Douglas's gas torpedo topic.

hallo

ik sluit me ook aan bij Jos en de rest van de positievelingen
eikels horen in een bos onder een boom te liggen
ja kan me weer niet inhouden
ik bouw op een eenvoudige manier
zinkt het dan is het ofwel lek of te zwaar
ingeval 1 lekdichten
in geval 2 lichter dan water styrodure toevoegen of gewicht proberen te lozen
en torpedo's daar ben ik mee gestopt want ik heb van de flikken op mijn kloten gekregen daar ik de bank in het park had beschadigd

en als ze nie echt knallen dan is de lol er dus vanaf

voor de rest probeersel kriek
de mal is gelukt maar de plug gaat er niet uit
de mal een beetje tedik gemaakt want ze wil nie plooien en dus komt de zaak niet los
dus ga ik nu proberen om ze met een zaagje op bepaalde plaatsen open te zagen en kijken of het lost
en als het nie lost dan zal ik boven op een berg onder een dakkapel moeten gaan ziten met een teken tafel
en mieschien raad vragen aan martini
groetjes raf

Laatst bewerkt:
Douglas,
gewoon door blijven schrijven!

maar ik heb hier eens langs het kanaal zitten denken onder de paraplu in de regen zonder dakkapel, en kwam tot de conclusie dat als je een draad tap gebruikt in messing en dan op zijn kop zet met gebruik van een connossement in een ORI traject en dat samen voegt tot een typograaf in een Lynotype met een blender en met een expansievat doormidden zaagt en er wat kerosine bij doet met een pond truffels met kroepoek smaak wat Belgische bonbons en Emmertalerer kaas een die boven op de berg van Martin onder de tekentafel in de dak kapel groeit een diafragma en dat op een stuk smorre brood via de draaibank en de cnc machine inclusief wat isobutaan van Joop plus de arrogantie van Martin dan krijg je een torpedo die nog sneller gaat dan dat ding wat beschreven is door Roel waar ons intellect niet over kan oordelen omdat hij geen vernufteling is en en hij niet volgens Milton en Darwin kan denken en rekenen maar waar Douglas toch uiteindelijk gelijk krijgt door het via proef uit te dokteren en een paar eikels geven een apart aroma als je die erbij doet.

Maar het eerste model is wel bevredigd en Douglas lacht omdat het gelukt is en....
Douglas laat zien wat hij doet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En dat Martintje niet!!!!!

En dit is zo bedacht onder de paraplu aan het kanaal in de regen.
Wel veel he?
En niet eens op universitair niveau !

Hein

ps Douglas ga zo door!

jongens....

waarom zijn wij nou altijd zo kinderachtig

elkaars werk afkraken, doe het zelf gewoon beter.

en het gebeurt niet alleen hier iedereen op dit forum reageert fel,

het valt gewoon op

jongens doe nou gewoon normaal, en geniet van de hobby.

mvg ruben bosman

Ruben,
door het afkraken door één persoon op werk van anderen komen deze reacties.
Niets is goed en hij weet alles beter.
Maar laat zelf niets zien.

elkaars werk afkraken, doe het zelf gewoon beter.

Er is meerdere malen gevraagd naar foto's.
Maar niets, maar wel blijven afkraken wat een ander maakt.
En dan krijg je deze reacties.
En ze zijn nog mild ten opzichte van andere forums

Hein

Dit draadje is gerapporteerd, ik weet niet of een andere moderator hier al wat heeft gedaan maar ik zie slechts 1 post van Martijn met inderdaad hier en daar een toonzetting die niet iedereen zal aanspreken. Iedereen mag z'n mening geven maar wel met respect.

@Martijn: let svp een beetje op je manier van communiceren, dan struikelen anderen er ook niet zo over.
@anderen: struikel niet zo over 1 post en hou het lekker on-topic.

Verder zie ik in het verdere verloop dat blijkbaar de praktijk de theorie inhaalt, 1-0 voor de TS.

Moet de bezem nog door dit draadje om off-topic posts eruit te halen?

Laatst bewerkt:
Rob,
ik denk niet dat je de bezem er door hoeft te halen.
Het heeft zich zo een beetje wel opgelost.
Gewoon de topic zo laten en de reacties zijn nog mild, zoals meestal hier op het duikboot furum,
ten opzichte van andere forums.
Er wordt gewoon de draak gestoken met de uitspraken.
En dat is beter dan zo grof te worden.
En deze topic is leerzaam ook nog.

