Bouwverslag Dornier Do24K , schaal 1/10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bart83, 26 okt 2015.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Btw, de switches in mijn vorige bericht zijn weer beschikbaar. Ik heb er gelijk 5 besteld: beter mee dan om verlegen.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ik zou eerst maar eens even je stroombronnetje doormeten Bart, de kans dat je dat door je actie opgeblazen hebt lijkt mij groter, en dan is het niet verstandig om 'm gelijk weer aan te sluiten op de leds, zodat die alsnog de geest geven.

    Mooi werk allemaal trouwens.

    Max.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @max z , ik ga eerst de led driver vervangen en zien wat er gebeurd.

    Laatste dagen niet veel tijd aan de Do24 bezig geweest. Druk met het huis e.d. Het glassen van de staart kost veel tijd maar dit is gedaan, morgen gaat deze in de primer.

    Verder bezig geweest met de koepels. Deze bestaan uit vacuüm gevormde delen. Hier moet natuurlijk nog een framewerk overheen.
    Ik wilde dit met lak doen. De koepels heb ik met blauwe tape gemaskeerd en voorzichtig het framewerk uitgesneden. Daarna één laag blanke lak en dan twee lagen kleur lak gespoten. Na ongeveer 2 uur drogen heb ik voorzichtig de tape verwijderd. Voor een eerste keer toch erg tevreden met het resultaat :)

    mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    AER, E.hof en renetl50 vinden dit leuk.
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wow strak hoor :thumbsup:
    Zal een aardig pielklusje geweest zijn om de tape zo netjes uit te snijden.
    Mooi werk :yes:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Holly -piep- Bart Dat zijn afplakskils van het hoogste niveau! Prachtig
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de leuke reacties!

    De staart is inmiddels gereed. Voor het glassen woog de staart 350gram, nu 520gram.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    AER, ramses, tjarko en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Phoeh, strak werk hoor :wave Heel gaaf!
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Tijd om het draadje weer te updaten. Nu de staart zo ver gereed is ben ik verder gegaan met de midden vleugel. Hier en daar was er nog wat schuurwerk voordat ik met het glassen kon beginnen. Na het glassen de epoxy goed uit laten harden . . . in de hete auto :) als de zon dan toch schijnt kunnen we er maar beter goed gebruik van maken. Nadat alles is uitgehard heb ik het weefsel gevuld met twee lagen primer . . . en vervolgens het meeste er weer vanaf geschuurd.
    Ik keek er als een berg tegen op al dat schuurwerk maar het is eigenlijk wel ontspannend.
    Op de midden vleugel komen enkele 3d geprinte details: luchthappers voor de oliekoelers, handvatten en de DF antenne. De twee laatst genoemde verwacht ik morgen, als deze zijn gemonteerd kan de laatste laag primer worden aangebracht. De luchthappers heb ik op de juiste plaats gemonteerd middels sjablonen.
    Volgende update zal de midden vleugel een kleurtje hebben.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    AER, ramses, MicropropSport en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Het ziet er goed uit, mooi werk weer!
     
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt Frits!

    Na het schuren van de eerste twee lagen primer heb ik een derde laag aangebracht. Als deze weer is gechuurd kan de kleur er op.
    De 3d prints van shapeways zijn inmiddels binnen en zal ik monteren voordat de kleur er op komt.
    Bevriende modelbouwer ui de VS Jim was op vakantie in Nederland en is op bezoek geweest. Het was erg leuk Jim weer eens te zien en we hebben gezellig gekletst over onze Dornier Do24's.
    Deze weer probeer ik de midden-vleugel gereed te krijgen. Aankomend weekend zal ik met de Do24 op pro-wing staan.

    Mvg,

    Bart


    Begint er op te lijken. . .

    [​IMG]

    [​IMG]


    De DF-Antenne even passen.

    [​IMG]

    De plankjes van de gondels zijn nog zichtbaar maar ik laat het zo, om deze weg te krijgen zou er veel vulmiddel en dus gewicht bij komen.

    [​IMG]


    De ventilatie openingen zijn goed gelukt.

    [​IMG]


    3d print DF Antenne en handels

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Samen met Jim bij mijn Do24 . . .

    [​IMG]
     
    AER, Hans V, freekt en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat wordt een flinke kist! Mooi gebouwd! Waar sta je op ProWing?
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Hoi Frits, het word inderdaad een flink toestel. Ik sta bij RC-Europe op de stand.

    mvg,

    Bart
     
    ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Ik volg dit draadje al sinds het begin met grote bewondering voor de vakmanschap en kijk ernaar uit dit prachtige model op de ProWing te kunnen bewonderen! :thumbsup:
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor het compliment en leuk dat je komt kijken :)

    Tot zondag!

    Bart
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Weer wat verder met het project. De midden-vleugel heeft een kleurtje. Het wit is nog niet helemaal naar mijn zin en zal later nog een laagje krijgen. Voor nu is het even prima.

    Ik heb gewicht van de vleugel bijgehouden tijdens de diverse fase's van afwerken. Het gewicht van de vleugel gereed voor afwerken was 850 gram. Daarna is het voorzien van een lichte laag blanke lak en daarna is het oppervlak voorzien van glasdoek i.c.m. lamineer epoxy aangebracht middels de ''toilet paper method'' ;). Het gewicht na het glassen was 960 gram. Het weefsel heb ik gevuld met twee lagen primer, daarna geschuurd en dit nogmaals herhaald met een enkele laag primer. Het gewicht na schuren kwam op 1120 gram. Na het spuiten van de lak komt het gewicht op 1195 gram. Er is dus totaal 345 gram bijgekomen.
    In Rhino het oppervlakte gementen, dit is 96.5 dm². Deze manier van afwerken weegt dus ongeveer 3,57 gram/dm².

    Na pro-wing weer verder met de Do24 . . . .

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    AER, mac en Zeiler vinden dit leuk.
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Griebels wat fraai weer gemaakt Bart :yes:
    De 3D print van de antenne ziet er heel fijn en fragiel uit, is deze een beetje stootvast?
    Gaaf dat je de gewichten zo bijhoudt, geeft een goed idee waar je een volgend project mee kunt rekenen.
    Vooral de primer zet behoorlijk aan maar daar heb je wel een heel mooi strak oppervlak door :yes:

    Groeten, Ralf
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @strutter , Thanks! antenne is redelijk sterk en flexibel. Weer een nieuw soort materiaal bij shapeways.

    Voordat ik aan het afwerken van de romp ga beginnen wil ik de staart en vleugel helemaal gereed hebben.
    Ik ben nu dus bezig met de kabelboom voor de midden vleugel, solderen van stekkers aan motoren en regelaars. Veel solder werk dus !
    Verder werken de landingslichten weer. Een nieuwe voeding voor de led's was de oplossing.

    Mvg,

    Bart



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    AER, Bitchin en strutter vinden dit leuk.
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Kleine update met groot nieuws. De bouw aan mijn Dornier gaat langzaam verder. Bezig met afronden laatste werkzaamheden aan de staart en vleugel voordat ik met het afwerken van de romp begin. Tussentijds ook weer druk met het huis, de stukadoor komt over enkele weken voor het laatste stukwerk aan ons (klus)huis.

    Aan de overkant van de grote vijver is modelbouwvriend Jim afgelopen weekend naar de Chilliwack wet&dry fly in geweest. Zijn Dornier prototype heeft daar eindelijk een succesvolle maiden flight gehad. :)
    Na alle eerdere problemen met het zwaartepunt en de instelhoeken is het echt heel fijn dat het model nu goed vliegt. Toen Jim in Nederland was hebben we een plan van aanpak besproken en dit heeft goed uitgepakt.
    Ondanks dat alle berekeningen laten zien dat het cg op +- 150mm vanaf de neuslijst moet liggen heb ik geadviseerd te starten met 130mm en het hoogteroer iets naar beneden getrimd. Jim heeft uiteindelijk de hoek van het stabilo iets veranderd en het model vliegt nu prima. Video komt zodra deze online staat.

    In november is modelbouwer Jürgen uit Duitsland begonnen met de bouw. Zijn model heeft 2 weken geleden de maiden flight gehad tijdens het watervliegtreffen aan de Grundlsee in Oostenrijk. Ook Jürgen heeft mijn advies opgevolgd het het cg op 130mm gehouden. Hij heeft het stabilo gelaten zoals ik het getekend maar wel wat down trim op het hoogteroer. Ook deze Do24 vliegt naar behoren.
    Ik kan nu echt niet wachten tot mijn Do24 gereed is en ik eindelijk zelf mijn ontwerp kan gaan beproeven :)

    Mvg,

    Bart

    Jim's Do24 :

    [​IMG]


    Jürgen's Do24:

    [​IMG]
     
    AER, jan brilman, MicropropSport en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi! Ik kan me voorstellen dat je vingers jeuken om hem af te bouwen :)
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Waanzinnig. Kijk al uit naar je volgende ontwerp. Heb je al enig idee welke dat wordt (of er überhaupt nog een komt).

    Freek
     

Deel Deze Pagina