Dornier Wal laserkit door amateur bouwer.

Ben bijna zover dat ik het glasweefsel erop wil aanbrengen.Nu vroeg ik me af wat de beste volgorde was: eerst de scharnieren en dan de vezel of eerst de vezel en later de scharnieren?
grtz Bel10:bye:
Omdat ik geen antwoord kreeg heb ik m`n vraag nog eens kritisch bekeken en die is niet goed gesteld:hammer:.Ik bedoelde : eerst de pocket voor de scharnieren in het hout maken,dan glassen en daarna de pockets weer openmaken en het scharnier erin of eerst glassen en dan de pocket voor de scharnieren maken door het glas heen,ikzelf neig naar het eerste echter geen ervaring hiermee:mad:
ik hoor het graag grtz Bel10:bye:
 
Hoi Bel , je kan de scharnier sleuven gewoon snijden voordat je het model gaat glassen.

Mvg,

Bart
 
In het verslag van Ramses zie ik dat hij de ailerons heeft uitgesneden zonder de tip door te snijden,echter later in het verslag is de aileron ook over de tip uitgesneden.Is er een reden voor en/of kan het ook allebei.

Klopt, ik snap de verwarring...
Hier loopt de tip inderdaad door:

full


En hier is de tip ineens onderdeel van de aileron:

full


Ik had eerst de tips door laten lopen, dacht dat dat zo moest...
Maar toen ik op foto`s van het origineel keek, zat dat anders en loopt de aileron door.
Omdat ik mijn Wal schaal wilde hebben, heb ik dat later dus aangepast ;)

full


Ik bedoelde : eerst de pocket voor de scharnieren in het hout maken,dan glassen en daarna de pockets weer openmaken en het scharnier erin of eerst glassen en dan de pocket voor de scharnieren maken door het glas heen

je kan de scharnier sleuven gewoon snijden voordat je het model gaat glassen.

Persoonlijk heb ik dat niet zo gedaan.
Gewoon eerst de vleugel en ailerons geglast en daarna de scharnieren ingesneden.
Lijkt mij eenvoudiger werken.

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
Na lange tijd weer eens wat over m,n Wal.In eerdere postings melding gemaakt van kapotte moter,nadat ik een nieuwe binnen hadt nog eens geprutst aan de"kapotte" en wat bleek de soldeerverbinding die ik gemaakt was niet goed:mad:,de moterdraden zijn met soort hars verzegeld en die hadt ik niet goed blank gemaakt(tip Ron:beer:).leermomentje,grtz Bel10:bye:
 
Weer wat verder met de Wal.Wat zoal gedaan: Cockpit uitgesneden en scherm gemaakt.2017-09-20 16.32.33.jpg Struts voor vleugel en stabilo gemaakt.Struts voor vleugel gemaakt van carbon hengel topjes bekleedt met balsa en passende:( steunpunten in stummels(idee Ramses),viel mij niet mee om dit passend te krijgen:p.2017-09-04 17.51.43.jpg 2017-09-06 09.58.17.jpg.Ander punt was het bekleden van steunen van de motorgondel,2 verschillende halfrond profielen gekocht echter telkens te klein.Heb dan maar buisjes van glasvezel en epoxy gemaakt rond een aluminiumbuis die ik nog hadt liggen2017-09-14 19.58.46.jpg.Dit lijkt te lukken:banana:.Verder ook de bodem met "anti aangroeiverf "zwart gemaakt2017-09-06 09.59.39.jpg. grtz Bel 10:bye:
 
Wat verder deel 2: Plaatsen van scharnieren in stabilo/hoogteroer en richting roer.Het maken van slots voor de scharnier ging redelijkDSCN4383.JPG DSCN4384.JPG. Dan het aan elkaar maken,wat een zenuwenwerk als je voor het eerst meer dan 3(6) scharniertjes moet lijmen,in dit geval met seconde lijm(koud gemaakt om iets langere verwerkingstijd te krijgen).Lukte redelijk echter kennelijk 1 scharniertje niet ingeolied en je schrikt ervan hoe snel dit dan toch nog half vastzit:mad:.Dit ook met richtingroer ,wat eerst was geverfd gedaan 2017-09-14 20.00.06.jpg2017-09-20 16.33.16.jpg .Dit alles geeft direct een heel ander beeld.Nu nog bezig met de trimkleppen en kikkers2017-09-14 19.58.15.jpg 2017-09-21 17.18.03.jpg.Nog een puntje waar ik tegenaan liep was het inlijmen van de wel erg kleine magneetjes,heel moeilijk om sommige na montage van onderdelen nog recht vast te krijgen,dit vooral als je alleen van de bovenkant bij het gaatje kon dan zakte de magneet scheef en naar onderen.Les; zoveel mogelijk vooraf doen(amateur he;))2017-01-09 12.58.52.jpg
 
Vervlg 3: Beetje bij beetje komt het eind aan de horizon gloren,nu nog stoeien met de led,s ed. Het gewicht zal uiteindelijk wat hoger:( uitkomen dan de eerder geschatte 2000 gram en nu geschat op 2220 gr.Hopelijk kan ik dan met de standaard parkmotors en 3 blads props omhoog komen,zoniet al veel over gezegd in Ramses z,n draadje,ooit gaan we het zien,grtz Bel10:bye::bye:
 
.
Mooi werk, de laatste loodjes nu!
En 2220 gram lijkt mij wel te doen voor de voorgeschreven motoren.
Alhoewel ik geen kenner ben op het gebied van electro aandrijving...
Maar m`n Wal is namelijk een behoorlijk stukje zwaarder dan dat.
Wellicht dat @Bart83 je hier meer over kan vertellen?
Veel succes met de afbouw! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag, ook vanwege alle 'foutjes' die langs komen! Ik ga de Wal zelf ook bouwen, als eerste houtbouwproject, dus alle valkuilen zijn welkom :-)
 
Hoe gaat het met de Wal van Bel10?
Toeval bestaat niet of toch wel??? Afgelopen zaterdag m,n Wal voor het eerst echte zwem/drijfles gegeven net over de grens in Nederland waar zenog nieuwe wegen aanleggen met mooie plassen/meertjes,ideaal om de Wal tewater te laten,
resultaat,waterdicht en redelijk stabiel,alleen vliegen is nog wat veel gevraagd van mij:mad:
2018-05-12 16.51.36.jpg
Bekijk bijlage 282185 Bekijk bijlage 282185 Bekijk bijlage 282185 Bekijk bijlage 282185 Bekijk bijlage 282185
 
Mooi geworden ! leuk dat de Wal de ''sea trials'' al heeft doorlopen. Een beetje heen en weer varen is een goede manier om vertrouwd te raken met het model.

Mvg,

Bart
 
Ben er ook blij mee, het vliegklaar gewicht met 3300 mAh accu is 2280 gram. Voorlopig zal ik nog wat seatrials moeten doen,vliegen is er nog niet bij:(,grtz Bel10:bye:
 
Is 2280 gram niet erg zwaar voor dit toestel? Ik las iets van 1570 gram bij Bart. Was dat incl. lipo?
 
Back
Top