Dornier Do24K bouwplannen

@ Hoogvlieger : Bedankt , Do voorzijde heeft inderdaad veel weg van de Do26. Als je over de Do26 wat wilt lezen heb ik hier 2 intressante links voor je :

Do26 Seeadler

Post uit ''post pics of your floatplanes

De Do26 heeft als grote uitdageing naturlijk het liften van de achterste motoren , bij Do24 vind ik de Parasolvleugel de grootste uitdaging.

Mvg,

Bart
 
Ik vind de 24 mooier dan de 26
de 24 heefd wat stoers mer doe romp drijvers en de daardoor ontstane mooie lijnen
 
@ Jeroen , idd dat vind ik ook + de nl historie van deze kist maakt het extra boeiend.

Weer wat verder gegaan aan de staart , wat vinden jullie ervan ?

a5997000-131-10.jpg


a5997001-98-11.jpg


a5997002-194-12.jpg


a5997003-166-13.jpg


a5997004-2-14.jpg


a5997005-227-15.jpg


Mvg,

Bart
 
kijk goed naar de foto van de echte en naar jouw start
en dan de overgan naar het plato voor de turret
daar heb je een klijne vergising gemaakt
 
@ Jeroen ,

Ik denkt dat je gelijk hebt. Dit is een lastig stuk waar ik geen goede referentie''s van heb. Ik zal het dus van oude foto's moeten natekenen. Ik heb de Alkan Typ920 toren getekend en op het plateau geplaatst. Als ik het zo zie dan lijkt het dat de diameter van de koepel en het plateau wat kleiner moet zijn , wat vinden julllie ervan ?

Ik heb helaas geen afmetingen van de echte Alkan Typ-920 koepel , mocht iemand hier meer info over hebben dan hoor ik het graag.

Mvg,

Bart

a5998141-41-16.jpg


a5998142-131-17.jpg


a5998143-235-18.jpg
 
@ Jeroen , ik zal het vanavond eens proberen.

Even een stukje over de koepels. De Do24k X-1 t/m X-12 hadden 3 alkan koepels. Hierbij valt op dat de achterste koepel hoger lijkt of een kleinere diameter heeft. Het zou kunnen zijn dat alle 3 de koepels hetzelfde zijn en dat de middelste en voorste dus dieper in de romp gemonteerd zitten. Het zou ook zo kunnen zijn dat achterste koepel van een ander type was.
De voorste was een alkan type 920. van de middelste en staart koepel heb helaas geen gegevens.

Vanaf de X-13 t/m X-37 is de middelste koepel vervangen door een Lafette AB-15 koepel welke plaats gaf aan het 20mm Hispano Suiza HS404 snelvuur kanon.

De Do24T ( gebouwd voor de Seenötdienst ) had een een staartkoepel van een ander type , een alkan 850.

Vanavond het web maar weer eens afspeuren . . .

Alkan 920 in de neus :

a5998466-87-Alkan%20front.jpg


Middenkoepel X-1
a5998467-176-Alkan-middle%20turret.jpg


Staartkoepel Do24 K
a5998468-20-Dutch%20rear%20turret%202.jpg


Neuskoepel Do24K
a5998469-166-Front%20turret%20dutch.jpg


Lafette AB15 koepel met HS404
a5998470-183-middle%20turret.jpg


Alkan 850 van Do24 T , duidelijk anders dan de ''Nederlandse'' koepel
a5998471-204-Rear%20turret%20Do24T.jpg


Staartkoepel Do24K
a5998472-70-Rear%20turret%20dutch.jpg


de X-1 met de 3 alkan koepel , let op de hoogte van de koepels :
a5998473-51-X-1%20showing%203%20alkan%20turrets.jpg


Nogmaal de staartkoepel van de nederlandse DO24K
a5998840-54-1.jpg


De koepel die ik nu getekend heb heeft een diameter van 1meter. Ik heb deze koepel ook even op de neus ''gepast'' en hij leek wat te groot. Het is maar een wilde gok maar zou het type nummer van de Alkan koepels misschien de diameter aanduiden? als je kijkt naar de staartkoepel van de T versie dan valt op dat deze een kleinere diamer heeft , en het type is ''850'' .


