Dornier Do335

• Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
Zo, het landingsgestel en de wielkasten zitten er in :)

017wing.jpg

We gaan de ailerons toch wel gewoon netjes met twee servo's aansturen, toch? :?

Verder gaat 'ie goed. :yes:

(Poot moet later natuurlijk nog wel aangekleed worden. :wink: )

jan.

We gaan de ailerons toch wel gewoon netjes met twee servo's aansturen, toch?

Ik zie nog wel. De installatie volgende de tekening (met 1 servo) is lekker rechttoe-rechtaan zonder gelazer met luikjes. Maar ik denk dat deze kist wel baat heeft bij wat aileron-differential en dat is met 2 servos wat gemakkelijker.

Op de poot komt in elk geval nog een luik.

Maar ik denk dat deze kist wel baat heeft bij wat aileron-differential en dat is met 2 servos wat gemakkelijker.
Dan nu direct maar even 2 rolroerservo`s inbouwen als ik jouw was.

Is vele malen makkelijker dan via 1 servo, en veel directer met minder speling.

Het ziet er verder goed uit :D

Een luikje is niet echt nodig. Je kan (ik weet alleen niet of je genoeg ruimte in de romp hebt) gewoon twee servo's plaatsen in de romp.

Kan maar dan kun je bijna net zo goed 1 servo plaatsen.

Hoe dichter de servo bij de rolroeren, hoe directer de aansturing.

Met servo`s in de romp moet je toch weer gaan werken met push-pull kabels of overbrengingen.

De eerste geeft weerstand door de bocht die je er veelal in legt en een wat "softere"aansturing.
De tweede krijgt op den duur wat speling door alle overbrengingen.

De vleugel is dik genoeg zo te zien voor een standaard servo, en anders kan er ook wel een mini servo in gezien de grote van de kist.

Dan heb je nog de optie om het met of zonder luikje te doen.

Met luikje is altijd makkelijk voor het vervangen van de servo.
Zonder is mooier maar als je er dan bij moet :(

Just my 2 cents :)

Succes in ieder geval.

ps. Arvid waar is de video, kan niet wachten oom hem op het net te zetten ;-)

Een luikje is wel wat werk, maar minder dan omlenkheveltjes e.d.
Gewoon het luikje zo laat mogelijk (na het glassen en plamuren) eruit snijden en met wat kleine schroefjes (verzonken kop) weer vastzetten.

Nou, het wordt toch 1 servo per flap/aileron, mét luikjes. Het feit dat er standaard servo's in passen geeft de doorslag... qua gewicht maakt het allemaal niet uit.

Dit weekend zal ik de vleugels van binnen afmaken en indekken. Daarna meteen glassen zodat ik de exacte contour heb voor de fairing op de romp.

Het indekken van de onderkant van de vleugel is gedaan. Ik heb gebruik gemaakt van de "iron on"-methode, omdat ik het lastig vind om zo'n balsaplaat overal goed op de ribben aangedrukt te krijgen. Bij de eerste kant die je doet is dat minder belangrijk omdat je plekjes waar het niet goed hecht nog bij kan werken.

018wing.jpg

Met een potloodje aangeven waar de ribben komen, en vervolgens die plekken alsmede de randjes van de ribben zelf insmeren met houtlijm. Als de lijm gedroogd is, kan de balsa sheeting op de ligger worden gelijmd met epoxy (vanwege de carbon strip op de ligger).

019wing.jpg

Daarna is het een kwestie van strijken met het folieboutje. Langzaam werken en iedere plek goed aandrukken en lekker heet laten worden. De houtlijm "pakt" dan weer en geeft een goede hechting.

020wing.jpg

Het resultaat na wat bijschuurwerk en het uitsnijden van de wielkasten, en de toegangen naar de flapscharnieren. Deze laatste gaatjes worden na het monteren van de flaps permanent dichtgemaakt.

Aha! :D

Dus jij was dat, met die carbon strips op de ligger (ik maar zoeken en zoeken . . . ).

Ben je niet bang voor storing? :?

jan.

och, jan heeft ook weer iets nieuws geleerd :wink:

maarre ziet er super uit, ook weer eentje voor de nieuwe schaalmeeting :D

Vleugel is erg mooi geworden. :P

Als ik zie wat er zoal door de diverse mensen gepresteerd wordt (in dit geval: de 'iron on methode'),
dan zou je zeggen: waar blijven de tutorials??? :?

jan.

Jan heeft gelijk. Nog nooit van de iron on methode gehoord, maar het is zeker iets om te onthouden en uit te proberen!

Heb wel eens van de Iron On methode gelezen, maar dan met contactlijm, zoals bisonkit.

jan brilman zei:
Als ik zie wat er zoal door de diverse mensen gepresteerd wordt (in dit geval: de 'iron on methode'),
dan zou je zeggen: waar blijven de tutorials??? :?

Inderdaad, die sectie is nog steeds nogal leeg. Vooruit dan maar :)

Ik kan misschien nog wat foto's opsnorren om tutorials over RDS-aansturing en lamineren te schrijven.

Back