Dornier Do24K bouwplannen

Bedankt ! ,

En dit is ook er erg leuk om te doen. Ik vond de Do24 altijd al een mooie kist maar tijdens het research voor mijn Empire vliegboot las ik ook wat over de Dornier tijdens de evactuatie naar Broome en de Broome raid. Hierdoor kreeg ik meer intresse voor de kist.
Het lezen van de verhalen over de ontwikkeling en operationele geschiedenis is erg intressant.

Hier een plaatje van de gebruikte hoeken voor stabilo en vleugel. Het gebruikte vleugel profiel van het orgineel is Flügel-Profil : NACA 2212 ( mod. ). Mittel-Flügel = NACA 2216 ; Außen-Flügel bis Anfang Randbogen = NACA 2208

a5930726-82-249-d8ca9f3581.jpg

[size=+2]Zouden deze profielen en hoeken werken op een model in deze schaal ?[/size]

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
De tekeningen van de modelbouwers vereniging zijn binnen. Ze te zien zijn ze behoorlijk accuraat. Maandag ga ik ze laten scannen en dan wer verder tekenen. Zijn er nog meer meningen over de vraag uit post #122 ?

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Mvg,

Bart

Bart ,

Dat is totaal 6 graden instelhoek verschil tussen vleugel en stabilo wat toch wel erg veel is.

De grote jonge zal dat nodig hebben gehad vanwege het gewicht maar op een model is dat teveel.

Zou zelf gaan voor iets van +2.5-3 vleugel max en stabilo op 0.

Ton

De grote instelhoek van de vleugel heeft de Short Sunderland (5 graden) ook en dat was om, tijdens het afvangen bij het landen op water, te voorkomen dat het toestel teveel achterover hangend het water ging raken, maar afgevangen juist toch vlak op het water komt, anders gaat hij teveel opstuiteren.
Het karakterstieke van die oude vliegboten was dan ook dat ze iets voorover vliegen.

Dus de grote instelhoek van de Do-24 vleugel (4,5 graden) zou je kunnen handhaven, maar de instelhoek van het stabilo op positief en wel op +2 graden, i.p.v. die -2 graden negatief van het origineel, zodat het instelstoekverschil niet te groot wordt, want zoals Ton ook al zegt, anders wordt dat voor een model veel te veel (+4,5 en -2 = 6,5 graden verschil!) en + 4,5 en + 2= 2,5 graad instelhoekverschil en dat vindt ik persoonlijk nog veel! Persoonlijk vindt ik 2 graden instelhoekverschil het max.
Je zou ook kunnen kiezen voor +4 en + 2. Instelhoek verschil is dan 2 graden.
Ga je de vleugelinstelhoek verlagen naar 2,5graad, dan verliest het model dus veel van zijn karakterstieke vliegbeeld en is waarschijnlijk moeilijker op water te landen!

groetjes,
Jan

Jan,

Helemaal mee eens +4 en +2 zou zeker prima kunnen zijn maar vraag me af of de romp dan in de juist hoek in de lucht ligt zoals het grote voorbeeld.

Normaal gesproken kom ik niet hoger dan +1.5 en 0 maar heb met de Fiat ervaren dat ik naar +2.5 en 0 moest vanwege het meer gewicht (hogere vleugelbelasting) dan eerst ingeschat.

Denk dan ook dat het van groot belang is dat je eerst een inschatting maakt van het eindgewicht (vleugelbelasting) en daarop de instelhoeken van het model gaat afstemmen en tevens afstemmen op hoe je de romp wil zien al vliegend in vlakke vlucht.

Want het lijkt mij namelijk dat de Dornier met +4 en -2 een vliegbeeld zou geven met een hangende staat te vliegen.

Ton

Jan,

Helemaal mee eens +4 en +2 zou zeker prima kunnen zijn maar vraag me af of de romp dan in de juist hoek in de lucht ligt zoals het grote voorbeeld.

Want het lijkt mij namelijk dat de Dornier met +4 en -2 een vliegbeeld zou geven met een hangende staat te vliegen.

Ton

Juist daarom +4 en +2 (instelhoekverschil 2 graden) en niet +4 en -2 want dan wordt het instelhoekverschil weer 6 graden en zal het model als een idioot willen klimmen bij snelheidstoename.

Mijn Sunderland had een vleugelinstelhoek van +5 en een stabiloinstelhoek van +3,5, zodat het instelhoekverschil 1,5 graad was.
Hij vloog dan ook netals het origineel met een downward neus en vlak bij een stationaire motorloop in de landing.

groetjes,
Jan

Klopt de Sunderland vloog met de neus laag en staart hoog maar gezien de instelhoeken van de Dornier vloog die niet met de neus laag maar met de neus juist hoog en staart laag als vlakkevlucht vliegbeeld. Je zou dan met + en + instelhoek een niet juist vliegbeeld krijgen althans dat lijkt mij.

Ton

Heren bedankt voor de imput , ik hoop een gewicht van 6 a 7kg te realiseren.

