Dornier Do24K bouwplannen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 13 mei 2013.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Max : Badankt voor je bijdrage , ik ge het nog een keer tekenen met een dunnere tip.

    @ Marco , ook in dit fimlpje zie je het waterspoor erg goed :)

    Mvg,

    Bart
     
  2. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste bart83
    wat een mooie project als die kaar is kun je bij ons staan we maken wel ruimte voor do 24 als je eerder was begonnen had je met je project op de marinedagen kunnen staat ik denk zelf dat je veel bekijks krijgt van de veteranen en mede leven voor de bouw van je project ik blijf je volgen en je kunt lid woorden als je wil info@marinemodelbouw.nl en onze website MMN - Vriendenkring voor Marine Modelbouwers Nederland en susses met je project

    met vr gr marco de koster medeoprichter marine modelbouw nl
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Wat word de beoogte spanwijte van dit model
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Post 1 Jeroen......

    2.70m, 1:10
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dat had ik dus eve gemist

    je begrijpt natuurlijk wel dat ik dit draadje ga volgen he

    Ik heb tekeningen van de PBY catalina van yke
    maar ik vind de dornier mooier ik heb zelf jaren geleden de dornier do X uitgetekend
    spanwijte 4 meter
    maar de tekeningen zijn bij de verhuizing verloren gegaan

    wil hem nog is opnieuw tekenen
    toen zat ik erg met de motorisering wegens de trek en duwschroeven

    nu zou ik dat met electromotoren oplossen

    er vliegt ook nog een echte do 24 maar dan uitgerust met turbopropmotoren

    weet iemand hier iets over
    is het een later gebouwd model of een opgeknap gemoderniceerd vliegtuig
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is de Do 24ATT
    HOME | Do 24ATT - An Iren Dornier Projekt
    Dornier Do-24 Homepage
    Ik begrijp dat het een originele romp is met een nieuwe vleugel en motoren. En het is een amfibie, met een landingsgestel dus.
     
  7. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo even een weekend uit de lucht geweest. Ik ben als anwb wegenwacht meegeweest met de Welkom op de website van de Roparun 2013 - Roparun.nl.
    Weekend met weinig slaap geweest en ondanks een tragische gebeurtenis op de heenreis een succelsvolle run geweest.

    @ Marco: Bedankt voor de uitnodiging :) Het zou super zijn als veteranen mijn project kunnen volgen

    @ Jeroen : Hier , kan je een even met de Do24ATT mee vliegen Dornier DO-24 ATT

    @ Max , het is idd een orginele romp met een nieuwe vleugel.

    deze week meer . . . . .


    Mvg,

    Bart
     
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Zo weer even wat bezig geweest. heb het profiel Naca 4415 gekozen voor het middendeel van de vleugel. Nar de tip loopt het uit naar een dunner profiel. Verder ben ik bezig geweest met de gondels en de flap constructie. Het was lastig om de gondels er schaal uit te laten zien doordat het profiel natuurlijk iets afwijkt van het orgineel.
    Hier wat printscreens van de vorderingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.302
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ben je toch een handige donder ziet er weer super uit.

    Wordt tijd dat ze bij Dordt een groot meer gaan graven, zou dan direct met je mee gaan bouwen en weet ook al welke.

    Ton
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    jeetje hee het gaat de goede kant op met de schaalbouwers zo

    dit worden top tekeningen
     
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    En weer ''even'' achter het scherm gezeten :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    De scharnieren voor de Aileron waren niet naar mijn zin dus heb ik ze opnieuw getekend :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Bart, ik word een beetje nerveus van jou gebruik van kogel-linkjes als scharnieren. Ik kan niet bogen op grote ervaring daarmee, maar het lijkt me dat er nogal wat krachten op een rolroer werken, en bij het relatief grote contactoppervlak van de kogel met de behuizing zal dat tot veel wrijving leiden. En ze zijn bedoeld om juist in de richting van de krachten uit elkaar te kunnen........
    Een oplossing met penscharnieren lijkt mij beter, bijvoorbeeld de Robart Hinge Points.
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Sowieso gebruik ik die zwarte kunststof kogel-links niet meer omdat ze op den duur kunnen scheuren. Je hebt ze ook van aluminium en als je die nou eens aan de roeren bevestigt i.p.v. aan de 'dragers' zoals je nu getekend hebt; en je maakt van het uiteinde van de 'dragers' een dubbele plaat met schroefgat; dan komen de krachten op de kogel-links zoals het hoort en zitten ze ook nog eens veilig ingesloten. Die aluminium kogel-links zien er realistischer uit en je 'dragers' zien er dan ook meer uit als het origineel.

    De Robart Hinge Points kan je niet als hevel tegen het roer bevestigen. De aluminium kogel-links wel met een stuk schroefdraad en epoxy. Je moet dan wel M3 draad en kogel-links nemen. M2 zit niet goed genoeg vast met epoxy in balsa.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Waarom niet, Henri? Je kunt net zoals bij jou M3 draadeind toch een 3 mm gat boren en dan het scharnier met epoxy in het balsa vastzetten? Hoogstens moet je een stukje van het scharnier afsnijden.
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Er zijn 5 scharnieren per aileron , ik denk dat de krachten per kogel link wel mee zullen vallen. En mocht het niet werken dan is het snel omgebouwd naar robart hinges hoop ik ;)Hier enkele foto's va de Dorniet Do24T3 van Dhr Breitinger dit model vliegt al enkele jaren rond :

    [​IMG]

    [​IMG]

    onderstaand filmpje is het model te zien vliegen :




    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Okee, zo kan het wel. :yes:

    En toch is dat niet verstandig, want zoals Max al zei heb je dan krachten dwars op de kogel-link en kan de kogel er uit floepen. De kogel-link wordt zo verkeerd toegepast, in de verkeerde richting. Constructief is het een beetje als een schilderij aan de muur hangen met een stuk kauwgom ... gaat prima tot je het te zwaar belast.

    Het kan best dat het bij Dhr Breitinger al jaren goed gaat, maar je hebt vast wel eens van de Wet van Murphy gehoord: iets wat verkeerd kan gaan, zal op een dag ook verkeerd gaan.
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Murphy's law of combat : ''the enemy is in range , SO ARE YOU !! ''

    Ik zal nog eens over de constructie nadenken , over het verkeerd belasten van de link heb je wel een punt idd.


    Mvg,

    Bart
     
  19. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna
    En de linkjes 90 graden verdraaien, dan zit het toch goed ivm de krachten?

    Marco
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is inderdaad ook wat ik voorstelde ...

    Bart, moet ik het anders even schetsen?
     

Deel Deze Pagina