Zo, eindelijk begonnen met het bouwen van mijn nieuw project en weer van eigen tekening:
De Douglas A-26B Invader. Een twee-motorige lichte attack bommenwerper met kanonnen in de neus en dus niet de A-26C met de plexiglas neus (pure bommenwerper), die vind ik persoonlijk minder mooi.
Schaal; 1:5,9
Vleugel;
Spw. : 3,60m.
Vleugelprofiel; Eigen profiel van mijn P-61 = (Mix van NACA 2414/2413)
tot aan motorgondel en dan verloop naar 0014 aan de tip. Dit geeft een Aerodynamische tipverdraaiing.
Instelhoek wortelrib= + 1,5 graad
Romp; lengte:2,55m
Stabilo; Spanw; 1,17m. Profiel NACA 0012. Instelhoek +1 graad
Kielvlakprofiel: NACA 0009
Geschat Gew. 22 kg
Motoren; 2x Laser 240-V twin (40ccm), 4-takt
Einde 2010 was ik klaar met het verzamelen van Dokumentatie (19 boeken, waarvan 16 in PDF).
Na het kopen van alle benodigde steekverbindingen, ben ik begin Oktober 2011 begonnen met het maken van een weer zeer gedetailleerde bouwtekening, op papier en dus op de ouderwetse manier, niets aan het toeval overlatend en 99,9% op schaal .
Januari 2012 was de tekening klaar, dit na 200 tot 300 uur werk, inclusief het speuren op Internet naar meer en betere gedetailleerde fotos
In het voorjaar van 2012 heb ik dan eerst de elektrische Retracts zelf weer gebouwd, alleen de vork van het neuswiel heb ik niet zelf gemaakt, maar is door een amerikaanse vriend gegoten uit Almag (Legering van Alum. en magnesium).
Ik wil altijd eerst het onderstel hebben voordat ik begin te bouwen, zodat ik tijdens de bouw of erna niet voor verassingen kom te staan.
Begin december 2012 ben ik begonnen met zagen van alle onderdelen voor de romp, en begon met de bouw ervan begin januari 2013.
Op dit moment ben ik al een heel eind gevorderd en zal af en toe wat fotos plaatsen, maar geen uitgebreide (bouw)beschrijving.
groetjes,
Jan
Zo moet het model er straks ook uitzien;

Alleen de Registratieletters zijn op dit prentje van foute vorm en afmetingen; zie foto 2 en 3 !
Foto 1
Foto 2
Foto 3
De Douglas A-26B Invader. Een twee-motorige lichte attack bommenwerper met kanonnen in de neus en dus niet de A-26C met de plexiglas neus (pure bommenwerper), die vind ik persoonlijk minder mooi.
Schaal; 1:5,9
Vleugel;
Spw. : 3,60m.
Vleugelprofiel; Eigen profiel van mijn P-61 = (Mix van NACA 2414/2413)
tot aan motorgondel en dan verloop naar 0014 aan de tip. Dit geeft een Aerodynamische tipverdraaiing.
Instelhoek wortelrib= + 1,5 graad
Romp; lengte:2,55m
Stabilo; Spanw; 1,17m. Profiel NACA 0012. Instelhoek +1 graad
Kielvlakprofiel: NACA 0009
Geschat Gew. 22 kg
Motoren; 2x Laser 240-V twin (40ccm), 4-takt
Einde 2010 was ik klaar met het verzamelen van Dokumentatie (19 boeken, waarvan 16 in PDF).
Na het kopen van alle benodigde steekverbindingen, ben ik begin Oktober 2011 begonnen met het maken van een weer zeer gedetailleerde bouwtekening, op papier en dus op de ouderwetse manier, niets aan het toeval overlatend en 99,9% op schaal .
Januari 2012 was de tekening klaar, dit na 200 tot 300 uur werk, inclusief het speuren op Internet naar meer en betere gedetailleerde fotos
In het voorjaar van 2012 heb ik dan eerst de elektrische Retracts zelf weer gebouwd, alleen de vork van het neuswiel heb ik niet zelf gemaakt, maar is door een amerikaanse vriend gegoten uit Almag (Legering van Alum. en magnesium).
Ik wil altijd eerst het onderstel hebben voordat ik begin te bouwen, zodat ik tijdens de bouw of erna niet voor verassingen kom te staan.
Begin december 2012 ben ik begonnen met zagen van alle onderdelen voor de romp, en begon met de bouw ervan begin januari 2013.
Op dit moment ben ik al een heel eind gevorderd en zal af en toe wat fotos plaatsen, maar geen uitgebreide (bouw)beschrijving.
groetjes,
Jan
Zo moet het model er straks ook uitzien;

Alleen de Registratieletters zijn op dit prentje van foute vorm en afmetingen; zie foto 2 en 3 !
Foto 1

Foto 2

Foto 3

Laatst bewerkt: