Dornier Do335

  • Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
De romp is bijna klaar om van de glasplaat te komen. Voor het zover is dek ik nog wel het grootste deel van de achterkant in met 1,5mm balsa, om het geheel wat vormvaster te maken.

Ook dit is iets lastiger dan gewoonlijk, de rug van het toestel is namelijk gebogen in plaats van recht. Om die curve mooi te volgen heb ik een vrij smalle strook (5cm) balsa op de rug aangebracht; dit is nog goed in vorm te buigen over zowel de lengte- als de breedterichting. Het balsa maak ik nat met een 50/50 oplossing water en ammonia, zodat het makkelijk buigt.

Daar tegen aan komen dan op mat gemaakte balsa panelen; op de foto staan de reeds voorgebogen stukken balsa waaruit ze straks gesneden worden.

005fuse.jpg


De katten helpen ook weer mee :)
 
een vrij smalle strook (5cm)
Daar zou ik graag het oordeel van anderen over horen! 8O

(Ik vind dat nogal breed . . . :? )

Over de mogelijkheid om een plaat balsa in twee richtingen tegelijk te buigen hebben we het al eerder gehad (het wil niet, dacht ik. :nooo: )


jan.
 
Ik zou 't zo ook niet bedacht hebben, maar zo te zien werkt het wel
en daar gaat het om :!:
 
Ik vind dat nogal breed...

Kwestie van uitproberen, en kijken welke breedte nog goed over de krommingen te buigen is. Met 5 cm gaat dat prima, omdat de kromming over de lengterighting nogal flauw is aan de bovenkant. Aan de zijkant is geen kromming maar "knikt" het profiel, dus daar kan ik het met nog bredere stroken af.
 
De katten helpen ook mee?
met slopen zeker :D .
hou het vol dit werk, ziet er werkelijk prachtig uit, wat weegt dit op dit moment eigenlijk al?
 
Ik geef ook de voorkeur aan zo breed mogelijke stroken.

Je moet alleen uitkijken dat na het drogen van het hout de randen niet bol gaan staat tussen de spanten.

Waarom ga je niet door met de stroken balsa, want ik denk dat je met de panelen een knik zal gaan zien bij de overgang van het ene naar het andere paneel.

Leuke kist trouwens.

Ton
 
Het lijkt me wel lastig om die lange stroken netjes op elkaar te laten aansluiten. Met kortere stukken is dat nog wel goed te doen. Maar ik zal het eens proberen.

Als de romp is ingedekt kan hij van de glasplaat en zal ik hem eens op de weegschaal zetten.
 
Kijk anders even in mijn verslag van de Yak15 doe de indekking met dikke CA lim en zet de stroken al wat rond met de vingers.

De stroken worden aan de buitenzijde nat gemaakt, rond gezet met de duim en direct geplakt zodat je de stroken op de romp in die vorm kunnen laten drogen en daarmee ook spanningsvrij komen te zitten.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33412&postdays=0&postorder=asc&&start=15

Laat het in meerdere bouwverslagen zien, is niet mooielijk gewoon proberen.

Ton
 
Ik volg de volgende methode om een romp te beplanken:

Ik snij een balsa strook altijd eerst precies op maat tussen twee rompliggers in. De strook rijkt aan beide zijde ongeveer tot de helft van de betreffende rompliggers.

Daarna maak ik de strook aan de buitenzijde goed nat met water en laat dat even inwerken.

Daarna buig ik de strook balsa in de vorm van het betreffende rompdeel en fixeer ik deze hierop met speldjes. Je zult zien dat de strook balsa +/- 2 mm breder is geworden dan toen je hem op maat snijde. Nu laat ik de strook balsa zo drogen waardoor deze de gewenste vorm blijft houden en de strook weer zijn normale breedte heeft.

Hierna kan de strook met elke gewenste lijm definitief op de romp gelijmd worden.

Duurt wat langer dan proberen de stroken en nat te maken en te buigen en te lijmen in één keer te doen maar het resultaat is een strakke en spanningsvrije romp die zeker niet gaat verdraaien.


gr.
Marcel
 
bla31 zei:
met elke gewenste lijm definitief op de romp gelijmd worden.

Hier wil ik toch even een kleine kanttekening bij maken.
Met epoxy, houtlijm en secondenlijm heb ik slechte ervaringen omdat ze slecht (itt balsa) te schuren zijn. Hierdoor blijven de lijmnaden goed zichtbaar.
Zelf gebruik ik UHU-hart voor dit soort werk, redelijk snel droog en goed schuurbaar :)
 
De beplanking gaat er goed op. Ik ben uiteindelijk doorgegaan met de brede, korte planken. De naden tussen de planken zijn redelijk netjes; niets dat een beetje schuren niet kan corrigeren. En er komt ook nog glasmat overheen.

006fuse.jpg


De romp is nu van de glasplaat af (dat ging overigens moeiteloos met een mesje). Totaalgewicht: 170g inclusief de canopy en neuskap.

Ik zal trouwens die UHU hart eens proberen de volgende keer.
 
bla31 schreef:
met elke gewenste lijm definitief op de romp gelijmd worden.


Hier wil ik toch even een kleine kanttekening bij maken.
Met epoxy, houtlijm en secondenlijm heb ik slechte ervaringen omdat ze slecht (itt balsa) te schuren zijn. Hierdoor blijven de lijmnaden goed zichtbaar.
Zelf gebruik ik UHU-hart voor dit soort werk, redelijk snel droog en goed schuurbaar


Bedoelde natuurlijk met elke goed schuurbare gewenste lijm.

Ikzelf gerbuikte vroeger inderdaad UHU-hart maar tegenwoordig houtlijm van Wickoll die bij Hobby-Inn te verkrijgen is. Dit is ook een snellijm maar heeft geen schadelijke dampen meer, is de helft goedkoper per ml als UHU-hart en deze schuurt de naden net zo goed weg als UHU-hart.

Belangrijk voor het goed wegschuren van de naden is de overtollige lijm meteen van het hout afnemen voordat deze uitgedroogd is.

gr.
Marcel
 
vertekend het niet door die dikke glasplaat op de tekening? kan me voorstellen dat bij een dikte van 5 mm ofzo je een spantje zomaar een paar millimeter verschuift en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

verder: erg mooi!
 
vertekend het niet door die dikke glasplaat op de tekening? kan me voorstellen dat bij een dikte van 5 mm ofzo je een spantje zomaar een paar millimeter verschuift en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat is wel iets om rekening mee te houden. Bij het uitlijnen moet je er recht van boven op kijken... in de meeste gevallen is "min of meer recht er boven" nauwkeurig genoeg; de afwijking is niet zo groot. Bij twijfel, of als het precies moet passen, kan je een blokhaak op de glasplaat zetten en daar dan langs kijken.
 
ben benieuwd naar de eerste vlucht.

Ik ook :P Alles is al in huis maar het zal nog wel even duren voordat het in elkaar zit. Misschien dit jaar nog wel, en misschien is hij op de schaalmeeting te zien als hij dan ver genoeg is.

Ondertussen verder met de staartgroep. Dit is de binnenkant van het horizontale stabilo; er komt aan weerszijden nog beplanking en glasmat overheen. Hopelijk is dit wat vormvaster en rechter dan de solide balsa plank van 6mm die op de tekening staat.

Het verticale gedeelte komt tussen de twee opstaande boogjes. Het geheel wordt op de romp geschroefd; de twee inslagmoeren zijn in de foto te zien.

007tail.jpg
 
Back
Top