@ Jeroen , ik zal het vanavond eens proberen.
Even een stukje over de koepels. De Do24k X-1 t/m X-12 hadden 3 alkan koepels. Hierbij valt op dat de achterste koepel hoger lijkt of een kleinere diameter heeft. Het zou kunnen zijn dat alle 3 de koepels hetzelfde zijn en dat de middelste en voorste dus dieper in de romp gemonteerd zitten. Het zou ook zo kunnen zijn dat achterste koepel van een ander type was.
De voorste was een alkan type 920. van de middelste en staart koepel heb helaas geen gegevens.
Vanaf de X-13 t/m X-37 is de middelste koepel vervangen door een Lafette AB-15 koepel welke plaats gaf aan het 20mm Hispano Suiza HS404 snelvuur kanon.
De Do24T ( gebouwd voor de Seenötdienst ) had een een staartkoepel van een ander type , een alkan 850.
Vanavond het web maar weer eens afspeuren . . .
Alkan 920 in de neus :
Middenkoepel X-1
Staartkoepel Do24 K
Neuskoepel Do24K
Lafette AB15 koepel met HS404
Alkan 850 van Do24 T , duidelijk anders dan de ''Nederlandse'' koepel
Staartkoepel Do24K
de X-1 met de 3 alkan koepel , let op de hoogte van de koepels :
Nogmaal de staartkoepel van de nederlandse DO24K
De koepel die ik nu getekend heb heeft een diameter van 1meter. Ik heb deze koepel ook even op de neus ''gepast'' en hij leek wat te groot. Het is maar een wilde gok maar zou het type nummer van de Alkan koepels misschien de diameter aanduiden? als je kijkt naar de staartkoepel van de T versie dan valt op dat deze een kleinere diamer heeft , en het type is ''850'' .
Mvg,
Bart