Hein

Moet de bezem nog door dit draadje om off-topic posts eruit te halen?

Wat mij betreft wel, en als het kan vanaf het bericht van Martijn....

Niet dat er nuttige info in staat, maar het is op een dermate manier geschreven dat het dit topic naar beneden haalt... Heb niet gevraagd om mijn torpedo's te laten doorlichten op hun werking...

Martijn mag ook zijn verhaal aanpassen, als het kan op zo'n manier dat het positief gebracht wordt, zonder afbreuk aan de inhoud van de info die er in staat...

Als het het laaste wordt, kan ik daar weer fatsoendelijk antwoord op geven en wat meer op de inhoud ingaan zonder dat dit het draadje aantast...

Dan kan het aangepaste bericht van Martijn blijven staan, terwijl de rest verwijderd wordt...

Het laatste geniet mijn voorkeur...

Hoi Douglas,

Even een vraagje.
Zelf ben ik dus bezig met een elektrisch aangedreven torpedo.
(deze vorm van aandrijving gekozen om dat ik de spullen had liggen en geen ervaring heb (nog) met jouw systeem)
Mijn enige "zorg" is het gewicht van de motor, elektronika en accu(tje).
Er blijft bijna geen drijf vermogen over ben ik bang.

De vraag is dus: heb jij extra drijf vermogen gemaakt in jouw torpedo's door schuim opvulling o.i.d. of is het ontwerp zo dat ze blijven drijven?
Ik zelf denk dat ik toch ook moet overstappen op een gas aangedreven torpedo.
Zou je het aandrijf gas ook kunnen vervangen door "gewoon lucht" (ook een gas natuurlijk ;-) )

Joris,

Weeg de eens spullen die in de torpedo komen. Stop dat gewicht in de torpedo (bv lood) en kijk eens of het blijft drijven...

De gas aangedreven torpedo's hebben hebben een vulgewicht van 3-4 gram. Als de torpedo gevuld is is het gas in vloeibare vorm aanwezig. (net als in de aansteker).

Als ik de torpedo gevuld heb zinkt ie naar de bodem... Maw, hij is te zwaar. Eenmaal afgevuurd onsnapt het gas en wordt de torpedo lichter zodat ie naar de opppervlakte komt.

Je kan de torpedo niet vullen met ''gewoon lucht''. Lucht heeft namelijk niet dezelfde eigenschap als gas... (sorry, maar kan het ff niet anders uitleggen)...

Het ziet er allemaal eenvoudig uit zo'n gas torpedo, maar het heeft mij wel wat tijd gekost om zover te komen. Het ziet er gemakelijker uit dan dat het is..

daarbij moet je nog wel de torpedo goed uitwegen... Je moet ervoor zorgen dat het gaatje (de aandrijving) onder water blijft... Het gaatje ff boven water betekent verlies = minder aandrijving... te ver achterover betekent ook verlies, dus het is wel een precies klusje... Wel een leuk klusje overigens...

Dan nog iets over de uitstroom opening. Tijdens het vele testen van de vorige modellen ben ik van 0,7 mm naar 0,5 mm gegaan. Nu zit ik op 0,17 tot o,24 mm. Hoe groter de opening des te sneller ze gaan... Maar is ook minder aandrijving = kortere tijd.

ik wilde de funfactor verhogen en ze wat langzamer laten ''varen'' zodat je zelf (en de toeschouwers) meer tijd hebt om ze te zien ''gaan"'...

Eerlijk is wel, electro is wel eenvoudiger te maken... En dan toch is ook dat weer een precies klusje...

Wat maakt het uit, vindt het gewoon leuk om bezig te zijn...

hallo joris

je kan aan een torpedo geen extra drijfvermogen toevoegen
heel de torpedo is reeds drijfvermogen
als je nu schuim gaat toevoegen IN de torpedo wordt hij alleen maar zwaarder
wil je drijfvermogen toevoegen dan moet je de torpedo langer of dikker maken
of ander materiaal (lichter) of minder in de torpedo steken

groetjes raf

Lucht in een torpedo heeft geen enkele zin.Je kunt er maar een beperkte druk in stoppen en ook nog niet vloeibaar.De torpedo komt amper de buis uit en lig dan gelijk stil.