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt:
dat de type aanduiding de diameter van de koepol aangeefd zal zeer goed mogelijk zijn
zo eenvoudig werd er toendertijd wel gedacht
 
Heb geen nieuwe info meer gevonden over de koepels helaas. Wel heb ik in de handleiding voor de Do24K een tekening gevonden waar de staart koepel kleiner is afgebeeld dan de voorste 2. Ik snap dat dit geen schaal tekening is maar er zal toch wel een reden zijn dat deze kleiner is afgebeeld.

Heb verschillende koepels getekend en hierop het romp achterstuk aangepast , een 920 en een 850. Hier de resultaten:

a5999602-101-Tail-turret%20850.jpg


a5999603-255-Tail-turret%20920.jpg


a5999604-119-Tail-turret%20850-1.jpg


a5999605-111-Tail-turret%20920%201.jpg


a5999606-89-Tail-turret%20850-2.jpg


a5999607-36-Tail-turret%20920%202.jpg


a5999608-158-Manual%20Do24K.jpg


Welke vinden jullie het meest op de echte lijken ?

Mvg,

Bart
 
Bedankt vor jullie imput heren. Na goed kijken naar de tekeningen en foto's ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de romp aan de achtrkan iets te smal had getekend. Ik heb het nu aangepast ( en dus gelijk weer het hoogte roer , koepel plateau enz enz. )
Ik heb nu 2 versie's één met 850 koepel en één met 920 koepel. Mocht ik ooit nog documentatie vinden over de koepels dan kan ik een goede keuze maken. Als ik het zo bekijk neig ik nu naar de 850 versie.
Gelukkig staat de 920 koepel wel goed in de neus.
Nu laat ik de alkan koepels even rusten en ga morgen verder met de middekoel Lafette AB-15.

Mvg,

Bart

a6002254-247-19.jpg


a6002255-253-20.jpg



a6002256-159-21.jpg



a6002257-217-850.jpg



a6002258-115-920.jpg



a6002259-30-850-2.jpg



a6002260-64-920-2.jpg



a6002261-55-850-3.jpg



a6002262-42-920-3.jpg
 
Gisteravond de middenkoepel getekend en wat gerommelt aan de romp op de plaats waar de koepels komen.

a6006181-81-22.jpg


a6006182-199-23.jpg


a6006184-9-25.jpg


a6006185-147-Do-24%20%2842%29.jpg


Mvg,

Bart
 
Even het eea aan de cockpit aangepast :

a6007862-8-26.jpg


a6007863-169-27.jpg


a6007864-107-29.jpg


Heeft niet veel meerwaarde om deze details uit te werken maar het 3d model komt zo wel een beetje meer tot leven :)

Mvg,

Bart
 
Wonderbaarlijk hoe kleine onderdelen soms veel tijd kosten. Gister avond alleen de struts van de staart gemaakt. Op de tekenin van nvvm staan deze net iets achter spant 39 afbebeeld maar het lijkt toch het meest waarschijnlijk dat deze op spant 39 gemonteerd waren. Verder de lijntjes voor de romp/vleugel verbinding getekend , hier het gelukkig hele goede documentatie van in de vorm van het handboek Do24K .

a6008873-36-30.jpg


a6008874-59-34.jpg


a6008875-6-31.jpg


a6008876-114-32.jpg


a6008880-55-19.jpg


a6008881-145-Spant%2013.jpg


Het begint er al echt als een Do24 uit te zijn vinden jullie ook niet ?

Mvg,

Bart
 
Dat voor aanzicht dat komt nogal drijgend over brrrrrrrrrrrrrr

hij word mooi

Gaaf heh !

weer wat detail op de romp gemaakt en bezig geweest met de ramen , het was lastig om deze goed schaal in de complexe romp vorm te krijgen maar het is aardig gelukt denk ik.
Ne verder met de vleugel.

a6010966-76-36.jpg


a6010967-44-37.jpg


a6011054-198-39.jpg


a6011055-45-40.jpg


a6010968-13-38.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top