Hier een filmpje van een Do24 tijdens het opstijgen = : ( 10:29 )

Ik heb contact met de heer Breitinger , hij heeft een Do24T3 gebouwd in 1:10 , het model weegt net geen 10kg hij de volgende hoeken/profielen toegepast:

Rolf Breitinger zei:
Flügel-Profil : NACA 2212 ( mod. ). Mittel-Flügel = NACA 2216 ; Außen-Flügel bis Anfang Randbogen = NACA 2208 ; Abweichend vom Original-Flugzeug habe ich den Außenflügel 3° geschränkt und dadurch sehr sicheres Überziehverhalten erreicht.( Nr. 3837 = Querruder-Profil; Nr. 3836 = Flügelprofil )

Auch habe ich den Einstellwinkel des Flügels nicht 4,5° sondern mit 4° ( bezogen auf die Bezugsebene Rumpfoberseite unter dem Flügel ) etwas kleiner gewählt. Durch diese Änderung ergibt sich noch keine sichtbare Änderung an den Verschneidungen der Motorgondeln zum Flügel.

Leitwerks-Profile = Gö 409. Das Höhenleitwerk muß so eingebaut werden, daß der Einstellwinkel EWD abweichend vom Original ca. 2,5° bis 3° betragen soll.

Achtung ! Da sich beim Ausfahren der Spreizklappen ein Aufnickendes Moment ergibt, muß Tiefenruder beigemischt und erprobt werden !!!!!!

Onderstand filmpje is dit model vliegend te zien bij 3.14m

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
[size=+2]Update:[/size]

Vandaag ben ik op bezoek geweest bij Prudent Staal , mede auteur van het boek ''Dornier Do24 Herinneringen aan een legendarische vliegboot'' Ik heb echt ontzettend veel foto's , tekeningen , handboeken en logboeken mogen zien. het archief wat is opgebouwd door dhr Staal is erg indrukwekkend. Bij deze wil de dhr Staal nogmaals bedanken voor het bezoek dat ik heb mogen maken :)
Het was een zeer informatieve dag.

Verder heb ik via het Dornier archief Friedrichshaven een originele maat tekening ontvangen waarmee ik alle rompspanten zou kunnen tekenen. Ik heb alleen het idee dat er op deze tekening informatie mist. Of ik zie gewoon niet hoe ik hem moet lezen :oops:

Mocht er iemand zijn met enige kennis mtb het lezen van deze tekeningen zou ik hiermee graag wat hulp krijgen. De tekening kan ik doormailen.

Mvg,

Bart

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Hoe langer ik de tekening blijf besturderen hoe meer ik zie :) heb een begin gemaakt met het uitwerken van de spanten . . .

a5978773-154-1.jpg

a5978774-124-2.jpg

a5978775-92-3.jpg

Mvg,

Bart

Nou nog een scriptje schrijven zodat je alleen maar de getallen in hoeft te voeren, en Rhino tekent je spanten........ ;) :grin:

Nou nog een scriptje schrijven zodat je alleen maar de getallen in hoeft te voeren, en Rhino tekent je spanten........ ;) :grin:

? ? ?

voor nu gaat dat mij een beetje boven mijn pet ben ik bang. Ik mis ook nog steeds een hoop maten helaas,

Mvg,

Bart

Weer verder gegaan met de Do24. Nu maar begonnen met het moeilijkste deel : de cockpit en de het de voorste helft van de romp. De zij ramen hebben nog wat aandacht nodig maar het resultaat is tot zo ver erg naar mijn zin :)

Mvg,

Bart

attachmentNew.php

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Gisteren weer een productieve avond gehad :) Heb de vorm van de stummels en het achterste deel van de romp getekend. De vorm heb ik gemaakt op basis van de tekening met waarop enkele afmetingen staan en dmv het goed naar foto's kijken. Het valt op dat het gedeelte helemaal achter aan de romp waar de staartkoepel op komt bij de ''K'' versie duidelijk anders is dan bij de T versie's. Gelukkig heb ik genoeg foto's om dit te controleren , het alleen wel goed oppassen geblazen omdat ik veel gebebruik maar van de foto's 'van de Do24's welke in museums staan maar dit zijn allemaal ex-spaanse kisten ( 't''versie dus )

Hier enkele afbeeldingen van mijn vorderingen:

a5994704-88-2.jpg

a5994706-57-3.jpg

a5994708-123-5.jpg

a5994709-219-6.jpg

a5994715-23-8.jpg

a5994716-121-9.jpg

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Misschien vanavond een begin maken aan de koepels , gelukkig zijn de voor en achter koepel hetzelfde. ( de X-1 tm X-12 hadden ook midden op de romp een alkan koepel , vanaf de X-13 werd deze vervangen door een grotere koepel met 20mm Hispano-Suiza HS404 Kanon. )

Mvg,

Bart

ga dit draadje ook volgen :thumbsup:
de tekeningen ogen al veelbelovend :D:D
ben benieuwd hoe de aandrijving van de achterste props zal worden...

EDIT: heb alleen de laatste pagina gezien, en me vergist in type.:oops:
de romp (met name cockpit en neus) lijkt verdacht veel op deze: de 26
do-26.jpg

groet,
Hoogvlieger

Back