Als veiligheid kun je busjes gas gebruiken die ze op die blaastoeters gebruiken en zijn te verkrijgen bij automaterialenzaken of bij winkels die feestartikelen verkopen.Hier zit n.m. 134a gas in en wordt in de koeltechniek als koelgas gebruikt.Het is niet giftig en niet brandbaar.134a verdampt bij -29 graden bij atmosferische druk waardoor de aandijvings kracht wat grote is dan aanstekergas(isobutaan).Je moet alleen een goede aansluiting maken om de gastorpedo te vullen

Ik gebruik het in mijn beide duikboten voor duiken en blazen en om mijn torpedo''s af te schieten.

Gr.Joop

Wat maakt het uit, vindt het gewoon leuk om bezig te zijn...

Mijn idee Douglas.
Je verhaal is duidelijk.
Ik heb het ook "simpel" gehouden in mijn vraag verhaal.
Weet het e.e.a. wat gassen betreft en zat dus ook met de vraag wat en hoe veel je in vollume kwijt kan.
"lucht" is een rijke mix van gassen en i.d.d. is het dan makkelijker om "aanstekergas" te gebruiken. Het was even een hersenspinseltje.
De info wat de "uitlaat" beterft is zeer waarde vol.
Dat bespaart mij dan eventueel weer een hoop getest. :-)
Zat te denken aan de patronen die je in luchtbuksen e.d. gebruikt.
Maar om iets te bouwen in de boot waar je die in toe past wordt een hele klus en ik heb er de ruimte ook niet voor.

Ook Raf en Joop bedankt voor jullie aanvullingen.

Ik ga voor als nog eerst aan de slag met een Robbe torpedo met elektrische aandrijving.
Heb ook het een en ander met Manfred besproken toen ik bij hem was.
Ik heb van hem een magneetje gekregen en een contaktje.
(torpedo) Buis heb ik in middels al gemaakt en nu het bedienings systeem verder uitvogelen.
Heeft niet de hoogste prioriteit, maar wel leuk om aan te werken.
Een ieder bedankt weer!

Laatst bewerkt:
hallo

het probleem met gas is dat het maar een max druk mag hebben
douglas zal wel weten hoeveel zijn gas als druk opbouwd
dus hier eventjes zomaar wat getallen neer zetten
hoeveel druk kan de stylo (pen )max aan zonder uitelkaar te knallen??
pakweg zo een 3 bar
als je nu gas hebt dat vloeibaar is en dit blijft onder die 3 bar zit je goed
gas op 1 bar zal minder voortstuwing geven dan gas op 3 bar
maar doe je nu vloeibaar gas van 5 bar in de stylo dan kan het in koud water nog net goed gaan maar in warm water KNAL en daar gaat zowat je hele boeg terug een bouwpaket worden
de samenstelling van het gas is ook belangrijk zoals reeds beschreven is het ook het verdampen op een bepaalde temperatuur die de eigenlijke snelheid gaat bepalen met de doormeter van de sproeier

joris waarom een body maken ????
ik heb toen vroeger hulsen van dikke sigaren gebruikt "cordiplomatic "dacht ik dat het waren
en deze hulzen zijn in heeeeeeeeel dun aluminium en wegen haast niets
de schroefdraad achter op de huls zag je er het beste vanaf met de dop er nog op
dan blijft de huls mooi rond
gewicht is heeeel belangrijk bij deze kleine onderzeertjes

groetjes raf

Hallo Raf,

Ik gebruik de twee torpedo's uit een setje van robbe.
Met buis bedoelde ik de torpedo lanceer buis :-)
Was een beetje onduidelijk geformuleerd door mij...
Foto's binnenkort in mijn bouw topic. :-)

na even weg zijn geweest hier nog meer gas spul...

Tekst en uitleg komen nog...

IMG_7161.jpg

IMG_7160.jpg

IMG_7162.jpg

IMG_7163.jpg

Blijkt dat de pennen van het leger (gesponsored by Roel) het beste resultaat geven... Maw, ze schieten beter dan dat ze schrijven...

Back