesloten. Die aluminium kogel-links zien er realistischer uit en je 'dragers' zien er dan ook meer uit als het origineel.

Bart, moet ik het anders even schetsen?

Back